Sähkörättäri surisee Ilomantsissa – polttomoottoriauton muuntaminen sähköpeliksi on harvinaista

Jotkut uivat vastavirtaan. Ilomantsilainen Jorma Lemmetyinen on ajanut sähköistetyllä Citroën CV2:lla jo yli 10 000 kilometriä.

sähköautot
Sähköllä kulkeva rättisitikka.
Kuvaus ja editointi: Heikki Haapalainen / Yle

Tänne maaseudulle ei kannata hankkia autoteollisuuden tekemiä sähköautoja, sanoo Jorma Lemmetyinen.

– Ainoa oikea tapa on muuntaa polttomoottoriauto sellaiseksi, että kotipistokkeesta saa ladattua auton tarvitseman energian. Silloin ei tarvita eri hintaan mitään teollisuuden tarjoamia pikalatauslaitteistoja.

Lemmetyinen on aivan vakavissaan, vaikka puhuukin pilke silmäkulmassa. Hän on muuntanut oman rättisitikkansa bensakäyttöisestä originaalista akuilla toimivaksi sähköautoksi. Ajettuja kilometrejä on takana noin 11 000.

Tällä hetkellä Trafin rekisterissä on yli 1 100 liikennekäytössä olevaa sähköautoa, joista vain murto-osa on itsetehtyjä muunnoksia. Eniten liikenteessä on Teslan ja Nissanin tuotantoa – Citroënin sarakkeessa sähköautoja on 18.

Sähkösitikka kääntää päät

Jorma Lemmetyinen on eläkkeellä oleva lentokoneenrakennuksen diplomi-insinööri. Teknistä osaamista on siis omasta takaa.

Vanhaan rättisitikkaansa Lemmetyinen tilasi akut Kiinasta. Ne ovat lentokoneteollisuuden käyttämiä Calb-akkuja.

– Eniten hommaan kai tarvitaan riittävää hulluutta, että ylipäätään lähtee tällaista edes ajattelemaan. Idea ja konsepti ovat omasta päästäni, mutta kyllä tähän autonasentajan osaamista on tarvittu, että kaikki liitokset ja muunnokset saatiin toteutettua.

– Tämä on mahdollista myös sen takia, että tässä sitikassa on 72 voltin järjestelmä, jota voi luvallisesti peukaloida ilman että on lisensoitu asentaja, Jorma Lemmetyinen kertoo.

Tiettyä ymmärrystä uhkuvia katseita on kieltämättä sadellut hankkeen mittaan.

Jorma Lemmetyinen

Lemmetyinen on suristellut sitikallaan Ilomantsin Möhköstä asioilleen pian kaksi vuotta. Matkaa on taitettu kaikissa keleissä, joten tuntumaa akkujen toimivuuteen on tullut.

– Oli minulla sellainenkin syystalven reissu, että kirkonkylältä takaisin Möhköön kahlattiin perin hitaasti. Akkujen kesto kylmällä säällä piti opetella, Lemmetyinen naurahtaa.

Kylällä Jorma Lemmetyisen sähkösitikkaprojektia on seurattu mielenkiinnolla. Rättisitikka herättää tiettyä hilpeyttä jo muutoinkin, mutta sähkörättäri on vielä aivan oma lajinsa.

– Tiettyä ymmärrystä uhkuvia katseita on kieltämättä sadellut hankkeen mittaan.

Autoteollisuus unohtaa talviset olosuhteet?

Jorma Lemmetyinen haluaa pienentää jättämäänsä hiilijalanjälkeä ja on seurannut aktiivisesti autoteollisuuden ponnisteluja sähköautojen kanssa.

– Mielestäni on täysin selvää, että autoteollisuuden suunnittelemat sähköautot on ajateltu Keski-Eurooppaan ja lämpimiin oloihin. Niiden akuista taitaa hujahtaa Pohjolan pakkasissa leijonanosa pelkkään sisätilanlämmitykseen.

Jorma Lemmetyisen mielestä nykyinen sähköautojen kehitys on lähinnä isojen poikien kalliita leikkejä, joissa ei oteta huomioon Suomen talvisia olosuhteita. Auton lämmitys ajoakuilla ei hänen mukaansa ole toimiva ratkaisu.

– Jos Suomeen todella halutaan 250 000 sähköautoa, on suunnittelua muutettava. Mikäli nyt tarjolla olevia sähköautoja olisi joskus liikenteessä sellainen määrä, tarvittaisiin uusi ydinvoimala niiden lataamiseksi.

Kantaverkkoyhtiö Fingrid on esittänyt oman näkemyksensä sähköautojen vaatimasta energiantarpeesta (siirryt toiseen palveluun).

Möhkön rättäri on testiauto

Jorma Lemmetyisen tavoitteena on hiilikuiturunkoinen, mahdollisimman kevyt auto, joka kulkee sähköllä. Nyt kaksi vuotta ajossa ollut Citroën 2CV on koeauto, jolla Lemmetyinen haluaa testata akkuja ja tekniikkaa.

– Näissä Kiinan ilmavoimien käyttämissä Calb-akuissa on 3,2 voltin kennot. Jokaisessa kennossa on sata ampeerituntia, ja niitä on yhdessä paketissa 23 kappaletta. Minulla on tässä sitikassa käytössä kaksi pakettia ja pääsen niillä nasta laudassa ajamaan 130 todellista kilometriä – ympäri vuoden testatuissa keleissä.

Akut kehittyvät jatkuvasti. Jo nyt löytyisi noin 30 prosenttia tehokkaampia akkuja, kuin Möhkön rättäriin on asennettu. Lemmetyisellä ei niille ole vielä käyttöä, koska nykyisilläkin ajaa noin 200 000 kilometriä.

Ja sitten rättäri nelivedoksi...

Jorma Lemmetyisen projekti ei suinkaan ole päätöspisteessä. Ensi talvena toteutettava seuraava vaihe on jo ajatuksissa.

– Täällä maalla auton pitäisi tietenkin olla neliveto. Lisäksi rakennetta kevennetään vielä hiilikuidulla niin paljon kuin laki sallii. Katsotaan millainen tuotos meillä ensi kesänä on ajossa, Jorma Lemmetyinen suunnittelee Möhkön Ruukkimuseon maisemissa Ilomantsissa.

LISÄTTY 21.7.2017 kello 10:54 linkki kantaverkkoyhtiö Fingridin tiedotteeseen