Maksuhäiriömerkintä noin 375 000 suomalaisella – Takuusäätiön toimitusjohtaja: Meitä ohjataan ottamaan velkaa

Juha Pantzarin mukaan luoton ottamista ei pidetä enää huonona asiana.

maksuhäiriöt
Juha Pantzar
Maksuhäiriömerkinnät ovat kasvussa ja kesälomalla otetut kulutusluotot velkaannuttavat suomalaisia suurien asuntolainojen lisäksi. Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha Pantzar kertoo suomalaisten velkaantumisen tasosta.

Maksuhäiriömerkintöjä kertyy Suomessa vuosi vuodelta enemmän, kertoo Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha Pantzar. Tällä hetkellä maksuhäiriömerkintä on noin 375 000 ihmisellä, joka on suunnilleen kymmenen prosenttia aktiivisista aikuisista kuluttajista.

Pääsääntöisesti pari vuotta voimassa oleva maksuhäiriömerkintä voi hankaloittaa elämää monella tavalla. Esimerkiksi vuokra-asunnon saaminen tai puhelinliittymän hankkiminen voi tyssätä siihen.

– Merkinnän vältteleminen on kohtalaisen helppoa. Ottamalla aina uutta lainaa, jota saa, kunhan ei ole sitä maksuhäiriömerkintää, Pantzar kertoi Ylen aamu-tv:ssä tänään keskiviikkona.

– Valitettavasti se ei kovinkaan monessa tilanteessa johda onnelliseen lopputulokseen. Se johtaa siihen, että sitä järjesteltävää velkaongelmaa on muutaman vuoden päästä kaksinkertainen määrä. Ja se kestää vielä vuosia pidempään, että siitä selviää.

Merkintää ei saa tietoihinsa kovinkaan helposti, aikaa menee yleensä pari kuukautta maksamattoman laskun eräpäivästä.

– Kyllä tätä puolta on aika hyvin laissa säädetty, että kuinka monta ja minkälaista muistutusta pitää tulla, minkälaiset mahdollisuudet maksaa. Se vaihtelee aika paljon laskutyypeittäin, Pantzar sanoi.

Kulutusluottoa helposti tarjolla

Myös kulutusluottoja otetaan nykyisin entistä enemmän. Pantzarin mukaan tämä johtuu siitä, että niitä on helposti tarjolla. Kymmenessä vuodessa on tapahtunut merkittävä muutos, aikaisemmin kuluttajat saivat lainaa huomattavasti harvemmista paikoista.

– Nyt kaikki ne, jotka käyttävät sosiaalista mediaa tietävät tasan tarkkaan, että erinäköisten välineiden sivuilla on kaiken aikaa mainoksia, joissa ei enää kehoiteta pelkästään kuluttamaan, vaan myöskin ottamaan rahaa kulutukseen.

Pantzarin mukaan ihmisten kulutustavat ovat muuttuneet, on siirrytty enemmän luottoyhteiskuntaan, jossa luoton ottamista ei pidetä enää huonona asiana.

– Sitten yksi iso puoli on verkko-ostaminen ja laskukauppa, joka perustuu puhtaasti siihen, että sitä maksutapahtumaa ei voida tehdä suoraan siinä samassa hetkessä.

– Meitä myös ihan oikeasti ohjataan siihen suuntaan, Pantzar huomautti.