Ruoriraivoa, kaivinkone vesillä ja mystinen saunalautta: Seurasimme meripelastajien työtä läpi kesäyön

Merivartija pelastaa merihätään joutuneet, sammuttaa tulipaloja saaristossa, rauhoittaa mökkiriidat ja antaa ensiapua. Seurasimme merivartioston työtä 12 tunnin ajan.

merivartiostot
Merivartiosto puhalluttaa Bränuddin pariskunnan merellä
"Nollaa näyttää", kertoo luutnantti Jaakko Viitala Brännuddin pariskunnalle.Merja Siirilä / Yle

VALLGRUND, MUSTASAARI Aurinkoinen perjantai heinäkuun lopulla enteilee kiireistä työpäivää merivartijoille. Taivas on puolipilvinen ja lämmintä on 17 astetta.

Vallgrundin merivartioaseman päällikkö, kapteeniluutnantti Seppo Penttilä kokoustaa vuoronsa aloittavien merivartijoiden kanssa ja jakaa tehtävät.

– Ensin tarkastellaan millainen sää on, sitten katsotaan, missä on tapahtumia ja missä voi siten tapahtua. Loppu on reagoimista, Penttilä kertoo 32 vuoden kokemuksella.

Pohjoistuuli puhaltaa perjantai-iltapäivällä Pohjanmaan rannikolla kymmenen metriä sekunnissa. Rannalla tuuli ei välttämättä tunnu kovalta, mutta merellä se voi aiheuttaa pienemmille veneille ongelmia.

– Hyvä muistisääntö on, että jos näkyy vaahtopäitä, niin tuulta on silloin yli kahdeksan metriä sekunnissa, Penttilä sanoo.

Partio kävelee kohti kameraa
Partio aloittaa työvuoronsa Vallgrundin merivartioasemallaMerja Siirilä / Yle

"Enempää ei saisi ruuvia kiristää"

Vanhan Vaasan läänin alueella työskentelee perjantai-iltana kahdeksan työntekijää: kolme Kokkolassa, kaksi Kaskisissa ja kolme Vallgrundissa.

Merivartioston resursseja on supistettu rajusti. Kun vielä neljä vuotta sitten työntekijöitä Vanhan Vaasan läänin alueella oli 40, on niitä enää vain 30 henkilöä. Resursseista on viety pois 25 prosenttia.

– Kyllä tämä aikamoista palapelin pelaamista on välillä, että enempää ei saisi ruuvia kiristää, Penttilä huokaisee.

Vähäiset resurssit vaativat toimimaan yhteistyössä yli rajojen. Penttilä kertoo merivartijoiden tekevän paljon yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa, kuten myös meripelastusseuran (siirryt toiseen palveluun)kanssa.

Merellä kiitävä ambulanssi, paloauto ja poliisi

Luutnantti Jaakko Viitala, merivartija Rasmus Vikström ja merivartija Anna-Leena Palmu tarkastavat varusteensa: paukkuliivit, teleskooppipamppu, pippurisumute, käsiraudat ja virka-ase. Ne ovat samat kuin poliisilla.

Palmu käynnistää merivartioston partioveneen moottorin Vikströmin ja Viitalan irrottaessa köydet.

Monipuoliset tehtävänkuvat vaativat partioveneeltä paljon. Iso vene kätkee sisäänsä muun muassa kalustoa vuodon saaneen aluksen tyhjennykseen, välineitä öljypäästön tutkintaan ja ensiavun antamiseen.

– Tämä alus soveltuu hinaukseen ja sairaankuljetukseen. Täältä löytyy sammutuskalustoa, jolla pystymme sammuttamaan pieniä metsä- ja ruohikkopaloja, kuten myös palamaan syttyneitä mökkejä ja saunoja, Viitala kertoo.

Viitala ilmoittaa viranomaisradioon, eli virveen partion lähtemisestä merelle Palmun ohjatessa partiovenettä kohti Vaasaa.

Anna-Leena Palmu ruorimiehen paikalla veneessä
Anna-Leena Palmu ruorimiehen paikallaMerja Siirilä / Yle

Cena etsii huumausaineita, kadonneita ja vainajia

Cena läähättää malttamattomana. Se kiertää alusta, mutta rauhoittuu heti Vikströmin komennosta ja siirtyy miehistön jalkoihin.

– Välillä se on vähän turhankin innokas, Vikström hymyilee rapsuttaen saksanpaimenkoiraa korvan takaa.

Cena on koulutettu etsimään huumausaineita, kadonneita ja vainajia. Oman toiminnan lisäksi Cenaa ja Vikströmiä työllistävät virka-aputehtävät muiden viranomaisten tukemiseksi.

Kaikista koirista ei ole merivartijakoiriksi. Samoihin aikoihin Cenan kanssa Vallgrundin asemalle tullut Cati ei soveltunut merellä partiointiin. Tällä hetkellä Cati toimiikin rajakoirana.

Kaupungin hulinaa

Partio saapuu ensimmäiseen tarkkailukohteeseensa neljän aikaan iltapäivällä. Vaasan keskustan edustalla lipuu suuria purjeveneitä.

Partio tekee vesiliikennetarkastuksia. Ensimmäinen moottorivene ei selviä tarkastuksesta kunnialla, sillä veneessä olleelta matkustajalta puuttuvat pelastusliivit. Koska vene ei ole ehtinyt edetä kauaksi lähtöpaikastaan, päästävät merivartijat veneen tällä kertaa varoituksella, kunhan kaksikko palaa rantaan noutamaan myös toiselle kalastajalle pelastusliivit. 10 minuutin kuluttua veneen ohittaa partion vilkuttaen ja liivejä esitellen.

– Pohjalaiset pitävät kyllä yleisesti tunnollisesti liivejä, Viitala kertoo.

Kuuden aikaan Turun johtokeskus ilmoittaa viranomaispuhelin Virven kautta moottorivikaisesta veneestä (siirryt toiseen palveluun)Nauvossa. Paikalle hälytetään Turun merivartioston partio.

Moottoriveneitä saaristossa
Moottoriveneitä saaristossaMerja Siirilä / Yle

Tyhjä vene, jonka kyljessä kalastusverkot

Veneitä partion ohitse lipuu verkkaiseen tahtiin. Veneitä lipuu partion ohi verkkaiseen tahtiin. Pian Viitala nostaa pysäytysmerkin ja pyytää venettä tulemaan partioaluksen lähelle. Viitala ja Vikström puhalluttavat kuljettajan, tarkastavat pelastusliivit ja että veneessä on kaikki kunnossa. Palmu tarkkailee tilannetta ruorimiehen paikalta.

Useimmilta pysäytettävistä liivit löytyvät ja alkometri näyttää nollaa. Vastaan tulee myös vapaapäiväänsä viettävä Kaskisten merivartija seurueineen.

– Omatkin pysäytetään, ketkä tulevat vastaan, Palmu kertoo hymyillen.

Hetken kuluttua viranomaisradion kautta tulee Turun johtokeskuksesta ilmoitus: Ahvenanmaalla ajelehtii tyhjä vene, jonka kyljessä roikkuvat kalastusverkot. Veneen omistajaa ei näy lähistöllä. Paikalle hälytetään partio, joka ilmoittaa pian saapumisensa jälkeen huonoista uutisista: Vuonna -46 syntynyt mies löydetään vedestä elottomana.

Palmun ja Viitalan uran kohdalle ei vielä kuolemantapauksia sattunut, kauemmin työskennelleen Vikströmin uralle kaksi, joista toinen oli hukkumistapaus.

Suuri osa hukkuneista on yli 50-vuotiaita miehiä. Vuonna 2016 vesiliikenneonnettomuuksissa kuoli Suomessa 46 ihmistä.

Jaakko Viitala ja Rasmus Vikström odottelevat alkometrin tulosta
Jaakko Viitala ja Rasmus Vikström odottelevat alkometrin tulostaMerja Siirilä / Yle

Tanssit Åminnessa

Kaupungin edustalla on hiljaista. Partio päättää lähteä tarkkailemaan tilannetta Maalahden Åminneen. Saaristossa sijaitseva tanssilava houkuttelee mökkiläisiä viihteelle ja oletettavaa on, että moni saapuu paikalle veneellä.

Tanssit Åminnessa ovat alkamassa ilta yhdeksän maissa. Samalla kasvavat myös seurueiden koot ja promillemäärät.

Puoli kymmenen aikaan merivartioston vene pysäyttää suuren parikymppisistä koostuvat seurueen, jonka kuljettaja puhaltaa alkometriin 0,95 promillea. Raja merellä on yksi promille, joten kuljettaja alittaa ruorijuopumuksen rajan rimaa hipoen.

Mikäli veneen kuljettaja jää kiinni ruorijuopumuksesta, kuljettaa merivartiosto hänet rantaan tarkkuusalkometrillä suoritettavaa koetta varten.

Koira veneen kannella
Merivartiosto Åminnessa

Tehtävä: Mystinen saunalautta

Turun johtokeskus ottaa partioon yhteyttä kymmenen tienoilla. Maalahdessa liikkuuu saunalautta, jonka kyydissä on humalassa olevia henkilöitä ilman pelastusliivejä Partion onneksi lautta oli havaittu lähistöllä, joten paikalle päästään muutamassa minuutissa. Havaintopaikalle saavuttaessa ei lauttaa kuitenkaan näy missään.

– Olemme vähän myöhässä. Ehkä he ovat jo rantautuneet lähistölle, Palmu kertoo.

Aurinko laskee hieman ennen yhtätoista ja värjää taivaan punertavaksi. Samalla rauhoittuu myös meriliikenne. Tanssipaikalta kantautuu musiikkia - juhlinta on huipussaan.

Merivartiosto tarkastaa Heinonen-Lervik seurueen venettä
Seurueen Heinonen- Lervik veneessä kaikki kunnossaMerja Siirilä / Yle

Jopa 14 tunnin työpäiviä

Merivartijat ovat partioineet iltapäivästä lähtien. Vaikka työpäivä on ollut jo pitkä, ei kukaan kolmikosta ei tunnusta, että heitä väsyttäisi. Partio tarkkailee meriliikennettä silmä tarkkana.

Merivartijoiden työ on vaativaa jaksotyötä. Työpäivän pituus vaihtelee kahdeksasta tunnista aina 14 tuntiin ja koostuu merellä partioinnin lisäksi myös huolto- ja paperitöistä.

Viitalalle jaksotyö soveltuu. Keskiviikkona alkanut työputki jatkuu aina maanantaille asti, jonka jälkeen koittaa kolmen päivän vapaa.

– En usko, että viihtyisin yhtä hyvin 9-17 työssä viisi päivää viikossa, Viitala kertoo.

Työajalla miehistö on koko ajan välittömässä lähtövalmiudessa, lepoajan aikana puolessa tunnissa. Käytännössä lähtemään päästään kuitenkin paljon nopeamminkin.

Aurinko laskemassa Åminnessa
Aurinko laskemassa Åminnessa Maalahdessa. Merja Siirilä / Yle

U-käännöksiä

Illan erikoisimmasta kuljetuksesta vastaa puolenyön aikaan mieskaksikko, joka työntää veneellä lautalla olevaa pientä kaivinkonetta. Partio ajaa hiljaa kuljetuslautan ohitse, jotta ei aiheuta isoja aaltoja. Veneessä kaikki kunnossa.

– Tyyntynyt tuuli ja vähäinen liikenne saivat varmasti matkustamaan tähän aikaan, Vikström kertoo.

Liikenne merellä on hiljentynyt, mutta muutamia tarkastettavia veneitä tulee vastaan. Aiemmin nähdyt isot purjeveneet ovat vaihtuneet nopeampiin moottoriveneisiin. Samaan aikaan, kun merivartijat tarkastavat venettä, lähestyy kauempaa toinen alus, joka tekee nopeasti selkeän u-käännöksen.

– Näitä näkee aika usein, Palmu kertoo.

U-käännöksen tehnyt vene katoaa nopeasti näkyvistä. Syytä äkkikäännökselle voi vain epäillä. Koska merivartiostolla oli toinen vene pysäytettynä samaan aikaan, ei syytä äkkikäännökselle voitu tarkastaa.

Monet suhtautuvat merivartijoihin kunnioittavasti, eivät kuitenkaan kaikki. Puolen yön aikaan yksin matkassa ollut mieshenkilö ei ilahdu pysäytyksestä, vaan on todella vihainen. Kaikki asiat ovat hänellä kunnossa, ja mies puhaltaa 0,3, eli sallitun rajan alle.

– Ehkä hän on joskus aikaisemmin saanut sakot, Palmu pohtii syytä vihaisuudelle.

Merivartiosto partioimassa myöhään illalla
Merivartiosto partioimassa myöhään illallaMerja Siirilä / Yle

Lähtövalmiina 24/7

10 tunnin partiointi merellä lähestyy loppuaan. Merellä on hiljaista, tuuli on laantunut ja aurinko on laskenut näkyvistä. Myös mökeistä alkuillasta kajastaneet valot ovat sammuneet. Uumajasta Vaasaan matkalla oleva Wasaline lipuu hiljalleen meriporttien välistä hieman ennen kahta.

Merivartiosto palaa tänä yönä partioreissulta kahden jälkeen takaisin asemalle tankkaamaan ja huoltamaan alusta. Partiomatkan jälkeen polttoainetta alukseen uppoaa reilu 400 litraa.

Kun veneen miehistö on pakkaamassa tavaroita, kuuluu viranomaisradiosta ilmoitus: Kemissä vene uppoamassa, kyydissä kaksi matkustajaa ja kaksi koiraa. Kemin merivartioaseman miehistöllä työt siis vielä jatkuvat.

Partio palaa takaisin Vallgrundiin
Merivartioston partio palaamassa Vallgrundin merivartioasemalle.Merja Siirilä / Yle

Vallgrundikaan miehistö ei saa kauaa levätä, sillä aamuyön aikana partio saa hälytyksen saaristossa sijaitsevalle tanssipaikalle, jossa on syntynyt tappelu. Partio kuljettaa henkilöitä rantaan tapahtumapaikalta. Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kiinni jää myös ruorijuoppo Vaasan edustalla.

– Aikalailla kahden prosentin sääntö pätee tähänkin iltaan ja yöhön. Normaalisti sadasta puhallutetusta kuljettajasta kaksi puhaltaa yli ruorijuopumuksen rajan, Vallgrundin merivartioaseman päällikkö Seppo Penttilä kertoo viikonlopusta.