Koe uusi yle.fi

Finnair kiihdyttää kasvua Aasian reiteillä – Siperian ylilentoluvat tuovat kilpailuedun

Finnairin liikenne kasvaa Aasian reiteillä nopeammin kuin yhdelläkään toisella eurooppalaisella lentoyhtiöllä. Kasvun mahdollistavat Suomen ja Venäjän välille neuvotellut Siperian ylilentoluvat ja uusi kalusto.

Finnair
Lentokonetta tankataan Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Mikko Koski / Yle

Finnairin uudet Airbus A350-koneet ovat sysänneet Finnairin kesällä ennätysnopeaan kasvuun ja vauhti kiihtyy loppuvuonna. Yhtiö kasvattaa kapasiteettia erityisesti Itä-Aasiassa, koska Finnairin saamat Siperian ylilentoluvat mahdollistavat lyhimmän lentoreitin käytön.

Finnair saa tänä vuonna kahdeksan uutta matkustajakonetta, joista neljä kaukoliikenteeseen. Uusinta laajarunkokonetta, Marimekko-kuvioista A350-konetta viimeistellään luovutuskuntoon Airbusin tehtaalla Toulousessa.

Eurooppalaisiin lentoyhtiöihin verrattuna Finnair kasvaa nyt ennätysvauhtia.

Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo
Finnairin toimitusjohtaja Pekka VauramoYle

– Meidän kapasiteetti kasvaa 8–10 prosenttia koko vuodelle laskettuna. Viimeisillä vuosineljänneksillä kasvu on 10–15 prosentin välillä, laskee Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

Finnair haluaa kuroa takaisin markkinaosuuksia, jotka se on menettänyt, kun A350-koneiden toimitukset viivästyivät.

– Koneiden piti tulla 2013, mutta ensimmäinen tuli vasta vuoden 2015 lopulla ja se toi loven kasvuun, harmittelee Vauramo.

80 edestakaista lentoa Siperia yli viikossa

Venäjän kanssa neuvotellut lento-oikeudet takaavat Finnairille viikossa 80 edestakaista lentoa Siperian yli. Se mahdollistaa nykyisillä reiteillä vuorojen lisäämisen ja kokonaan uusien reittien avaamisen Kiinaan, Japaniin ja Etelä-Koreaan.

– Lennämme keskeiseen osaan Aasiaan 5–6 tuntia nopeammin kuin Persianlahden lentoyhtiöt. Sillä on suuri merkitys lentoyhtiön kustannuksiin ja polttoaineen kulutukseen, sanoo Vauramo.

EFHK Helsinki-Vantaa kiinalaisturisti
Aasialaisia turisteja Helsinki-VantaallaJari Tanskanen / Yle

Näitä reittejä käyttäisi moni muukin eurooppalainen yhtiö, jos vain lupa Siperian ilmatilaan heltiäisi. Osa eurooppalaisista lentoyhtiöistä on lopettanut suoria reittejä Kaakkois-Aasiaan, sillä ylilentolupien puuttuminen pakottaa yhtiöt kiertoreiteille. Tämä pidentää lentomatkaa ja tekee reiteistä kannattamattomia.

Esimerkiksi halpalentoyhtiö Norwegianin Aasian valloitus on typistynyt vain Bangkokiin ja Singaporeen avattuihin reitteihin, koska yhtiön koneet eivät ole saaneet lupaa lentää Siperian kautta.

EU avaisi Siperian ylilennot kilpailulle

EU haluaa eroon Venäjän ja Eu-maiden kahdenvälisistä sopimuksista, joilla Venäjä jakaa Siperian ylilento-oikeuksia.

– Kolme kertaa olemme Venäjän kanssa sopineet kaikkein korkeimmalla tasolla, että Venäjä laittaa lainsäädäntönsä vastaamaan kansainvälistä lainsäädäntöä. Vaikka asiasta on sovittu ja kättä lyöty päälle, mitään ei ole tapahtunut, harmittelee EU:n Liikenteen ja liikkumisen pääosaston pääjohtaja Henrik Hololei.

Henrik Hololei EU Mobility and Transport CEO
EU:n Liikenteen ja liikkumisen pääosaston pääjohtaja Henrik Hololei Yle

Hololei arvioi, että nykyinen tilanne jatkuu vielä vuosia eikä uusia neuvotteluja ole käynnissä Venäjän kanssa. Nykyiset ylilentoluvat takaavat siten Finnairille lähivuosiksi hyvän kasvun Kaakkois-Aasiaan. Mutta eniten kiinalaisten kasvavasta matkustuksesta hyötyvät Persianlahden suuret lentoyhtiöt:

– Euroopan ja Kaakkois-Aasian välinen matkustajaliikenne kasvaa viisi prosenttia vuodessa ja suuri osa kasvusta menee Persianlahden yhtiöille, koska lentoyhteyksiä on karsittu, jatkaa Hololei.

Kiinan kakkoskaupungit Finnairin tavoitteena

Finnairille entistä tärkeämpiä ovat Kiinan niin sanotut kakkoskaupungit, joista ei vielä ole suoria lentoja Eurooppaan tai kilpailu on muutoin vähäistä. Yhtiö lentää kesäkaudella Xi’an ja Guangzhoun kentille kolmesti viikossa. Yhä useampi sesonkireitti muuttuu lähivuosina ympärivuotiseksi, sillä kiinalaisen keskiluokan vaurastuessa matkustus lisääntyy nopeasti.

Finnair on ilmoittanut kertovansa myöhemmin syksyn aikana uusista reittikohteista. Yhtiö on saanut esimerkiksi luvan lentää Suomesta Jiangsun maakunnan pääkaupunkiin Nanjingiin.

Kiinalaisten Lapin matkailun raju kasvu puolestaan saattaa poikia suoran lentoyhteyden Pekingin ja Rovaniemen välille. Käytännössä lennot olisivat mahdollista aloittaa vuonna 2019, sillä uuden kaukoreitin julkistamisesta kuluu vähintään vuosi, ennen kuin avajaislento laskeutuu kentälle.