Koe uusi yle.fi

Mistä energia sähköautoille? "Aika harvassa paikassa pystyy lataamaan"

Autoliiton toimitusjohtajan mukaan akkuteknologia jarruttaa vielä sähköautojen kehittymistä.

liikenne
Sähköauton latauspistoke.
Sähköautoista on puhuttu pitkään ja aivan viime aikoina niiden ympärillä on käyty erittäin vilkasta keskustelua. Ovatko polttomoottorit pian historiaa, sitä pohtivat Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro sekä Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Latausinfrastruktuurin kehittäminen on avainasemassa sähköautojen suosion kasvattamisessa, totesivat Ylen aamu-tv:n keskustelussa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen ja Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro.

– Aika harvassa paikassa pystyy lataamaan sähköautoa, Nieminen sanoi.

Nieminen tosin huomautti, että tällä hetkellä sähköautojen haaste on myös akkuteknologia.

– Se on varmaan ainoa keskeinen tekijä, joka rajoittaa sähköauton kehittymistä.

Pallaspuro sanoi uskovansa, että vaihtoehtoista käyttövoimaa käyttävien autojen suosio kasvaa edelleen. Prosenteissa kasvu on ollut jo nyt voimakasta, vaikka kappalemäärät ovat vielä pieniä, hän sanoi.

Suomessa oli kesäkuussa noin 3,4 miljoonaa henkilöautoa, joista vaihtoehtoista käyttövoimaa käyttävien osuus oli noin 31 000. Tällä tarkoitetaan ajoneuvoja, jotka kulkevat sähköllä, vedyllä, kaasulla tai nestemäisellä biopolttoaineella. Aiheesta voi lukea lisää Trafin verkkosivuilta (siirryt toiseen palveluun).

– Mallitarjonnan lisääntyessä ja teknologian kehittyessä se tulee hyväksyttävämmäksi. 2020-luvun alkupuolella nähdään jo kaksinumeroisia lukuja vaihtoehtoisten tilalle, Pallaspuro sanoi.

"Volvon ilmoitus vahva merkki"

Moni autovalmistaja on alkanut panostaa sähköautojen kehittämiseen. Esimerkiksi Volvo ilmoitti aiemmin heinäkuussa, että se pyrkii eroon pelkistä polttomoottoreista automalleissaan.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että vuodesta 2019 eteenpäin kaikki julkaistavat mallit sisältävät sähkömoottorin.

– Volvon ilmoitus on hyvin vahva merkki muille autonvalmistajille, Trafin Pallaspuro sanoi.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoi, että vaikka moni valmistaja on lähtenyt sähköautobisnekseen mukaan, yli 99 prosenttia niiden tuotteista on yhä perinteisiä ajoneuvoja.

Nieminen sanoi uskovansa ladattavien hybridiautoihin, mutta niiden suosion kasvattaminen edellyttää enemmän latauspaikkoja.

– Tarvitaan lisää sähköntuotantoa.

Trafin Pallaspuro huomautti, että tärkeätä on myös se, millä energia tuotetaan.

– Ollaanko tuulivoimassa vai kivihiilipohjaisessa energiatuotannossa. Voidaan mennä ojasta allikkoon, jos mennään perinteisellä.