Koe uusi yle.fi

Mies tai eläin on laivan keulakuvana yhtä usein kuin nainenkin

Kuvat ovat koristaneet laivoja jo kivikaudella.

Tall Ships' Races
Tall Ships Races
Shabab Omanin keulakuva.Paula Koskinen / Yle

Romanialaisen kolmimastoparkki Mircean keulakuva herättää huomiota Turun Tall Ships Races -tapahtumassa. Syy on se, että se esittää miestä. Yleisen käsityksen mukaan laivojen keulakuvat ovat useimmiten naishahmoja, joten mieskeulakuva tuntuu erottuvan joukosta. Tutkija Mikko Meronen Turun Forum Marinumista oikoo kuitenkin käsitystä.

– Naishahmojen runsaus keulakuvina on ehkä vähän myytti. Todellisuudessa myös miehiä ja eläimiä on paljon.

La Gracen keulakuva Turun Tall Ships Racessa.
Tsekkialus La Gracen keulakuva.Susanna Manu

Naishahmot ovat usein peräisin 1700-luvun lopulta tai 1800-luvun alusta, ja niitä on usein myös kauppa-aluksissa.

– Kaiken kaikkiaan laivat olivat 1600- ja 1700-luvuilla hyvin koristeellisia. Sillä haluttiin korostaa omistajan valtaa tai vaurautta.

Laivoja on koristeltu aina

Keulakuvat ovat melkein yhtä vanhoja kuin laivatkin.

– Keulakuvia on löytynyt jo kivikautisista kalliopiirroksista. Kreikkalaisissa kaleereissa ja egyptiläisissä aluksissa oli usein silmä aluksen keulassa. Koirat, lohikäärmeet ja leijonat koristivat laivojen keuloja ja periä jo roomalaisilla, kertoo Mikko Meronen.

Shtandart Tall Ships Racessa.
Shtandartin keulakuva.Paula Koskinen / Yle

Lohikäärme oli pohjoisen viikingeillä hyvin yleinen symboli.

– Sotalaivoissa hahmot olivat usein pelottavia vihollisen pelottamiseksi. Niiden uskottiin myös tuovan onnea omalle matkalle.

Kuva on usein kertonut myös laivan nimen. Tästä esimerkki Turun Tall Ships Races -tapahtumassa on romanialainen Mircea.

– Iso mieshahmo laivan keulassa on romanialainen prinssi Mircea, Meronen kertoo.

Romanialaisalus Mircean keulakuva Tall Ships Racessa.
Romanialaisalus Mircean keulakuva.Timo Selänne / Yle

Laivojen keuloissa voi olla kuvien sijaan myös ornamenttikoristeluita.

– Jo 800-luvulta olevassa Osebergin viikinkilaivassa on ornamenttikoristelua, joten puhutaan todella vanhasta perinteestä.

Keulakuvat alkoivat hävitä laivoista 1800-luvun puolessa välissä.

– Englannissa viimeiset keulakuvat olivat sotalaivoissa 1860-luvulla, Meronen sanoo.

Hollantilaisalus Morgensterin keulakuva Tall Ships Racessa.
Hollantilaisalus Morgensterin keulakuva.Paula Koskinen / Yle

Tietyllä tavalla perinne jatkuu kuitenkin vieläkin.

– Nykylaivojen nimet viittaavat usein tiettyyn kaupunkiin tai vaikkapa maakuntaan. Tuon alueen symboli tai vaakunakilpi löytyy usein alusten komentosillalta.

Mikko Meronen kehottaa tarkentamaan katseen myös purjelaivojen peräkoristeluihin.

– Ne ovat usein vielä keulakuviakin komeampia.

La Gracen peräkoristeluja Tall Ships Racessa.
La Gracen peräkoristeluja.Sannimari Lehtilä / Yle