Koe uusi yle.fi

U-lukko on pyörävarkaan painajainen – näillä vinkeillä pyörääsi ei helpolla varasteta

Helpoin tapa päästä pyörästään eroon on hankkia Jopo ja lukita se vaijerilukolla. Kalliinkin pyörän saa lukittua alle satasella tavalla, joka vie varkaalta hermot.

Polkupyörävarkaus
Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Helsingin poliisille tuli torstaiaamuna 27. heinäkuuta 30 pyörävarkausilmoitusta. Näistä 18 oli Jopoja. Jopovarkaudet ovat erityisesti Helsingin vitsaus.

Oikean lukon valinta ja oikea lukitsemistapa ratkaisevat, varastetaanko sinun vai jonkun toisen pyörä. Huonosti lukittuja ja huonoilla lukoilla varustettuja pyöriä riittää.

Suomessa kaarimalliset U-lukot ovat menneet pois muodista ja niitä myydään entistä vähemmän. Se on harmi, sillä ne ovat sekä testatusti että Helsingin poliisin kokemusten mukaan parhaita varkaiden hillitsijöitä.

Suosituista Jopoista erityisen varkausherkkiä tekee se, että matalan rungon vuoksi niitä ei saa lukittua pyörävarkauksien kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.

Lukko mahdollisimman ylös

Perinteinen pyörävarkaus tehdään voimapihdeillä eli pulttisaksilla. Varas haluaa käytännön syistä kuljettaa mukanaan mieluiten sen kokoisia pulttisaksia, jotka on helppo piilottaa esimerkiksi reppuun.

Koska lyhyissä pulttisaksissa vipuvoimaa ei ole paljon, pyrkii pyörävaras lukkoa katkaistessaan tukemaan voimapihdit maata vasten. Maahan tuettuna leikkurin voima moninkertaistuu. Pyörän lukko menee nopeimmin poikki, jos tekijä pääsee näin käyttämään omaa painoaan voiman lisäämiseen.

pulttisakset Puuilosta.
Tyypillisiä 60cm pulttisaksia voi ostaa halvimmillaan 20 eurolla. Pulttisaksia myyvän Puuilon mukaan varkaat varastavat usein nekin.Puuilo

Pyörävarkaalle alhaalla olevaan pyörätelineeseen kiinnitetyn lukon katkaisu on pikkuhomma. Kykkiessä herättää vähän huomiota.

Mutta heti kun lukko kiinnitetään pyörän rungossa ylemmäksi, varas ei saa käytettyä maasta tulevaa tukea hyväkseen. Harvalla pyörävarkaalla on valtavat käsivoimat. Lisäksi kiinnijäämisriski kasvaa, jos katkaisu on tehtävä pystymmässä asennossa.

Jo pelkästään pyörän lukitseminen ylhäältä rungosta vähentää varkausriskiä merkittävästi. Poikkeuksen sääntöön tekevät keskimoottorilla varustetut sähköpyörät. Saksassa on huomattu, että pulttisaksia on helppo tukea moottoria vasten. Lukko kannattaa silloin sijoittaa muualle kuin suoraan moottorin yläpuolelle.

Taittolukko on muodikas, mutta helppo katkaistava

Tällä hetkellä erityisen myytyjä ovat taittolukot. Nivelillä varustettu taittolukko on kuitenkin heikko. Pulttisaksilla taittolukon saa hetkessä poikki.

Ongelmana eivät ole nivelet, vaan muovisen pinnan sisälle jäävän metallin ohuus. Paksumpi metalli tekisi lukosta painavan. Paino ei lukkoa ostavaa houkuttele.

Polkupyöriä telineessä.
Muutaman euron vaijerilukon saa poikki kynsileikkureillakin. Petteri Sopanen / Yle

Vaijerilukoista taas laadukkaimmat ja paksuimmatkin näyttävät vahvemmilta kuin todellisuudessa ovat. Kun varas saa vaijerilukon pintakerroksen murrettua, ei itse vaijerin katkaiseminen enää vaadi kuin viitseliäisyyttä.

Jos varkaalla on aikaa touhuta rauhassa, hoituu vaijerilukon katkaisu lanka kerrallaan pienillä sivuleikkureilla tai niiden puuttuessa joskus jopa kynsileikkureilla.

Muutaman euron vaijerilukko on jo itsepetos. Paljon niitä kuitenkin ostetaan.

Raskaimmassakin ketjulukossa on heikko kohta

Raskaat ketjulukot ovat kalliita. Niitä käytetään varsinkin arvopyörien lukintavälineinä. Ulkonäkö saattaa kuitenkin pettää.

Ketjulukon on oltava paksu ja raskas, jotta se kestää pulttisaksien katkomisyritykset. Kunnon ketjua on myös sahaamalla lähes mahdoton saada poikki ketjulenkin kohdalta.

Ketjulukkojen heikoin lenkki ei kuitenkaan ole ketjussa vaan lukossa. Ketjun silmäkoko sallii vain suhteellisen pienikokoisen muna- tai muun lukon käyttämistä. Itse lukko on helpompi saada poikki pihdeillä, väännettyä auki tai sahattua muuten rikki.

Varsinkin yöllisissä pyöräkellareissa varkaalla on hyvin aikaa etsiä rauhassa ketjulukon heikointa kohtaa. Kalliin pyörän kohdalla se kannattaa.

Suosiotaan menettänyt U-lukko on paras

Saksan tuotetestaussäätiö Stiftung Warentest julkaisi keskiviikkona (siirryt toiseen palveluun)uusimman lukkotestinsä. Tutkittavaksi oli otettu 20 lukkoa, joissa on valmistajan oman ilmoituksen mukaan korkea murtosuojaus. Lukoista seitsemän katkesi silti sekunneissa.

Kokonaisuutena parhaiten pintansa pitivät U-lukot, joiden myynti on Suomessa lähtenyt viime vuosina selvään laskuun. Testin vahvimmiksi osoittautuneita Trelock BS 650 - sekä Kryptonite Evolution 4 LS -lukkoja myydään myös Suomessa. Molemmat maksavat alle satasen. Jopa ranskalaisen urheilukauppaketjun U-lukko Decathlon BTwin 920 sai hyvän arvosana, vaikka se maksaa vain 30 euroa.

Polkupyöriä telineessä.
Polkupyöräparkki Ylen pihalla Helsingin Pasilassa.Petteri Sopanen / Yle

Vaijerimallisista yksikään ei saanut hyvää arvosanaa, vaikka joukossa oli muun muassa sata euroa maksava Abus Granit Steel-O-flex 1025. Vastaavasti ketjulukoista vain Abus Granit City-Chain X Plus oli hyvä, mutta hintaakin lukolla on sitten 160 euroa.

Saksalaistestaajien mukaan muodikkaita taittolukkoja ei voi suositella. Viidestä lukosta neljä petti heti. Näiden joukossa oli Suomessakin suositut Axa Foldable Lock 1000 sekä Kryptonite Keeper 810 Fold.

Erilaisia lukkoja yhdistelemällä paras turva

Pyörävaras saattaa olla erikoistunut tiettyihin lukkoihin. Vaijerilukittuja pyöriä kyttäävä varas voi kulkea kaupungilla pelkät sivuleikkurit taskussaan. Vastaavasti ketju- tai taittolukkoihin keskittyvä kuljettaa repussaan voimapihtejä.

Suurissa pyöräilykaupungeissa on huomattu, että kahta erityyppistä lukkoa yhtä aikaa käyttämällä varkauden riski pienenee selvästi. Pulttisaksivaras tietää, että vaijerilukon jyystäminen toisella työkalulla on työlästä sen jälkeen, kun taittolukko on ensin katkaistu.

Helsingin poliisin havaintojen mukaan laadukkaalla U-lukolla mahdollisimman korkealta rungosta kiinteään telineeseen lukittuja pyöriä ei juuri koskaan varasteta. Jos haluaa pelata varman päälle, niin hyvän U-lukon ja paksun ketjun yhdistelmä on aika lailla varma varkaiden ilonpilaaja.

Kaarilukolla lukittu polkupyörä.
Hyvä lukkokaan ei välttämättä auta, jos pyörää ei lukitse mihinkään kiinni. Petteri Sopanen / Yle

Pelkän pyörän kiinteän lukon varassa olevalle pyörälleen voi sen sijaan sanoa hyvästit jo etukäteen. Vääntämällä ja kampeamalla lukot saadaan joko heti auki tai sitten pyörä viedään sellaisenaan ja lukko murretaan myöhemmin. Jos pyörä ei ole missään kiinni, niin yleensä se kelpaa, oli siinä millainen lukko tahansa.

Jopo-epidemian kanssa kamppaileva Helsingin poliisi takavarikoi voimapihtejä lähes päivittäin. Rikoksentekovälineinä niiden katkaisujälkiä voi vertailla eri lukkoihin ja saada mahdollisesti sarjavarkaan tällä tavoin kiinni.

Pyörävaras tietää tämän, eikä yleensä jätä katkaisemaansa lukkoa lojumaan tekopaikalle. Parhaat tekijät pystyvät Helsingissä varastamaan kymmenisen pyörää päivässä.

Pyörävarkaudet liittyvät yleensä päihdeongelmiin. Hyvästä maastopyörästä voi saada palkkioksi esimerkiksi pullon vodkaa.

OP Vakuutuksen mukaan vakuutusyhtiö korvaa varastetusta pyörästä keskimäärin 500 euroa.

Juttua varten on käytetty Stiftung Warentestin pyöränlukkotestiä sekä pyydetty tietoa Helsingin poliisista, Helkamalta, Puuilosta sekä OP Vakuutuksesta.

* Urheiluketju Decathlon ilmoitti perjantaina, että se vetää Stiftung Warentestin lukkotestissä reputtaneen ketjulukko BTwin 700 -mallin pois myynnistä ja antaa asiakkaille haluttaessa vaihdossa testissä menestyneen U-lukon tai palauttaa asiakkaille rahat ilman ehtoja.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Donald Trump

Trumpia seksuaalisesta häirinnästä syyttävät naiset vaativat kongressia tutkimaan asian

Doping

Suomalaiset ampumahiihtäjät törmäsivät viallisiin dopingnäytepulloihin – oikeusturva vaarassa

Urheilu

Kommentti: Koivun pitäisi pelata kolmossentterin roolissa

Kurdit

Irakin kurdit pelkäävät nyt entisiä aseveljiään – Etulinjan komentaja Ylelle: Uskon, että hallituksen joukot hyökkäävät vielä