Koodaustaitoa viedään saamelaiskyliin – Omakielisistä peleistä huutava pula

Peliohjelmoiminen osana uutta opetussuunnitelmaa asettaa opettajat uusien haasteiden eteen, niin myös saamelaisalueella. Suomen pohjoisimmassa kunnassa järjestettiin viime viikolla koodauskurssi, jossa saamen kieli ja -kulttuuri olivat vahvasti läsnä.

pelit
Peliohjelmointikurssi Utsjoella 2017
Utsjoen Ailikastalo täyttyi innokkaista koodaajista ja heidän vanhemmistaan.Kirsti Länsman / Yle

Pohjoisen Utsjoen kunnan Ailikastalo täyttyi viime viikolla koodauksesta innostuneista lapsista ja nuorista.

Kymmenkunta lasta ja nuorta kokoontui Utsjoelle viikon mittaiselle kesäkurssille, jolla he pääsivät ohjelmoimaan omat tietokonepelinsä. Kurssin nuorin osallistuja oli vasta 6-vuotias, vanhimmat lukioiässä.

Kurssin järjesti Utsjoen kunnan nuorisotoimi yhdessä Ailikas-keskuksen kanssa ja rahoitti Leader Pohjoisin Lappi. Kurssin vetäjät ja konsepti tulivat Jyväskylän yliopistosta, joka on jo yhdeksän vuoden ajan järjestänyt viikon mittaisia peliohjelmointikursseja nuorille.

Saamelaisalueen nykyresurssit ovat olemattomat

Peliohjelmointikurssi haluttiin järjestää pienessä Utsjoen kunnassa monista syistä. Kunnan elinkeinoelämän odotetaan hyötyvän uudenlaisesta yritystoiminnasta kuten peliyrittäjyydestä, saamenkielisten pelien ja ohjelmistojen tekijöistä on huutava pula ja ohjelmoinnin osuus uudessa opetussuunnitelmassa on haaste opettajille, erityisesti saamelaisalueella.

Outi Laiti
Outi Laiti on kiinnostunut tutkimaan ohjelmoinnin haasteita alkuperäiskansan näkökulmasta.Kirsti Länsman / Yle

Utsjoen kunnan elinkeinotoimen projektityöntekijä Outi Laiti on tutkinut koodaamisen haasteita alkuperäiskansan näkökulmasta. Laiti teki Pro gradu -työnsä viime vuonna pelien koodaamisesta, ohjelmoinnin osuudesta opetussuunnitelmassa ja haasteista erityisesti alkuperäiskansanäkökulmasta.

Laiti jatkaa aiheesta väitöskirjassaan Lapin yliopistossa. Hän tutkii, kuinka ohjelmointi voidaan tuoda opetussuunnitelmaan kulttuurilähtöisesti, ja voitaisiinko alkuperäiskansojen osallistumista ja vaikuttamista nykyiseen tietoyhteiskuntaan tukea uusilla media-alustoilla.

– Saamelaisalueella Suomessa ei ole omankielistä ohjelmointimateriaalia opettajille, ei ole koulutusta, ei ole yksinkertaisesti resursseja lähteä toteuttamaan opetussuunnitelmaa, Laiti kertoo.

Laiti myöntää, että haasteita löytyy myös jo perusasioissa. Päänvaivaa tuottavat usein muun muassa saamen fonttien saaminen tietokoneisiin ja opetusmateriaalien kääntäminen saamen kielille.

"Kaikilla tulee olla yhtälaiset mahdollisuudet"

Tutkija ja projektityöntekijä Outi Laiti ei tyydy vain tutkimaan aihetta. Hän haluaa löytää myös konkreettisia ratkaisuja tilanteeseen.

– Lähdimme tutkimuksen tuloksena suunnittelemaan opetuksen tukemista. Selvitämme, kuinka saamelaisalueella tapahtuvaa ohjelmoinnin opetusta voidaan toteuttaa kieltä ja kulttuuria tukien niin, että kaikilla on tasapuoliset mahdollisuudet opiskella tietotekniikkaa ja ohjelmointia, Laiti sanoo.

Ráste Eriksen
Kurssin osallistuja Ráste Eriksen pelaa itse koodaamaansa peliä.Kirsti Länsman / Yle

Tulevaisuudessa peliohjelmointikursseja olisi tarkoitus järjestää vielä enemmän kulttuurilähtöisesti. Laiti näkee, että erityisesti saamelaisen kulttuurin pohjalta rakennetulle ja saamenkieliselle ohjelmointiopetukselle on suuri tarve.

– Meillä on ollut täälläkin esimerkiksi tulkki mukana, olemme yrittäneet tukea lasten ja nuorten oman kielen käyttöä. Muutamia saamenkielisiä pelejäkin on tällä kurssilla syntynyt, Laiti kertoo.

Alkukankeuksien kautta voittoon

Ibba Lauhamaa Peltovuomasta oli yksi kurssille osallistuneista nuorista. Leirin alussa koodaus tuntui haastavalta, mutta loppuviikosta se sujui jo muitta mutkitta.

Ibba Lauhamaa
Ibba Lauhamaa kirjoitti pelinsä kaikki tekstit saameksi.Kirsti Länsman / Yle

Lauhamaa halusi tehdä pelistään kokonaan saamenkielisen.

– Pelin alussa on kolme nappulaa, joilla voi aloittaa pelin, lukea ohjeet tai lopettaa. Itse pelissä on suuri pallo, joka yrittää syödä pienempiä palloja. Kun kaikki 20 pientä palloa on syöty, peli loppuu. Pelissä on myös pommeja, joihin osuessa täytyy aloittaa alusta. Kaikki tekstit ovat saameksi, Ibba Lauhamaa kertoo pelistään.

Lauhamaa on tyytyväinen kurssiin ja uskoo siitä olevan iloa myös tulevaisuudessa.

– Olen tutustunut täällä uusiin ihmisiin ja oppinut vähän koodaamaan, sitä en ennen osannut ollenkaan. Se on hyvä taito nykyaikana, Lauhamaa tuumii.

Uudenlaiset pelitapahtumat tuloillaan Saamenmaalle

Pelimaailma näyttäytyy lähiaikoina isolla volyymilla pohjoisimmissa kunnissa.

Utsjoen kunta ja Saamelaiskäräjien nuorisoneuvosto järjestävät marraskuussa eSports Sápmi -tapahtuman, jossa saamelaisalueen kunnat pääsevät ensimmäistä kertaa kilpailemaan pelaamisessa.

Ensi keväälle on jo suunnitteilla Sámi Game Jam -teemapelitapahtuma. Osallistujilla on 48 tuntia aikaa ohjelmoida peli jonkin teeman pohjalta, kertoo tutkija ja projektityöntekijä Outi Laiti.

– Olemme etukäteen valinneet 12 saamelaisuuteen liittyvää teemaa, joista osallistuvat pääsevät valitsemaan. Peleistä kootaan näyttely, joka lähtee kiertämään ympäri Suomea.

– Tavoitteena on pitää peli- ja ohjelmointitoiminta täällä elävänä, jotta se otetaan saamelaiskulttuurissa haltuun kuten monet muutkin asiat. Viedään osaaminen kyliin, siitä se sitten lähtee. Osaajathan syntyvät itse kouluttamalla ja tekemällä, Laiti pohtii.