Koe uusi yle.fi

Vaatimaton on muodin uusi musta – "Modest fashion on sitä, että saa uskonnon yhdistettyä muodin kanssa"

Suuret muotibrändit ja ja -julkaisut ovat kääntäneet katseensa kohti vaatimattoman muodin kuluttajia. Modest fashion on nouseva trendi maailmalla, muttei tuntematon Suomessakaan.

islam
Ina Rasmussen.
Ina Rasmussen kääntyi muslimiksi 17-vuotiaana ja vuotta myöhemmin hän alkoi käyttää huivia.Ville Hakonen / Yle

Peittävämpää, pidempää, väljempää ja monipuolisempaa – ennen kaikkea vaatimattomampaa. Sellaiseksi 19-vuotias muoti- ja lifestyle-bloggaaja Ina Rasmussen haluaisi muodin virtausten kulkevan.

Uskonnon normien mukaan pukeutuvan muslimin on nimittäin hankala löytää makuunsa sopivaa puettavaa länsimaisista vaatekaupoista.

– Jos vaate on tarpeeksi pitkä tai löysä, niin yleensä siinä on liian syvä kaula-aukko tai se on läpinäkyvä. On vaikea löytää vaatteita, joissa kaikki vaatimukset yhdistyisivät, sanoo Helsingin ja Amsterdamin väliä sukkuloiva bloggaaja Ina Rasmussen.

Ina ei ole mieltymystensä kanssa yksin. Kyseessä on ilmiö nimeltään modest fashion. Se tarkoittaa vaatimatonta tai konservatiivista pukeutumista, jossa vartaloa pyritään peittämään ennemmin kuin korostamaan. Tarkoitus on kuitenkin olla samalla muodikas.

Suuret brändit panostavat muslimeihin

Suuret brändit, kuten DKNY, Zara ja Tommy Hilfiger tuovat kilvan markkinoille modest fashion -mallistoja. Luksusbrändi Dolce & Gabbana julkaisi viime vuonna hijab- ja abaya-malliston. Alkuvuodesta Lontoossa järjestettiin ensimmäinen pelkästään vaatimattomaan muotiin keskittyvä muotiviikko, jolle osallistui nelisenkymmentä vaatevalmistajaa.

Ei tarvitse pukeutua niin kuin jossain Saudi-Arabiassa pukeudutaan.

Ina Rasmussen

Tunnetut muotijulkaisut Elle, Vanity Fair ja Vogue sekä talouslehti Forbes ovat jo ehtineet julistaa muodin uuden vaatimattoman aikakauden alkaneeksi.

Syy ilmiön nousuun on luonnollisesti raha. Thomson Reutersin ja Dinar Standardin teettämän State of the Global Islamic Economy (siirryt toiseen palveluun) -raportin mukaan vaatimattoman muodin suurin kuluttajaryhmä, muslimit, käyttivät 243 miljardia dollaria rahaa muotiin jo vuonna 2015. Se on enemmän kuin japanilaiset ja italialaiset kuluttajat yhteensä.

Haluan myös näyttää mun blogilla, ettei ole vain yhtä tapaa pukeutua, jos olet musliminainen.

Ina Rasmussen

Saman raportin mukaan muslimien muotiin käyttämän rahan määrä kasvaa arviolta 368 miljardiin dollariin vuoteen 2021 mennessä.

Rahaa muotiin käyttävät etenkin musliminaiset. Ei siis ihme, että vaatevalmistajat tehtailevat huiveja ja Ramadanin viettoon tarkoitettuja juhla-abayoja.

Vaatimattomuus kuuluu kaikille

Ina Rasmussenin mukaan vaatimaton muoti on kuitenkin muutakin kuin perinteisesti musliminaisiin liitettyjä vaateparsia. Hän pukeutuu mielellään löysiin farkkuihin, maksimekkoihin ja -hameisiin, pitkiin paitoihin ja tunikoihin. Vaatteisiin, joihin kuka hyvänsä voisi pukeutua.

– Voi pukeutua peittävästi ja silti muodikkaasti ja voi toteuttaa itseään pukeutumisella. Ei tarvitse pukeutua niin kuin jossain Saudi-Arabiassa pukeudutaan. Ei tarvitse pukeutua mustaan mekkoon tai abayaan.

Ina Rasmussen.
Ville Hakonen / Yle

Inan mielestä on vaikeaa määritellä, mitä vaatimattoman muodin piiriin lopulta kuuluu. Yksille jo pelkästään polvien alapuolelle ulottuva hame voi olla riittävän vaatimaton. Toisille taas hiukset peittävä huivi on ehdoton.

– Minun mielestäni modest fashion on sitä, että saa uskonnon yhdistettyä muodin kanssa.

Huivin vuoksi tuijotetaan avoimesti

Peittävien ja väljien vaatteiden lisäksi Ina käyttää kodin ulkopuolella aina huivia hiustensa peittona. Hän kääntyi muslimiksi 17-vuotiaana ja vuotta myöhemmin Ramadanin aikaan hän alkoi pitää huivia.

– Vaatetukseni ei muuttunut tällaiseksi yhdessä yössä. Olin pitkään miettinyt sitä, että haluan alkaa käyttää huivia. Se tuo minut lähemmäs uskontoani. Muodin kanssa sillä ei ole hirveästi tekemistä, vaikka huivilla saa asuihin vaihtelua.

Huivin kieltäminen on yhtä tyhmää kuin kuin siihen pakottaminen.

Ina Rasmussen

Huivi on näkyvin uskonnosta viestivä vaatekappale, jota Ina käyttää. Se kerää Suomessa välillä pitkiäkin katseita.

– Tulee tilanteita, että joku jää oikeasti tuijottamaan pitkäksi aikaa, ja siitä tulee välillä jopa tosi epämukava fiilis. Ihan kuin olisin joku näyttelyesine, kun joku jää tuijottamaan useammaksi minuutiksi jopa. Välillä tuntuu, että oikein yritetään aiheuttaa epämukava olo.

Pitkistä katseista huolimatta Ina pyrkii olemaan esillä nimenomaan pukeutumisensa kautta. Hän kirjoittaa aktiivisesti blogia, jossa hän antaa vinkkejä toisille vaatimattomaan ja islamin mukaiseen pukeutumiseen tähtääville muodikkaille nuorille naisille.

– Haluan inspiroida muita mun tyylillä. Haluan myös näyttää mun blogilla, ettei ole vain yhtä tapaa pukeutua, jos olet musliminainen.

Ina Rasmussen.
Ville Hakonen / Yle

Blogiin tulee harvemmin ikäviä kommentteja, mutta Instagramissa Ina saa toisinaan palautetta siitä, että hän on musliminainen ja esillä julkisesti.

– Ne ihmiset ovat kuitenkin yleensä sitä mieltä, että muslimi ei saisi esiintyä somessa oli hän sitten mies tai nainen.

Hänen mielestä vaatimattoman pukeutumisen nousussa ei ole kyse siitä, että naisten pukeutumista yritettäisiin kontrolloida ulkoapäin. Kyse on siitä, että osa naisista haluaa valita tietynlaisen pukeutumistyylin.

Inan mielestä kaiken pukeutumisen pitäisi lähteä ihmisestä, joka vaatteita käyttää. Tämä koskee hänen mielestään myös huivia.

– Huivin kieltäminen on yhtä tyhmää kuin kuin siihen pakottaminen. Mielestäni on väärin, jos jotain ahdistellaan pukeutumisen takia. Oli se sitten ihan miten vain, että pukeutuuko peittävästi vai tosi paljastavasti. Kaikilla on oikeus pukeutua sellaisiin vaatteisiin kuin haluaa.