Suomalaiset gif-animaatiot ihastuttavat maailmalla – giffit ovat supersuosittuja mutta olemmeko tajunneet niiden potentiaalin?

Gif-animaatiot ovat hypnotisoineet nettikansaa jo 30 vuoden ajan. Giffin kompaktiin muotoon ihastuivat niin kuvittaja kuin nykytaiteilija.

GIF (Graphics Interchange Format)
Grafiikka
Kuvittaja Anna Salmi teki ensimmäisen ison työnsä Gwen Stefanille. Gif-animaatio oli osa pop-artistin uuden levyn somekampanjaa.Anna Salmi

Gif-animaatioilta on vaikea välttyä. Ne ovat meemejä tai somekeskusteluiden värikkäitä kommentteja – usein hetkiä tv-sarjojen tai legendaaristen elokuvien kohtauksista.

Ensimmäinen gif-animaatio julkaistiin vuonna 1987. 30 vuoden aikana giffistä, tuosta alati toistuvasta ja äänettömästä videosta, on tullut suosittu kuvaformaatti.

– Gif-animaatio hypnotisoi, kun se vain pyörii ja toistaa itseään, toteaa kuvittaja ja graafinen suunnittelija Anna Salmi.

Giffit ovat tunkeutuneet myös kuvataiteisiin. Kuvataiteilija Juha van Ingeniä kiehtoo gif-kuvaformaatin rajallisuus, johon kuitenkin saa helposti sisällytettyä henkilökohtaista tai vaikka poliittista viestiä ja ironiaa.

– Gif on kuin sarjakuva: se kestää samalla tavalla aikaa vielä tulevaisuudessakin.

Gif-animaatioita on hyödynnetty taiteessa paljon, mutta taidelaitokset eivät ole niitä hyväksyneet. Van Ingen vertaa tilannetta yli 40 vuoden takaiseen, jolloin valokuvataidetta ei mielletty oikeaksi taiteeksi ennen kuin Suomen valokuvataiteen museo aloitti toimintansa.

Juha van Ingen videotaiteilija Kiasma gif-animaatio
Juha van Ingen teoksensa edessä. Vuonna 3017, As Long As Possiblen viimeisen ruudun jälkeen, teos alkaa jälleen alusta tarkoituksenaan pyöriä ikuisesti.Nella Nuora / Yle

Suosittujen uutissivustojen ja brändien työllistämä Anna Salmi nostaa gif-animaatiot tehokkaaksi markkinointikeinoksi. Hän on ihastunut erityisesti yhdysvaltalaislehtien nettiartikkeleihin. Niissä kuvat on onnistuttu herättämään eloon.

– Sanomalehdissä mietitään tarkkaan, miten kuva soljuu taitossa, mutta samaa ei ajatella netissä. On jämähdetty ajatukseen, että still-kuva vain siirretään nettiin, Salmi sanoo ja korostaa gif-animaation roolia hyvänä houkuttimena.

Anna Salmi kuvittaja graafinen suunnittelija
Anna Salmi on tehnyt gif-animaatioita muun muassa Apple Musicille, Adidakselle ja Ted Talks -sivustolle.Nella Nuora / Yle

Salmi on tehnyt giffin amerikkalaisen Buzzfeed-uutissivuston artikkeliin (siirryt toiseen palveluun), joka käsittelee muslimien ihmissoikeuksia. Animaatiossa musliminainen riisuu huivinsa väkijoukossa, jolloin hänestä tulee näkymätön.

– Jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, niin en tiedä, kuinka monta gif kertoo... Miljoona?, Anna Salmi myhäilee.

Juha van Ingen videotaiteilija Kiasma gif-animaatio
Juha van Ingenin teos on esillä Kiasman ARS17-näyttelyssä.Nella Nuora / Yle

"Vastuu on seuraavilla sukupolvilla"

Juha van Ingen julkaisi ensimmäisen gif-animaationsa 19 vuotta sitten. Hänellä ei ole omien sanojensa mukaan nörttitaustaa, mutta nettitaideprojektin kautta hän oppi tekemään sivustoja ja tutustui gif-kuvaformaattiin.

Vuonna 2015 van Ingen osallistui gif-taiteen Ocean-näyttelyyn (siirryt toiseen palveluun), joka järjestettiin Honkongissa sekä netissä. Hän innostui näyttelyn valtameri-teemasta. Meren äärettömyys ja ajattomuus saivat hänet testaamaan, kuinka hitaaksi gif-animaation voi tehdä.

Äänitaiteilija Janne Särkelän avustuksella van Ingen teki tuhat vuotta kestävän gif-animaatioloopin. As Long As Possible -teoksessa (siirryt toiseen palveluun) (2015) on 48 140 288 ruutua. Teos käynnistyi tämän vuoden maaliskuussa numerosta yksi, jonka jälkeen luku kasvaa ja vaihtuu noin kymmenen minuutin välein.

ASLAP keräsi maailmalla huomiota, ja Kiasma osti sen kokoelmiinsa tarkoituksena pitää teos mahdollisimman kauan käynnissä.

– Teos jättää vastuun seuraaville sukupolville. Uskon, että jos seuraavat 50 vuotta saadaan sinniteltyä, teoksella on jo silloin enemmän merkitystä ollessaan ankkuri tämän hetkiseen kulttuuriin, pohtii Juha van Ingen.

Anna Salmi kuvittaja graafinen suunnittelija
Anna Salmi on valmistunut graafiseksi suunnittelijaksi. Hän tutki viime vuoden Aalto-yliopiston opinnäytetyössään gif-animaatioita ilmaisukeinona.Nella Nuora / Yle

Giffejä maratoonarista ja sisällissodasta

Anna Salmi piirtää, tietokoneen piirtopöytä apunaan, kaikki gif-animaatiot ruutu ruudulta. Yhdessä giffissä voi olla kymmeniä tai satoja ruutuja.

Ensimmäisenä hänet bongasi pop-laulaja Gwen Stefanin tiimi. No Doubt -yhtyeen entisestä laulajasta tehty gif-animaatio (siirryt toiseen palveluun) ponkaisi Salmen kuvittajan uran käyntiin. Nyt hän on tehnyt giffejä muun muassa Apple Musicille, Stella McCartneyn Adidas-urheilumallistolle ja Ted Talks -sivustolle.

– Tykkään tehdä kuvituksia, joita varten pitää lukea paljon taustamateriaalia. Pääsee uppoutumaan uusiin teemoihin, Salmi avaa.

Hän kertoo itkeneensä, kun teki Adidakselle kuvitussarjaa (siirryt toiseen palveluun) Kathrine Switzerista, joka on ensimmäinen Bostonin maratonin juossut nainen. Animaatiossa kuultavat Switzerin haastattelupätkät koskettivat Salmea.

Helsingin Designmuseossa on syksyyn saakka esillä Anna Salmen gif-animaatio Suomen sisällisodasta. Teos oli osa viime vuoden Jättömaa-festivaalilla nähtyä Kaisa Salmen yhteisöperformanssia vuoden 1918 traumoista.

Gif sopii hektiseen arkeen

Juha van Ingen ja Anna Salmi uskovat kumpikin gif-animaatioiden pitkään suosioon. Vaikka tiedostoformaatti muuttuisi, lyhyet animaatiot pitävät pintansa.

– Kuvavirtaa tulee nykyään niin paljon, etten usko ihmisten jaksavan katsoa pitkiä videoita esimerkiksi kaduilla kulkiessaan, pohtii Salmi.

Mainonta onkin jo osannut hyödyntää gif-animaatioiden estetiikkaa julkisessa tilassa, kuten bussien sisätilojen mainostauluissa.

Van Ingen toivoo, että giffien katsomiskokemukseen tuodaan yhä enemmän vuorovaikutusta. Anna Salmi unelmoi e-paperista, jossa lehtien kuvat olisivat eläviä, kuten Harry Pottereiden velhomaailmassa.