Nesteen Lievonen dieselrajoituksista: ”Ei koko maailmaa voi sähköistää”

Öljynjalostaja Neste suhtautuu tyynesti Euroopasta kantautuviin aikeisiin kieltää dieselautojen käyttö.

Dieselautot
Neste uusiutuva diesel.
Jätteistä ja tähteistä valmistettu dieselöljy on läpinäkyvää. Jyrki Lyytikkä / Yle

Keskustelu dieselkäyttöisten autojen vaarallisuudesta terveydelle on loikannut uusille kierroksille, kun muutamat Euroopan suurkaupungit harkitsevat dieselien kieltämistä kaduillaan jopa kokonaan.

Ateena, Madrid ja Pariisi kaavailevat dieselien kieltämistä vuoteen 2025 mennessä eli alle kahdeksan vuoden kuluttua. Myös Britanniassa suunnitellaan uusien dieselmoottoroitujen autojen myynnin lopettamista vuoteen 2040 mennessä.

Kieltoaikeiden taustalla ovat dieselmoottorien hiukkaspäästöt, jotka ovat terveydelle vaarallisia. Neste ei ole huolissaan dieselin ympärillä meneillään olevasta keskustelusta, vaikka se osuukin yhtiön liiketoiminnan ytimeen.

– Aina pitää katsoa, mikä on kansantaloudellisesti järkevää. Kun kasvihuonepäästöissä mennään koko ajan alemmas, markkinoilla tarvitaan uusiutuvia ja uuden teknologian polttoaineita ja sähköä ja kaikkea muuta. Ei me koko maailmaa voida sähköistää, Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen sanoo Ylen haastattelussa.

Uusiutuvat polttoaineet ovat Nesteen voimakkaimmin kasvava liiketoiminta, johon panostetaan myös neljä viidesosaa yhtiön tuotekehitysrahoista. Lievosen mielestä nyt puheena olevat kiellot eivät todennäköisesti edes koskisi Nesteen uusiutuvia tuotteita, mikäli ylipäätään tulisivat voimaan.

Hän muistuttaa, että raskas maantieliikenne ja lentokoneet kuluttavat vielä pitkään suurimman osan dieseltisleistä. Korvaavien polttoaineiden löytäminen on vasta alussa.

– Ei ihan heti tule mieleen, että hyppäisin sähköakkujen varassa toimivaan lentokoneeseen, Lievonen vertaa.

Uusiutuvilla polttoaineilla on noin neljänneksen osuus Nesteen liikevaihdosta.

Lue myös: Nesteen toisen neljänneksen tulos notkahti, uusiutuvaa dieseliä myytiin ennätysmäärä