Vähittäiskauppa työllistää aiempaa vähemmän, ennustaa Kaupan liitto

Automatisaatio ja digitalisaatio muuttavat alan rakenteita. Liitto arvioi vähittäiskaupan olevan nyt kasvuhuipussaan.

vähittäiskauppa
Pikakassan asiakasohje.
Heikki Rönty / Yle

Kaupan liitto ennustaa, että vähittäiskaupan työllisyys pienenee tänä vuonna puolitoista prosenttia ja ensi vuonna prosentin. Myös tukkukaupan työllisyys pienenee prosentilla.

Liiton mukaan kansainvälinen ja kotimainen kilpailu, toimintojen tehostaminen, automatisaatio ja digitalisaatio muuttavat kaupan alan rakenteita. Murrosvaiheessa liikevaihdon kasvu ei enää automaattisesti luo työpaikkoja.

– Vähittäiskauppa, teollisuus ja rakentaminen pyrkivät kustannustehokkuuteen vähentämällä hankintaportaita ja välikäsiä. Tavaroita ja palveluita hankitaan yhä enemmän suoraan tehtailta ja tavarantoimittajilta kotimaisten tukkureiden tai maahantuojien ohi, kuvaillaan Kaupan liiton tiedotteessa.

Liitto arvioi, että täysin automatisoidut varastot sijoitetaan kustannustason, asiakaskunnan ja logistiikan kannalta järkeviin paikkoihin, esimerkiksi Etelä-Ruotsiin, Puolaan tai Alankomaihin, mikä haastaa kotimaista tukkukauppaa.

Työpaikkoja syntyy lähinnä kaupunkeihin, ja syrjäseuduilta ne edelleen vähenevät.

Vähittäiskauppa nyt kasvuhuipussaan

Vähittäiskaupan liikevaihdon määrä kasvaa tänä vuonna lähes kaksi prosenttia, mutta kasvu hidastuu ensi vuonna prosenttiin, ennustaa Kaupan liitto. Liiton mukaan vähittäiskauppa on nyt kasvuhuipussaan.

– Velkaantuminen ja veronkevennykset tukevat tällä hetkellä kotitalouksien kulutusta. Ensi vuonna ostovoima kasvaa vain työllisyyden kautta, ja kuluttajien epävarmuus korkojen noususta alkaa herätä, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvioi.

Kurjenoja muistuttaa, että kotitalouksien suurin kuluerä on asuminen, joten vain osa yksityisestä kulutuksesta osuu vähittäiskauppaan.

*Lue myös *

Kuluttajat luottavat edelleen talouden kohenemiseen, yrityksilläkin valoisat näkymät

Näistä viidestä merkistä tunnistat, että suomalaiset kuluttajat käyttävät entistä rohkeammin rahaa

Näitä suomalainen ostaa kylmänä kesänä: Elokuvia, etelänmatkoja, käsityötarvikkeita ja jäätelön perhepakkauksia