Kilpailevien jakeluyhtiöiden väärin jakamia kirjeitä palautunut Postille yli 30 000 - "Me Postissa saamme kuluttajien kiukkuisen palautteen"

Kirjeet ovat pääasiallisesti yritysten lähettämiä kirjeitä.

postin toiminta
Postin lajittelukeskus Helsingin Ilmalassa.
Osoitteellsia kirjeitä jakavat muutkin yhtiöt kuin Posti. Juha Kivioja / Yle

Postiin on alkuvuoden aikana saapunut yli 30 000 muiden jakeluyhtiöiden väärin jakamaa kirjettä. Määrä on kertynyt, kun kuluttajat lähettävät Postille muiden jakeluyhtiöiden väärin jakamia kirjeitä.

Taustalla ovat postilain muutokset reilun vuoden takaa. Siitä lähtien osoitteellisia kirjeitä ovat saaneet jakaa muutkin jakeluyhtiöt kuin Posti.

Osoitteellisia kirjeitä jakaa Suomessa yli 10 muuta jakeluyhtiötä Postin lisäksi. Suurin osa näistä on sanomalehtien omistamia tytäryhtiöitä.

– Ruuhkautuminen ei ole tässä se suurin ongelma, vaan enemmänkin se, että me Postissa saamme kuluttajien kiukkuisen palautteen tilanteesta. Meidän postinjakajia haukutaan siitä, että nyt on taas jaettu väärin, kertoo kirje- ja markkinointipalveluista vastaava johtaja Kaj Kulp.

Ruuhkautuminen ei ole tässä se suurin ongelma, vaan enemmänkin se, että me Postissa saamme kuluttajien kiukkuisen palautteen tilanteesta.

Kaj Kulp

Tyypillisesti väärin palautuneet kirjeet ovat yritysten lähettämiä kirjeitä. Lain mukaan (siirryt toiseen palveluun) jakeluyhtiön pitää järjestää virheellisesti lähetettyjen kirjeiden palauttaminen. Kirjeessä tulee olla myös postiyrityksen tunnus. Postiyrityksen tunnistaa lyhenteestä.

– Asialle olisi hyvä tehdä jotain. Kuluttajien tulisi katsoa kirjeestä, kuka kirjeen on jakanut. Jakelun laadusta vastaa jakelija eli on muiden jakeluyhtiöiden vastuulla, että viesti menee kuluttajille perille, Kulp kertoo.

– Postin jakelussa olevan kirjeen tunnistaa lyhenteestä Priority tai Economy. Jos kirjeessä on jokin muu kirjainyhdistelmä, sen on jakanut joku muu jakeluyhtiö. Tuolloin sitä ei tule palauttaa Postin kirjelaatikkoon, vaan ottaa selvää sen jakaneelta yhtiötä, miten asiassa toimitaan.

Postin kirjepalveluiden johtaja Kaj Kulp
Postin kirjepalveluiden johtaja Kaj KulpJuha Kivioja / Yle

Jakeluyhtiöiden edustajan Marko Toivarin mukaan muutos vie aikansa. Hän on Jakeluyhtiö Suomen toimitusjohtaja.

– Tunnus saattaa olla kirjeessä kohtuupienellä. Lyhenteet löytyvät jakeluyhtiöiden nettisivuilta, Toivari kertoo.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Minne väärään osoitteeseen tullut kirje pitää palauttaa?

Postin Kulp toivoo, että myös muut jakeluyhtiöt ottavat vastuun tilanteesta ja infoavat kuluttajia.

Toivari kertoo, että kuluttaja löytää lisätietoja palautukseen netistä.

Postin lajittelukeskus.
Ongelma on, että vain Postilla on käytössään ajantasainen osoiterekisteri. Juha Kivioja / Yle

– Palautus on järjestetty palautuskuoripalvelulla. Kuluttaja voi olla yhteydessä jakeluyhtiön asiakaspalveluun, josta hänelle lähetetään kuori, jossa väärään osoitteeseen tulleen kirjeen voi palauttaa takaisin jakeluyhtiöön. Joillakin alueilla meillä on omia palautuslaatikoita.

Ongelmana on, että muilla kuin Postilla ei ole käytössään ajan tasalla olevaa osoiterekisteriä. Asiaan on mahdollisesti tulossa syksyllä muutos postilain muutoksen myötä.

– Postille palautuneet kirjeet eivät ole suuremmaksi osaksi varsinaisia jakeluvirheitä, vaan kun meillä ei ole postirekisteriä käytössä, kirje toimitetaan sen osoitteen mukaan, jonka lähettäjä kirjeeseen merkitsee, Toivari kertoo.

Postille palautuneet kirjeet eivät ole suuremmaksi osaksi varsinaisia jakeluvirheitä, vaan kun meillä ei ole postirekisteriä käytössä niin kirje toimitetaan sen osoitteen mukaan, jonka lähettäjä kirjeeseen merkitsee.

Marko Toivari
Postin lajittelukeskus Helsingin Ilmalassa.
Postin lajittelukeskus Helsingin Ilmalassa.Juha Kivioja / Yle

– Näyttää siltä, että syksyllä saamme käyttöön osoiterekisterin kohtuullista maksua vastaan. Olemme pyrkineet tiedottamaan asiasta postinsaajille, mutta tämä vie aikansa, kertoo Toivari.

Toivari toivoo myös kuluttajilta oma-aloitteisuutta.

– Lähestulkoon kaikki johtuu siitä, että kirjeissä on ollut väärä osoite, mutta ne on sen mukaan jaettu oikeaan osoitteeseen. Kuluttajien pitäisi myös pitää osoitetietonsa ajan tasalla. Tietysti tiedottamista täytyy jatkaa ja lisätä, että tulee ymmärrystä sille, että muutkin kuin Posti jakavat postia Suomessa.

"Tiedottamista täytyy vain jatkaa ja lisätä"

Toivari myöntää, että tiedottamisessa on saattanut olla ongelmia. Hän myöntää, että viesti muutoksesta ei välttämättä ole saavuttanut kaikkia kuluttajia.

– Olemme tiedottaneet lehtijutuilla ja kotiin jaettavilla tiedotteilla, mutta kuluttajat eivät tiedä, miten pitäisi toimia. Kuluttajille tämä on varmaan melko uusi asia. Jotkut kirjeitä lähettävät yritykset ovat lisänneet laskuihin tiedon, että muutkin yhtiöt jakavat postia nykyisin kuin Posti.

– Ilmeisesti ei ole tiedotettu tarpeeksi. Uskon kyllä, että kirjeitä palautuu kuluttajilta Postille vaikka kuinka tiedotettaisiin.

Molemmat kertovat, että yhteistyö on kuitenkin sujunut.

– On valitettavaa, että palaute menee väärään osoitteeseen. Uskon, että osoiterekisterin myötä väärin jaettujen kirjeiden määrä vähenee merkittävästi, Toivari toteaa.