Huhtamäki löysi kasvua Itä-Euroopasta

Toinen vuosineljännes oli Huhtamäen historian toiseksi paras kautta aikojen.

Huhtamäki
Mies juo kahvia kertakäyttökupista
Kuluttajapakkauksia valmistava Huhtamäki kasvatti liikevaihtoaan.Tiina Kokko / Yle

Kuluttajapakkauksia valmistava Huhtamäki kasvatti liikevaihtoaan toisella vuosineljänneksellä. Samalla yhtiön oikaistu liikevoitto supistui hieman vuoden takaisesta 75,6 miljoonaan euroon.

Huhtamäki konsernin huhti-kesäkuun liikevaihto oli 772 miljoonaa euroa.

Huhtamäen liikevaihdosta reilu kolmannes tulee Yhdysvalloista. Yhtiön kasvua uudella mantereella on kuitenkin rajoittanut liian pieni valmistuskapasiteetti. Toimitusjohtaja Jukka Moisia sanookin yhtiön investoivan paraikaa lisäkapasiteettiin Pohjois-Amerikassa.

Intiassa Huhtamäen liikevaihto pieneni vuoden takaisesta tilapäisesti kysyntää heikentäneen verouudistuksen vuoksi.

Sen sijaan Euroopassa yhtiön tuotteille oli kysyntää ja kasvua löytyi etenkin Itä-Euroopasta.

– Kannattavuutemme oli hyvällä tasolla ja vuosineljännes oli yhtiön historian toiseksi paras kautta aikojen, vaikka jäimmekin hieman vuoden 2016 toisella vuosineljänneksellä saavuttamastamme kaikkien aikojen ennätyksestä, Moisia toteaa.