Väitös: Vanhemmat uskovat englanninkielisen teho-opetuksen lisäävän lasten suvaitsevaisuutta

Kielitaidon lisäksi englanninkieliseltä opetukselta haetaan lapsille kosmopoliittia itsevarmuutta, toteaa tutkimus. Kaksospojat Oliver ja Evert ovat tästä oiva esimerkki.

englannin kieli
Sunikan perhe.
Tuulia, Miika, Oliver ja Evert Sunikka kotipihallaan Joensuun Niinivaaralla.Janne Ahjopalo / Yle

Joensuulainen Sunikan perhe on tyytyväinen Oliverin ja Evertin saamaan englanninkieliseen opetukseen leikkikoulussa. Nyt kuusivuotiaat pojat ovat olleet natiivisti englantia puhuvan opettajan tarjoamassa kielikylvyssä jo kolmivuotiaasta.

– Pojat tilaavat luontevasti ruuan ravintolassa englanniksi, vaikka kielioppi ei täydellistä olisikaan. Englanninkielisestä opetuksesta on ollut hyötyä muun muassa silloin, kun tapaamme Isossa-Britanniassa asuvaa siskoani ja hänen saksalaista miestään, kertoo Miika Sunikka.

– Lapsemme ymmärtävät hyvin englantia ja kysyvät usein, että mitä mikäkin sana tarkoittaa. He ovat myös ennakkoluulottomia vieraita kulttuureja ja ihmisiä kohtaan, jatkaa Tuulia Sunikka.

Laajassa tutkimuksessa yli 800 vastaajaa

Sunikan perhe on esimerkkitapaus, jossa vanhemmat uskovat englanninkielisen opetuksen kasvattavan lapsista avaria maailmankansalaisia. Samanlaiseen johtopäätökseen on tultu vastavalmistuneessa väitöstutkimuksessa, jossa on selvitetty peruskoulun englanninkielistä kouluvalintaa.

Filosofian maisteri Joanne Jalkasen tutkimuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan ne vanhemmat, jotka olivat valinneet lapsilleen englanninkielisen koulutuksen, uskoivat sen antavan lapsille sujuvamman englannin kielen taidon kuin mitä he saavuttaisivat suomenkielisessä koulutuksessa siihen sisältyvien kieliopintojen avulla.

Meillä on harkinnassa au pairin ottaminen, jotta poikien kielitaito pysyisi vireänä.

Tuulia Sunikka

Tutkimus on laaja, sillä siihen vastasi yli 800 vanhempaa manner-Suomesta.

– Lisäksi vanhemmat uskoivat englanninkielisen koulutuksen kehittävän tehokkaasti lasten maailmankuvaa ja kansainvälisyyttä sekä edistävän suvaitsevaisuutta ja avoimuutta muita ihmisiä ja kulttuureita kohtaan, sanoo Jalkanen.

Joanne Jalkanen.
FM Joanne Jalkanen väitteli Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksella 1. heinäkuuta 2017.UEF

Korkeasti koulutettuja ja hyväpalkkaisia

Itä-Suomen yliopistossa tarkastetun väitöstutkimuksen mukaan korkeasti koulutetut, korkeamman tason ammateissa olevat ja keskitasoa enemmän ansaitsevat vanhemmat näyttävät todennäköisimmin valitsevan englanninkielisen koulutuksen lapsilleen.

Myös kaupunkimainen ja kansainvälinen elämäntapa olivat tavallisia.

Sen sijaan ne vanhemmat, joiden lapset kävivät perinteisesti peruskoulua, näyttivät olevan ajatusmaailmaltana perinteisempiä ja vähemmän kansainvälisiä.

– He painottivat enemmän lähikoulun ja suomenkielisen koulutuksen merkitystä.

Sunikan perhe.
Tuulia Sunikka työskentelee ammattikorkeakoulun lehtorina ja Miika Sunikka yrittäjänä.Janne Ahjopalo / Yle

Sunikan perheen kaksoset jatkavat syksyllä esikoulua englanninkielisessä leikkikoulussa.

Sen jälkeen perheen toiveissa on, että englanninkielinen opetus jatkuisi peruskoulussa heti ensimmäiseltä luokalta, eikä aloitus venähtäisi kolmanteen luokkaan. Tämä aiheuttanee harmaita hiuksia, koska englanninkielinen koulu ei todennäköisesti ole perheelle lähikoulu.

– Meillä on harkinnassa au pairin ottaminen, jotta poikien kielitaito pysyisi vireänä, sanoo Tuulia Sunikka.