1. yle.fi
  2. Uutiset

Varasitko konserttiliput soittamalla? – Varaudu roikkumaan järjestäjän verkkosivuilla pitkään

Kertomus siitä, kuinka lehti-ilmoituksen perusteella puhelimitse ostetuista konserttilipuista tuli varsinainen murheenkryyni – ja siitä, että kuluttajalla on oikeuksia, vaikka olisikin peruutuksesta kertovan Facebook-päivityksen tavoittamattomissa. Kaikki kun eivät ole verkossa koko aikaa.

konsertit
Vanhoja veivattavia puhelimia.
Olli Koski / Yle

Kaikki alkoi lehti-ilmoituksesta.

Maaliskuussa äitini, 78, näki houkuttelevan ilmoituksen aamun sanomalehdessä:

”Henkeäsalpaavan upea, alkuperäinen musikaalielokuva esitetään nyt ensimmäistä kertaa konserttina sinfoniaorkesterin säestyksellä lauantaina kesäkuun 17. päivä Hartwall Arenalla. Yleisöllä on mahdollisuus kokea ylistetyn ja musiikistaan Oscar -palkitun LA LA LAND -elokuvan unohtumaton magia teräväpiirtona 13-metriseltä valkokankaalta ja suuren sinfoniaorkesterin säestämänä.”

Hän päätti hankkia liput itselleen ja mukavana yllätyksenä jo aikuiselle pojantyttärelleen.

Äitini soitti ilmoituksessa olleeseen puhelinnumeroon ja varasi 74 euron hintaiset liput hyviltä paikoilta. Käsittelykuluja tuli 10 euroa ja puhelinmyyjältä saamallaan numerokoodilla hän kävi lunastamassa liput R-kioskilta. 158 euroa, kiitos.

Tämähän kävi kätevästi, tuumasi äitini silloin.

Mies ja nainen seisovat käsi kädessä.
La La Land elokuvasta.Dale Robinette / Lionsgate

Kavereille tieto kulkee

Kun odotettu konserttipäivä kesäkuussa koitti, koitti myös katkera pettymys. Konserttipaikan ovet olivat lukossa, ja paikalle saapuneiden kymmenien ihmisten ihmetys oli suuri. Konsertti oli peruttu ja siirretty lokakuun lopulle.

Siitä oli ilmoitettu, mutta vain Facebookissa konserttijärjestäjän Loud’n Live Promotions Oy:n (siirryt toiseen palveluun) ja konserttipaikan sivuilla. Lisäksi asiasta kerrottiin sähköpostitse niille, joiden sähköpostit olivat järjestäjien tiedossa.

Vaikka äidilläni on älypuhelin ja tietokone ja vaikka hän käyttää sähköpostia ja asioi viranomaisten kanssa verkossa, peruutusviesti ei häntä tavoittanut. Ei myöskään tytärtäni, joka sentään on jo niin sanottu nettinatiivi ja pyörii sosiaalisessa mediassa joka päivä.

Ongelma oli siinä, että oli käytetty sanomalehteä ja puhelinta – eikä kaveerattu Facebookissa promoottorin kanssa!

Täytyykö verkkosivuja seurata?

Konserttijärjestäjän, Loud’n Liven toimistopäällikkö Toni Aurell kertoo, että sähköpostivetoiseen tiedottamiseen päädyttiin, koska heidän arvionsa mukaan siten tavoitettiin suurimmalla todennäköisyydellä lipun ostaneet henkilöt.

– Järjestäjän ja lipun myyjän velvollisuus tiedottamisen kannalta on, että asiasta tulee laittaa tieto. Asiakkaan velvollisuus on kuitenkin myös seurata esimerkiksi tapahtuman sivuja, jonne asioista paljon tiedotetaan, kuten aikataulu, kulkemiset, yleiset toimintaohjeet ja niin edelleen. Tämä on juuri se kohta, jolla myös asiakas varmistaa saavansa tiedon asioista, Aurell kertoo.

Myös Ticketmaster Suomen verkkosivuilla (siirryt toiseen palveluun) todetaan, että ”lipunostaja on velvollinen tarkistamaan, että tilaisuus ei ole peruuntunut”.

Pääsylippu.
Andrew Gomberet / EPA

Järjestäjän pitää tehdä kaikkensa

– Lause ei päde kuluttajan kohdalla. Juridinen vastuu on järjestäjällä, koska se on kerännyt tapahtumasta rahat jo etukäteen, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston (siirryt toiseen palveluun) lakimies Mika Hakamäki.

Hakamäen mukaan järjestäjän pitäisi tehdä kaikkensa, jotta se tavoittaisi lipun ostaneet.

– Karkea lähtökohta on, että peruutuksesta ilmoitetaan samaa välinettä käyttäen kuin tapahtumaa on myytykin.

Hakamäen mukaan hankalia tapauksia ovat muutamaa tuntia ennen tapahtumaa tulevat peruutukset, mutta jos aikaa on parikin viikkoa, niin silloin voi hänen mukaansa tehdä vaikka mitä.

Hän huomauttaa, että ihmisille voi tulla muitakin kustannuksia kuin pelkät liput: juna- tai lentomatkoja ja hotellikuluja.

– Jos voidaan objektiivisesti todeta, että järjestäjä on tehnyt kaikkensa ilmoittaakseen peruutuksesta, niin se eliminoi korvausvelvollisuutta, Hakamäki sanoo.

Muussa tapauksessa kuluttaja voi lähteä karhuamaan kulujaan kuluttajaviranomaisen kautta.

Jos jättää ihmiset pelkästään sähköpostitiedottamisen varaan, voi olla kaltevalla pinnalla. Se on toki halvempaa kuin lehti-ilmoittelu, radiomainonta tai muut kampanjoinnit.

Kaikkia ei tavoita vielä sähköisesti

Melkoinen joukko ihmisiä ei ole helposti tai itsestään selvästi digitaalisten palvelujen saavutettavissa. Tilastokeskuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan kaikilla ei edelleenkään ole tietokonetta. Myös koneiden käytössä on isoja eroja: 55–64-vuotiaista oli tehnyt verkko-ostoksia 32 prosenttia ja vain 19 prosenttia 65–74-vuotiaista. Suomessa oli vuonna 2016 reilusti yli miljoona 65-vuotiasta tai iäkkäämpää (tarkalleen laskettuna 1 149 975) (siirryt toiseen palveluun).

Seniori tabletin kanssa.
Ismo Pekkarinen / AOP

Suomessa yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto pohtii työkseen syrjintää erilaisissa palveluissa.

– Viranomaisilla on velvollisuus arvioida omaa toimintaansa. Yhdenvertaisuussuunnitelma (siirryt toiseen palveluun) kattaa tilanteet, joissa otetaan huomioon muun muassa ikä tai muunlaiset ominaisuudet. Tällaista velvollisuutta ei ole yksityisillä firmoilla, sanoo yhdenvertaisuusvaltuutetun toimiston toimistopäällikkö Rainer Hiltunen.

Yhdenvertaisuusvaltuutettu voi kuitenkin patistaa yritystä mukauttamaan asiakaspalvelua siten, että se ottaa huomioon kaikki tasapuolisesti. Patistusta ovat saaneet muun muassa pankit verkkopankkitunnusten antamisessa ja HSL sokeiden kohtelussa uusien lipunlukuautomaattien kanssa.

Internetkauppa, luottokortti.
AOP

Loppu hyvin, kaikki hyvin

Tällä tarinalla on kuitenkin onnellinen loppu. Puhelinsoitolla (!) selvisi, että vaikka alkuperäinen konserttipäivä oli jo mennyt, äitini liput kelpaisivat lokakuulle siirrettyyn konserttiin sellaisinaan – tai ne voisi palauttaa takaisin Ticketmasterin lipunmyyntipisteeseen (ei R-kioskille).

Edessä oli tunnin matka edestakaisin Helsingin keskustaan ja puolen tunnin jonotus myyntipisteessä. Tappioksi jäi enää 10 euron välityspalkkio.

Ei tämä nyt ihan kätevää enää ollutkaan, tuumasi äitini kaiken jälkeen.

La la land elokuvasta tanssikohtaus.
Avalon / AOP
Lue seuraavaksi