yle.fi-etusivu

"Henkilöstön määrä ei ratkaise kaikkea" – KYS lupaa selvittää perusteellisesti päivystyksen tilanteen

Sairaanhoitopiirin mukaan hoitajia ja lääkäreitä oli viime vuonna suhteessa jopa enemmän kuin muissa sairaalapäivystyksissä keskimäärin.

terveyspalvelut ()
Lääkintävahtimestari työntää sairaalasängyssä kännykkää käyttävää iäkästä naista.
Toni Pitkänen / Yle

Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri on ottanut julkisesti kantaa päivystyspoliklinikan hoitohenkilöstön jaksamiseen. KYSin päivystyksen kuormittuminen nousi valtakunnalliseksi puheenaiheeksi, kun henkilöstö päätyi kantelemaan ulkopuoliselle viranomaiselle. Keskiviikkona aiheesta kirjoitti Ylen jälkeen muun muassa Helsingin Sanomat (siirryt toiseen palveluun).

Torstaina julkaisemansa tiedotteen mukaan (siirryt toiseen palveluun) sairaanhoitopiiri selvittää KYSin päivystyksen tilanteen perusteellisesti.

– Toimintaa pyritään jatkuvasti kehittämään, mutta henkilöstön määrän nostaminen ei ratkaise kaikkea. Myös toimintatapoja täytyy muokata ja uudistaa, ja tässä kehitystyössä hoitohenkilöstö on avainasemassa, päivystyksen ylilääkäri Tero Martikainen sanoo tiedotteen mukaan.

Päivystyksessä työskentelevät vastaavat hoitajat ovat tehneet omissa nimissään kanteluita tai ilmoituksia Itä-Suomen aluehallintovirastoon kevään mittaan tapahtuneista tilanteista, joissa tehostettua seurantaa vaativien potilaiden hoidosta on jouduttu tinkimään.

Sairaanhoitopiirin johto toisti torstaisessa tiedotteessaan kannan, jonka mukaan päivystyksestä tehdyissä kanteluissa ei ole yhtään sellaista tapausta, jossa henkilöstövaje olisi vaarantanut potilasturvallisuutta. Henkilöstön edustaja on ollut tästä eri mieltä.

Keskustelua päivystyksen henkilöstövajeesta on käyty KYSissä pidempään, mutta tilanne alkoi kärjistyä, kun hoitohenkilökunta lakkasi vastaamasta pyyntöihin vuoronvaihdoista tai ylimääräisistä vuoroista – sairaanhoitopiirin mukaan tämä tapahtui 16. toukokuuta.

Parhaillaan KYSissä selvitetään päivystyksen henkilöstön mitoitusta. Sen perusteella päätetään jatkotoimenpiteistä.

Sairaanhoitopiirin mukaan päivystyksen toimintaa on jo kehitetty monin tavoin, muun muassa rakentamalla uudet tilat ja siirtämällä puhelinneuvonta pois päivystyksen hoitohenkilökunnan tehtävistä.

Tiedotteessa viitataan myös Nordic Healthcare Groupin tilastoihin päivystyspoliklinikan henkilöstö- ja potilasmääristä. NHG:n mukaan hoitaja- ja lääkärimitoitus suhteessa potilasmääriin oli vuoden 2016 tilastossa hieman keskimääräistä parempi. Päivystyksen henkilökunta on tosin viestinyt, että tilanne alkoi muuttua vaikeammaksi vasta vuoden 2016 lopussa.

– Laajasta uutisoinnista huolimatta päivystysvalmiutemme on hyvä, ja potilaat saavat nyt ja jatkossakin ensiluokkaista hoitoa, päivystyksen ylilääkäri Tero Martikainen sanoo tiedotteessa.

Lue myös: "Jossakin täytyy tulla raja" – kiireeseen kyllästyneet sairaanhoitajat ryhtyivät kapinaan, jollaista ei ole muualla nähty

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Cheerleading

Cheerleaderit pääsivät vihdoin eroon pyllynkeikuttajien leimasta

Pienen seuran jäsenmäärä räjähti: "Emme pysty perustamaan tarpeeksi joukkueita"

Tonttuovet

Tonttuovi paisui joulun jätti-ilmiöksi, ja tutkija ymmärtää hyvin, miksi

Joululahjat

Tuntemattoman lahjoitus lämmittää yksinhuoltajaperheen joulua: "Ei ole häpeä pyytää apua"

Tiede

Tutkimus: Rasvaiset maitotuotteet voivat olla terveellisempiä

Kolme asiantuntijaa vastaa rasvakiistan väitteisiin