Instagramista tuli tärkeä työkalu työnhaussa: "Jos et ole somessa, et ole olemassa"

Keräsimme kolme tarinaa siitä, miten huoliteltu Instagram-fiidi on auttanut saamaan unelmien työn.

työnhaku
Grafiikka
Instagram/Yle Uutisgrafiikka

”Taidat tärkeimmät tietotekniset ohjelmat, ja sinulla on intoa oppia uutta ja kehittää itseäsi. Tuotat mielenkiintoista sisältöä ja osaat käyttää sosiaalista mediaa työssäsi.”

Työnhaku suuntautuu yhä enemmän nettiin, ja toisaalta myös työnantajat arvostavat sosiaalisen median taitoja.

Mikäli hakijalla on hakemuksessaan esimerkiksi Instagram-tili liitettynä, saa siitä taatusti pisteitä työnhakuun, sanoo sosiaalisen median kouluttaja Pauliina Mäkelä.

– Kyllä tietyt työnantajat arvostavat visuaalista portfoliota, on se sitten missä tahansa. Ennen työtä haettiin mol:in sivuilta. Nyt se on niin, että jos sulla on upea portfolio Pinterestissä tai Instagramissa, sinulle satelee työtarjouksia.

– En usko olevan alaa, jolle Instagram ei olisi tärkeä. Jos et ole somessa, et ole olemassa, sanoo toinen asiantuntija, Helsinking toiminnanjohtaja ja strategiajohtaja Lauri Laukkanen.

Jututimme kolmea nuorta, jotka ovat hyötyneet Instagramin käytöstä työelämässä.

Parturi-kampaajaksi maailman toiselle puolen: "Miten muuten saa asiakkaita, jos ei ole näyttää sitä, mitä osaat?"

Sara Hämäläisen Instagram-sisältöä
Hairbysarajuulia_ Instagram

Sara Hämäläinen valmistui parturi-kampaajaksi maaliskuussa 2016 ja sen jälkeen unelma-ammatti on vienyt toiselle puolen maapalloa Australiaan.

Instagram-tilinsä hän perusti jo kouluaikana, ja sai sitä kautta muutaman asiakkaan penkkiinsä istumaan – ja myös työpaikan.

Hän täytti työhakemuksen aiemmin tänä keväänä ja liitti tilinsä työhakemukseen. Australialainen työnantaja piti tiliä myyntivalttina ja Hämäläinen aloitti työt kahden viikon päästä työhakemuksen kirjoittamisesta.

– Olen halunnut, että se näyttää mahdollisimman hyvältä ja on yhdenmukainen. Se on ollut mun omasta, visuaalisesta näkemyksestäni kiinni.

Instagram-sisältöihin panostetaan Hämäläisen mukaan Suomessa enemmän kuin esimerkiksi Australiassa. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, varsinkin ulkomailla.

Sara Hämäläisen Instagram-sisältöä
Hairbysarajuulia_ Instagram

– Instagram toimii siis nykyaikaisena portfoliona, Hämälainen sanoo.

– Musta on tosi tärkeää näyttää oma kädenjälki varsinkin tällaisena nuorena ja vasta aloittaneena. Miten muuten saa asiakkaita, jos ei ole näyttää, mitä osaat? Vanhempien osaajien on tärkeää näyttää, että kouluttautuu ja pysyy trendin harjalla.

Verhoomoyrittäjä näyttää, miten repaleinen tuoli saa uuden elämän: "Pyrin pitämään kuvissani totuudenmukaisuutta laittamatta liikaa filttereitä"

Verhoomovintage-Instagram
Verhoomovintage - Instagram

Yrittäjänä toimiva verhoilija, lahtelainen Saida Korkka, osti oman verhoomon muutama vuosi sitten. Korkka kunnostaa vanhoja kalusteita tilauksesta ja myyntiin. Verhoilubisneksen ohella hän myy myös koruja ja vintage-vaatteita.

– Kuvaan Instagramiin erikoisempien töiden tekoprosessia. Laitan tilille myös ennen ja jälkeen -muutoskuvia. Se on mukava tapa päästä kurkistamaan huonekalun syövereihin ja nähdä, minkälaista jälkeä saan aikaiseksi. Alallani on yleistä markkinoida osaamistaan Instagramissa.

Korkkalle sosiaalinen media on luontainen markkinoinnin väline, jonka kautta hän on onnistunut keräämään asiakkaita.

– Katsoja voi itse todistaa kuvista, miten säpäleinen ja revennyt vanha tuoli muuntautuu uuden veroiseksi. Pyrin pitämään kuvissani totuudenmukaisuutta laittamatta liikaa filttereitä niihin.

Verhoilija kertoo Instagrammin lisänneen näkyvyyden lisäksi myös verhoilualalla työskentelevien yhteisöllisyyttä.

– Siellä on helppo kommunikoida kollegojen kanssa ja pysyä kartalla uusista tulijoista.

Verhoomovintage - Instagram
Verhoomovintage - Instagram

Internet on helpottanut markkinointia käsityöläisille, mutta toisaalta laiskistaneen asiakkaiden liikkuvuutta, yrittäjä miettii.

– Instagram ja sosiaalinen media on tehnyt tietyllä tapaa hallaa kivijalkayrityksille. Ennen internetiä ihmisten oli pakko lähteä liikkeelle kotisohviltaan. Tänä päivänä kaikki ostopäätökset voidaan tehdä kotisohvalta kuljetusfirmojen tuodessa tavarat kotiovelle. Tämä tuhoaa mahdollisuuden ostokokemukselle ja muulle kommunikaatiolle.

Muotisuunnittelija miettii pienetkin yksityiskohdat: "On pohdittava visuaalista kauneutta ja tarinallisuutta"

Anniruuthofficial - Instagram
Anniruuthofficial - Instagram

– Olen saanut asiakkaita ja yhteydenottoja Instagramin kautta aika paljon. Jopa ulkomailta. Instagramissa on matala kynnys ottaa yhteyttä nähdessään kiinnostavan kuvan.

Muotisuunnittelija Anni Ruuthin sydän sykkii Instagramille. Hän kertoo rakastavansa sovellusta ja olevansa "instagram-tyttö".

– Sovellus on osaamiseni markkinoinnissa se tärkein ja rakkain työkalu. Päivitän sinne päivittäin kuvia työprosesseista ja tuotteista. Olen myös aktiivinen muiden kuvien tykkääjä ja sovelluksen käyttäjä.

– Sovellus on todella helppokäyttöinen, varsinkin ihmiselle joka ei ole markkinoinnin ammattilainen. Kuvat puhuvat puolestaan.

Freelancerina toimiva muotisuunnittelija tuottaa vastuullisesti tuotetuista höyhenistä valmistettuja vaatteita ja tuotteita. Ruuthin tilillä vallitsee kauttaaltaan pehmeä ja naisellinen tyyli, joka on tarkkaan mietitty.

Anniruuthofficial - Instagram
Anniruuthofficial - Instagram

– Viitisen vuotta sitten päivittäminen oli kevyttä. Otettiin vain kuva puhelimella sen enempää miettimättä. Nyt otan päivittämisen vakavammin. On pohdittava visuaalista kauneutta ja tarinallisuutta.

– Meillä oli korkeakoulussa yksittäinen kurssi somemarkkinointia koskien. Koulutusta voisi olla enemmän varsinkin luovilla aloilla, jossa osaamista markkinoidaan visuaalisesti.