Koe uusi yle.fi

Virtuaaliset ruumiit täyttävät internetin – millaista on muistella digitaalista vainajaa?

Helsingissä järjestettävän Urbaanin taiteen festivaalin URBin teemana on tänä vuonna todellisuudella leikkiminen. Wauhaus-ryhmän tuoreessa teoksessa käsitellään sosiaalisen median ja kuoleman suhdetta.

sosiaalinen media
URB 2017, Wauhaus, Church of Internet
Church of InternetJussi Mankkinen / Yle

Valtavan pöydän äärelle on kokoontunut nelisenkymmentä ihmistä. Pöydälle on asetettu kapea lasimaljakko, jossa on kaksi valkoista liljaa. Välillä pöydän pinta muuttuu meren velloviksi aalloiksi, välillä se se hohtaa kalpean kuun lailla vaimeaa valoa. Tunnelma on samalla sekä harras, odottava, arvoituksellinen ja hieman pelottavakin – virtaako jostakin ektoplasmaa ja materialisoituuko henkimaailma kohta kaikkien näkyville.

URB 2017, Wauhaus, Church of Internet
Church of InternetJussi Mankkinen / Yle

Vainajia tässä kuitenkin muistellaan. Wauhaus-taiteilijakollektiivin Church of Internet on muistojuhlan muotoon muokattu peli, jossa suremista, muistamista ja juhlimista määrittelevät sosiaalinen media ja internet.

URB 2017, Wauhaus, Church of Internet
Church of InternetJussi Mankkinen / Yle

Kuolleiden muistot muuttuvat digitaalisiksi

Elämme aikakautta, jolloin Facebookissa on pian enemmän kuolleiden kuin elävien ihmisten profiileja. Internetistä on muodostumassa virtuaalinen hautausmaa, joka täyttyy kuolleiden jättämistä muistoista.

Mutta millainen arvo tuolla digitaaliselle materiaalilla oikein on ja kenelle se on arvokasta: onko se arvokasta sukulaisille vai yhteiskunnalle ja voidaanko sitä jollakin tavalla tutkia?

– Esimerkiksi jokin pieni tai mitättömältä vaikuttava asia, vaikkapa kesäillan aikana otettu yksittäinen valokuva voi kasvaa valtavan tärkeäksi asiaksi, kun toinen on menehtynyt, Jarkko Partanen Wauhausista pohtii.

URB 2017, Wauhaus, Church of Internet, Jarkko Partanen
Jarkko PartanenJussi Mankkinen / Yle

– Me elämme aikaa, jossa luomme ja jaamme itsestämme paljon hyvinkin henkilökohtaista materiaalia. Aiemmin jälkeemme jäi ehkä päiväkirja, nyt aikaleimalla varustettuja kuvia, rakkausvideoita ja kissavideolinkkejä. Haluaisin olla se tulevaisuuden antropologi, joka tämän arkiston joskus löytää, Partanen jatkaa.

URB 2017, Wauhaus, Church of Internet
Church of InternetJussi Mankkinen / Yle

Kuolemasta keskustelu on vapauttavaa

Sosiaalisen median palveluntarjoajilla ei tällä hetkellä ole yhtenäistä tapaa käsitellä kuolleiden jälkeensä jättämää digitaalista materiaalia. Esimerkiksi Facebookiin tuli vuonna 2015 ominaisuus, jossa tilin voi testamentata haluamalleen henkilölle.

– Itsemääräämisoikeus materiaalille, jota tuotamme Facebookiin on hyvin joustava. Ihmiset haluavat jakaa asioita, mutta he eivät ehkä ajattele asiaa tekijänoikeuksien kannalta puhumattakaan siitä, mitä kaikelle materiaalille tapahtuu pidemmällä aikavälillä ja postuumisti, Wauhaus-ryhmän jäsen Jussi Matikainen toteaa.

URB 2017, Wauhaus, Church of Internet, Jussi Matikainen
Jussi MatikainenJussi Mankkinen / Yle

Toisaalta taas Matikaisen mukaan Twitter saattaa mahdollistaa yhteiskunnallisesti merkittävät keskustelut kuolemaan liittyvistä tabuista.

– Jos henkilö on ollut kuuluisa tai jos hän on kuollut poikkeuksellisissa olosuhteissa, siihen ympärille voi muodostua laajempaakin keskustelua esimerkiksi eutanasian kohdalla, joka on edelleen tabu.

Laajemmassa kontekstissa virtuaaliset hautausmaat saattavat muuttaa suhtautumistamme kuolemaan, ja vieläpä positiiviseen suuntaan. Sosiaalinen media tekee kuolemasta ja suremisesta julkisempaa ja avoimempaa.

–1900-luvulta lähtien kuolema on ollut yksityinen asia, mutta nyt siihen liittyviä asioita voidaan tehdä näkyväksi ja pohdiskella yhdessä. Kuolemasta tulee tavallaan kaunis: se voi tuottaa hyviä asioita, eikä sen tarvitse olla merkityksetön. Tämä on jo sinänsä arvokasta, Jussi Matikainen jatkaa.

URB 2017, Wauhaus, Church of Internet
Church of InternetJussi Mankkinen / Yle

Uusi tapakulttuuri valtaa alaa

Virtuaalisten vainajien digitaalinen muistelu on vielä varsin uusi asia. Siihen syntynee lähitulevaisuudessa jonkinlaista yhtenäistä tapakulttuuria –ehkä samaan tapaan kuin vierailu ja kukkien jättäminen haudalla.

– Ne tavat ovat vasta muodostumassa. Tällä hetkellä ihmiset ihmiset esimerkiksi lataavat kuvia ja jakavat kirjoituksia etenkin vainajan kuolinpäivänä. Yleensä tällaiset tilit aktivoituvat merkkipäivinä, Jarkko Partanen sanoo.

URB 2017, Wauhaus, Church of Internet, ruusu
Church of InternetJussi Mankkinen / Yle

Virtuaalisten vainajien jättämään materiaaliin liittyy myös useita kysymysmerkkejä. Ei ole selvää, miten kauan ja miksi tällaista materiaalia säilytetään tai kenen tehtävä se on.

– Onko meillä tulevaisuudessa kansalaisjärjestöjä, jotka pelastavat ja arkistoivat verkossa olevaaa materiaalia, vai säilytetäänkö digitaalista jäämistöä pelkästään kaupallisin perustein, Partanen pohtii.

URB 2017, Wauhaus, Church of Internet
Church of InternetJussi Mankkinen / Yle

Vainajan muistelu vie ajassa taaksepäin

Mutta millaista sitten on muistella kuollutta ystävää tai tuttavaa tämän Facebook-profiilin kautta? Jussi Matikaisen mukaan kokemus oli mielenkiintoinen.

– Omalla kohdallani palasin ajassa taaksepäin. Jäin miettimään kyseistä ihmistä, ja profiilia selaamalla saattoi tavallaan jäljittää hänen olosuhteensa ja tarinansa. Ehkä oli luonnolista ryhtyä selvittämään asioita, jotka olivat johtaneet kuolemaan. Tällainen voi olla myös terapoivaa.

URB 2017, Wauhaus, Church of Internet, Jussi Matikainen, Jarkko Partanen
Jarkko Partanen ja Jussi MatikainenJussi Mankkinen / Yle

Church of Internetin keskiössä on meri, joka huuhtoo sielut syleilyynsä – kuten oikean internetin bittiavaruuskin.

– Internet on sen verran ihmistä suurempi rakennelma, että lähtökohtaisesti sen mittasuhteita on hankala käsittää. Tai sen kaikkivoipaisuutta ja kaiken lävistämää preesensiä. Ehkä siksi meri on tässä niin tärkeä elementti, Jarkko Partanen summaa.

URB 2017, Wauhaus, Church of Internet
Wauhaus-ryhmääJussi Mankkinen / Yle

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Kotimaiset elokuvat

Armomurhaajassa periaatteen miehet maksavat kalliisti härkäpäisyydestään

Minibudjetilla tehty tyly suomalaistrilleri kerää suitsutusta maailmalla

Kulttuuri

Tuntuuko, että suomalaisissa elokuvissa on aina samat naamat? Yle selvitti, kenellä on eniten rooleja

Matti Onnismaa

Harva tunnistaa 2010-luvun käytetyintä näyttelijää – Matti Onnismaa on sivuroolien kuningas

Susi

"Karjaisin kovaa ja ajattelin, että siitä ne lähtevät karkuun. Niin ei käynyt."

Katso video: Sudet tulivat vain muutamien metrien päähän työmiehestä Ruokolahdella