Suomalaiset palasivat kesälomilta – Syksyn ja talven valmismatkojen myynnissä heti piikki

Kehno kesä ja talouden elpyminen vauhdittavat syksyn ja talven pakettimatkojen myyntiä. Suurin osa syksyn matkoista on jo myyty, kertovat Aurinkomatkat, TUI ja Tjäreborg.

valmismatkat
Ihmisiä Douarnenez'n rannalla Etelä-Ranskassa 18. heinäkuuta.
Ihmisiä Douarnenez'n rannalla Etelä-Ranskassa 18. heinäkuuta. Fred Tanneau / AFP

Kolea kesä- ja heinäkuu näkyy suurten matkanjärjestäjien syys- ja talvikauden valmismatkojen menekissä: Myynnissä on selkeä piikki heti lomien jälkeen.

– Kun ihmiset ovat palanneet töihin tällä viikolla, matkoja on varattu 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna, Tjäreborgin viestintäpäällikkö Joonas Halla sanoo.

Juhannus on suomalaisille jonkinlainen vedenjakaja. Matkanjärjestäjien mukaan kylmä alkukesä kiihdyttää koululaisten syyslomien ja vuodenvaihteen matkojen myyntiä.

Valtaosa Aurinkomatkojen, TUI:n ja Tjäreborgin syksyn valmismatkoista onkin jo myyty, mutta joulun ja uuden vuoden tienoolla on vielä tilaa.

– Esimerkiksi syyslomaviikkojen matkoista noin kolme neljäsosaa on jo myyty. Samoin vuodenvaihteen lomia on myyty selvästi viime vuotta enemmän, Finnairin ja Aurinkomatkojen mediasuhteiden johtaja Päivyt Tallqvist kertoo.

Tjäreborgin syysmatkoista on myyty jo 65 prosenttia, TUI:n 70 prosenttia.

Vuodenvaihteen myyntiin vaikuttaa myös joulun pyhien ja uuden vuoden sijoittuminen arkipäiville. Lomaviikon saa järjestettyä tänä vuonna helpommin, arvioi Tallqvist.

Joonas Halla, viestintäpäällikkö,Tjäreborg
Tjäreborgin viestintäpäällikkö Joonas Halla.Yle

Hän kertoo, että syksyn ja talven lomaviikot näkyvät myös Finnairin reittilentojen myynnissä. Edullisimmat varausluokat myydään nopeasti loppuun.

Itse räätälöityjen ja kaukolomien suosio nousussa

Matkanjärjestäjät ovat lisänneet tarjontaa vastatakseen kasvaneeseen kysyntään. Suomalaisten suosiossa ovat syksyllä Kreikan saaret, Espanjan kohteet ja Turkki. Talvella taas vetävät ylivoimaisen suosikin Kanarian saarten lisäksi Thaimaa, Meksiko ja Dubai.

Parantunut taloustilanne heijastuu myös matkusteluun: Nyt halutaan pidemmälle ja ostetaan oman tarpeen mukaan räätälöityjä valmismatkoja.

– Tärkeisiin lomiin halutaan panostaa. Lähdetään vähän kauemmaksi ja varataan lennolle vaikka bisnesluokan paikka ja lisätään sillä tavalla matkustusmukavuutta, Tallqvist kuvailee.

– Meillä voi esimerkiksi päättää Malediiveille ja Balille matkan keston ja valita lennot sekä hotellin itse. Nämä eksoottiset kaukokohteet kiinnostavat tällä hetkellä yhä enemmän, Halla kertoo.

Päivyt Tallqvist, mediasuhteiden johtaja, Finnair/Aurinkomatkat
Finnairin ja Aurinkomatkojen mediasuhteiden johtaja Päivyt Tallqvist.Yle

Varaus tehdään ajoissa, äkkilähtöjen aika ohi

Myös ensi vuoden pakettimatkojen myynti on alkanut vauhdikkaasti kesäkuussa.

– Ensi huhti-toukokuulle ja alkukesälle on ostettu enemmän matkoja. Selkeästi halutaan varmistaa, jos edes ensi kesänä pääsisi lämpimään, TUI:n PR- ja viestintäpäällikkö Pauliina Pajunen toteaa.

Uutta on myös se, että äkkilähtöjen kyttäämisen sijaan ihmiset haluavat nykyään varmistaa lomamatkansa hyvissä ajoin. Usein halutaan juuri tiettyyn kohteeseen ja hotelliin.

– Ihmiset varaavat matkansa todella hyvissä ajoin, viimeistään 4–5 kuukautta ennen lomaa, monet jo paljon aikaisemmin. Sellainen äkkilähtöjen aika on oikeastaan ohi, Aurinkomatkojen Päivyt Tallqvist huomauttaa.

Tjäreborgin Joonas Halla paljastaa, että pohjoismaalaisten välillä on matkustelussa eroja. Suomalaiset nimittäin matkustavat ulkomaille lähes yhtä paljon kesällä kuin talvella.

– Suomalaiset matkustavat huomattavasti enemmän talvella, jos vertaa esimerkiksi ruotsalaisiin ja norjalaisiin. Ruotsalaiset taas ovat vannoutuneita kesämatkojen varaajia, Halla kertoo.