Lomalainen, laskeudu ensimmäiseen työviikkoon lempeästi – Asiantuntijan vinkit lomaltapaluuseen

Asiantuntija Kirsi Aholan mukaan lomalta saatu energia kannattaa käyttää myös töihin.

työelämä
Työterveyspsykologian dosenssi Kirsi Ahola.
Monen kesäloma päättyy tällä viikolla. Työterveyspsykologian dosentti Kirsi Ahola jakoi vinkkejä, joiden avulla lomaltapaluusta voi tehdä mahdollisimman onnistuneen.

Moni palaa tällä viikolla kesälomalta takaisin töihin. Työterveyspsykologian dosentti Kirsi Ahola Työterveyslaitokselta kertoi Aamu-tv:n haastattelussa vinkit, joilla työhön paluuta voi helpottaa.

Hän kehottaa laskeutumaan ensimmäiseen työviikkoon lempeästi.

– Työhön kannattaa palata lempeästi, jos työ sen sallii. Voiko aloittaa työt silloin kuin itse haluaa, vai onko säännölliset työvuorot ja voiko itse säädellä sitä, mitä tekee? Jos on mahdollista vaikuttaa, niin silloin kannattaa ottaa vähän pehmeämpi alku töihin. Jos tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, niin on hyvä muistuttaa, että tästä se on ennenkin lähtenyt.

Lomalta saatua energiaa kannattaa käyttää myös töihin.

– Jos lomalta paluu tuntuu kuitenkin hankalalta, niin seuravaa lomaa ajatellen voi miettiä, että josko aloittaisin työt sitten keskeltä viikkoa.

Ensimmäistä työpäivää voi helpottaa monella eri tavalla.

– Ajattelee eteenpäin, että seuraava loma on jo pian, jos tuntuu haikealta jättää se mennyt loma taakse.

Hyvät pienet asiat lomalta mukaan arkeen

Aholan mukaan myös hyvän arjen suunnittelu loman jälkeen on tärkeää.

– Mitä asioita lomalta voisin tuoda siihen tavalliseen arkeen. Lomalla nautimme monista asioista täysin rinnoin, mutta kukaanhan ei sano, etteikö niistä voisi nauttia myös arjessa töihin palattua. Voi nauttia aamiaisen parvekkeella ja mennä töiden jälkeen lasten kanssa uimaan tai kaupungille kävelemään. Tuoda niitä palauttavia hyviä asioita sinne arkeen, Ahola kertoo.

Ahola kertoo, että viikonloput ja arki-illat ovat palautumisen näkökulmasta isossa asemassa.

– On hyvä miettiä, miten arki-illan voi käyttää. Mitä kivoja palauttavia asioita voi tehdä silloin illalla ja mitä pitää tehdä, että takaa sen riittävän levon. Kesällä julkaistun Tampereen yliopiston tutkimuksen mukaan työpäivän aikana on hyvä huolehtia palautumisesta. Työpäivien aikana on hyvä huolehtia tauotuksesta. Kun ei pakkaa liikaa tehokasta tekemistä siihen päivään, niin palautuminen ei vaadi niin kohtuuttomia.

Unirytmi palautuu usein viikossa.

– Totta kai se voi olla haastavaa, kun kello soi ensimmäisenä aamuna, mutta jos on ollut hyvä loma ja on ehtinyt nukkua univelkoja pois, niin vaikka herääminen tuntuu vaikealta, on hyvä muistaa, ettei se kuitenkaan estä sitä tekemistä päivän aikana.

Lomaltapalaajan on kuitenkin parasta kuunnella itseään.

– Tässäkin on kuitenkin kaksi koulukuntaa; joidenkin mielestä lomaa edeltävällä viikolla unirytmi kannattaa muuttaa jo valmiiksi työaamuja varten. Toiset taas ovat sitä mieltä, että lomasta tulee nauttia mahdollisimman kauan.

Lue lisää:

Ahdistaako loman loppuminen? Näillä viidellä vippaskonstilla virität itsesi tarmokkaaseen työkuntoon