Koe uusi yle.fi

Berner ehdottaa töihin pyöräileville kilometrikorvausta

Liikenneministerin mielestä pyöräilyä tukemalla voidaan parantaa merkittävästi kansanterveyttä ja vähentää päästöjä

politiikka
Pyöräilijä ajaa pyöräkaistalla.
Antti Pylväs / Yle

Liikenneministeri Anne Berner ehdottaa polkupyörällä työmatkansa ajaville kilometriperusteista verovähennystä.

Nykyisin pyörän käytöstä voidaan myöntää matkakuluvähennystä 85 euroa koko vuodelta, kun esimerkiksi omalla autolla ajamisesta saatava verohyöty voi olla 0,24 euroa kilometriltä.

Berner harkitsisi korvauksia pyöräilijöille myös työtehtävien vuoksi tehtävistä matkoista, mutta ei osaa sanoa, minkä suuruisia summia voitaisiin maksaa.

– Tärkeintä olisi, että se toisi aidosti muutosta ja lisäisi pyöräilyn osuutta, hän sanoo.

Tällä hetkellä pyörällä tehtävistä työmatkoista voi saada työnantajalta korvausta enintään 10 senttiä kilometriltä. Oman auton käytöstä voi veloittaa vähintään 41 senttiä kilometriltä.

Pyöräilyä ei erikseen mainita Verohallinnon listauksessa kulkuneuvoista, joiden käytöstä maksetaan työmatkakorvausta. Pyöräily kuuluu kategorian “muu kulkuneuvo” alle.

Valtion asiantuntijayritys Motivan selvityksen mukaan pyöräilyn korvauksia sovelletaan Suomessa eri tavoin. Esimerkiksi Kunnallisessa yleisessä virka- ja työehtosopimuksessa pyöräilijöiden työmatkoista korvataan enintään 84 senttiä vuorokaudessa.

Romutuspalkkioilla lisää sähköpyöriä

Bernerin mielestä sähköpyörät pitäisi ottaa veroedun piiriin, koska niilläkin saadaan ilmastohyötyä.

– Sähköpyörän avulla on mahdollista tehdä pidempiä ajomatkoja, ja heikkokuntoisemmille pyöräilijöille se on oiva tapa aloittaa työmatkapyöräily, Berner perustelee.

Anne Berner
Liikenneministeri Anne Berner.Yle

Ministerin mukaan sähköpyörien yleistymistä voitaisiin vauhdittaa romutuspalkkioilla, jonka saisi vaihtamalla vanhan polkupyörän sähköpyörään.

Tukea kaupunkipyörille

Suomessa on tarkoitus vähentää liikenteen päästöjä puolella ja kasvattaa pyöräilyn osuutta lähes kolmanneksella vuoteen 2030 mennessä. Liikenne- ja viestintäministeriön 5-vuotisessa Käpy-hankkeessa selvitetään pyöräilyn ja kävelyn edistämistä sidosryhmien kanssa.

Bernerin mielestä pyöräilyä tukemalla voidaan parantaa merkittävästi kansanterveyttä ja vähentää ilmastopäästöjä.

Kaupunkipyörän latauspiste.
Kaupunkipyöriä Helsingissä.Mårten Lampén / Yle

Suomessa lähes kaksi kolmasosaa alle kolmen kilometrin siirtymisistä ajetaan autolla. Berner onkin ilahtunut kaupunkipyörien yleistymisestä etenkin Helsingin katukuvassa.

Kaupunkiseutujen kehittämiseen liittyvillä mal-sopimuksilla voidaan ohjata kaupunkisuunnittelua ilmaston kannalta kestäviin ratkaisuihin, kuten pyöräreittien parantamiseen.

– Sitä kautta voidaan tukea myös kaupunkipyöräilyä.