Koe uusi yle.fi

Alastomuus voi olla Suomessa tabu saunoista huolimatta – 1800-luvun siveysliike vaikuttaa yhä

Suomalaisilla ja alastomuudella on omituinen suhde. Tuntemattomien kanssa voidaan kyllä saunoa, mutta julkinen alastomuus saa joiltakin karvat pystyyn.

alastomuus
Naku-uinnin maailmanennätys
Vaikka Suomessa tehtiin vastikään naku-uinnin maailmanennätys, koetaan julkinen alastomuus yhä outona asiana.Nelli Kallinen / Yle

Kesäinen ilta, kuuma sauna ja oma mökki. Lämmin sää on saanut mielen heltymään jo siihen pisteeseen, että mökkinaapurinkin on kutsuttu saunomaan. Naapurin kanssa piipahdetaan järveen naku-uinnille ja sitten palataan takaisin lauteille hikoamaan.

Perisuomalainen mielikuva alastomuudesta liittyy aina saunaan, mutta juuri siksi alastomuus onkin itse asiassa varsin vaikea kysymys suomalaisille.

Esimerkiksi vuonna 2014 Baltic Circle -teatterifestivaalin alaston "mummoteos" sensuroitiin Suomessa. Teoksessa 83-vuotiaan naisen oli tarkoitus esiintyä alasti lasikopissa Lasipalatsin aukiolla Helsingissä. Nainen sai verhokseen alusvaatteet, ja kiista sensuurista eteni korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti.

Julkisesta imetyksestä nousee kohua aika ajoin – puolesta ja vastaan. Vuonna 1995 kansanedustaja Janina Andersson imetti lastaan eduskunnassa ja kohuhan (siirryt toiseen palveluun) siitä syntyi (MTV). Edelleenkään esimerkiksi eduskunnan istuntosalissa imettäminen ei ole mahdollista, koska lapsilla ei ole sinne pääsyä.

Miten mökkiympäristön luonteva ja yhteinen alastomuus voi yhtäkkiä kadota jossain toisessa tilanteessa? Ja miksi Suomessa ei ole enempää nudistirantoja?

Alastomuus ei ole arkea

Muotoilija Isla Vainio tutki suomalaisten suhtautumista alastomuuteen tehdessään opinnäytetyötä muotisuunnittelun opinnoissaan. Alkuperäinen idea oli tehdä jotain ihan muuta.

– Opinnäytetyötäni kehittäessäni huomasin itsestäni ajatuksen, että onpa alastomuus outoa. Ajattelin, että onpa outoa, että se on outoa, Vainio naurahtaa.

Hän huomasi, ettei naisten alastonkuvia etsiessä tahtonut löytyä mitään muuta kuin seksuaalista kuvitusta. Tutkimuksessaan hän selvittikin, milloin alastonkuvista tuli puhtaasti seksuaalisia.

– Suuri syy alastomuuden seksuaalisuuteen oli 1800-luvulla vaikuttanut siveysliike. Ennen sitä oli hyvin yleistä, että Euroopan hovinaiset tai tavalliset talonpoikaisnaiset käyttivät vaatteita, joiden kaula-aukko uursi rintojen alle. Se antoi kuvaa, että ei ollut niin paha vaikka rinnat näkyivät, Vainio kertoo.

Ruotsissa tilanne on sellainen, että jäsenmäärään ja naku-uimarantojen kävijämääriin voidaan laittaa nolla perään.

Juha Jonsson

Siveysliikkeen saapuessa vähäistä vaatetusta alettiin luokitella seksuaaliseksi.

– Kaikki alastomuus luettiin siveettömäksi, jolloin kaulukset nousivat miltei leukaan saakka. Tapahtui jokin vahvasti uskontoon liittyvä muutos, vaikka pitää muistaakin, että 1800-luvulla kristinusko oli jo vahvasti läsnä ihmisten elämässä ja tämä oli vain erilainen muoto siitä uskonnosta, Vainio toteaa.

Alastomia takapuolia rannalla.
Suomen Naturistiliiton hallituksen puheenjohtaja Juha Jonsson arvelee, että uskonnollisuus ja mökki-kulttuuri vaikuttavat julkisen alastomuuden tarpeeseen.Brendan Beirne / EPA

Vainion mukaan Suomen uinti- ja saunakulttuuri sekä muinaisuskonnot toivat siveyden Suomeen vähän eri aikaan ja eri tavalla. Vahva historia alastomuudesta on hänen mukaansa vaikuttanut suomalaisten alastomuuden suhtautumiseen muutenkin.

– Suomalaisten ei ole tarvinnut kohdata alastomuutta samalla tavalla kuin muun Euroopan. Muualla on jouduttu kohtaamaan ja keskustelemaan paljon enemmän tästä aiheesta, joten se on opittu käsittelemäänkin kunnolla. Suomessa tällaista keskustelua ei olla erikseen käyty, Vainio arvelee.

Samalla linjalla on myös Suomen naturistiliiton hallituksen puheenjohtaja Juha Jonsson.

– Saunakulttuuri ja uskonnollisuus ehkä vaikuttavat jollain tasolla siihen, että alastomuus on Suomessa jonkinlainen tabu, Jonsson arvioi.

Tuntui siltä, että en saa kertoa kenellekään, että olin alastonkuvauksissa.

Isla Vainio

Suomalaista kulttuuria ja suomalaisuutta erityisesti luontosuhteen kautta tarkastellut Kirsi Laurén Itä-Suomen yliopistosta ei koe saunakulttuurin rajoittavan maamme nakuilua, vaan päinvastoin.

– Varmasti saunakulttuurillamme on osuutensa suhtautumisessa alastomuuteen. Se on osaltaan ylläpitänyt luonnollista suhtautumista, sillä löyly- ja pesuhuoneissa ollaan alasti, vaikka sekasaunomista harrastetaankin pääasiassa vain perheissä ja lasten ollessa pieniä, Laurén kommentoi.

Hän korostaa, että alastomana on saatettu tehdä suuriakin päätöksiä lauteilla. Rohkeutta olla alasti löytyy enemmän kuin muissa kulttuureissa.

– Monelle ulkomaalaiselle saattaa vaatteiden riisuminen tuiki tuntemattomien kanssa ja yhdessä alasti saunominen ja peseytyminen olla kauhistus, vaikka alasti oltaisiinkin vain samaa sukupuolta olevien kanssa, Kirsi Laurén toteaa.

Ei paikkoja missä nakuilla

Suomen Naturistiliiton hallituksen puheenjohtajan Juha Jonssonin mukaan Suomi on julkisen alastomuuden kanssa muuta Skandinaviaa jäljessä.

– Esimerkiksi Ruotsissa tilanne on sellainen, että jäsenmäärään ja naku-uimarantojen kävijämääriin voidaan laittaa nolla perään, kun verrataan Suomen vastaaviin määriin, Jonsson toteaa.

Suomessa julkisia naku-uimarantoja on tällä hetkellä vain kolme: Helsingin Pihlajasaaressa, Hangon Tulliniemessä ja Porin Yyterissä. Jonssonin mukaan sisä-Suomesta ei löydy ensimmäistäkään nakurantaa.

– Suomessa kun ei ole yhtään järviä tai rantoja, ja varmaan sen takia ei nakurantaa olla saatu mihinkään aikaiseksi, Jonsson naurahtaa.

Pienoismallikylän nakurannalla on tungosta.
Suomen naturistit toivovat Suomeen lisää naku-uimarantoja. Riikka Pennanen / Yle

Hän arvelee, että Suomen mökkikulttuurin vuoksi erillisille nakurannoille ei ole suurta kysyntää.

– Ihmiset ovat hyvin pitkälti alasti mökeillään kesällä, jolloin julkisiin paikkoihin ei ole tarvetta. Esimerkiksi Euroopassa ei tällaista kulttuuria ole, joten tarve on, Jonsson toteaa.

Hän nostaa esimerkiksi Tanskan pääkaupungin Kööpenhaminan, jonka uimarannoilla alastomuus on tavanomaisempaa. Tanskassa on Jonssonin mukaan vain yksi ranta, jossa alastomuus on kiellettyä.

Yksityisen ja julkisen rajat ovat määrittyneet ihmisten mielestä tietyllä tavalla ja paljas rinta rikkoo sen.

Johanna Frigård

Silti naturistien toiveena on, että nakurantoja saataisiin sisämaahankin. Jonssonin mukaan esimerkiksi Kuopion Rauhalahteen ja Tampereen Pyynikkiin on kaavailtu omaa rantaa, mutta toistaiseksi tuloksetta.

– Paikallisen yhdistyksen pitäisi ottaa vastuulleen koko rannan ylläpitäminen, mutta ei näin pienillä järjestöille ole mahdollista hoitaa esimerkiksi kaupungin rannan siivoamista, Jonsson toteaa.

Kesä paljastaa pintaa

Kirsi Laurén Itä-Suomen yliopistosta on tarkastellut suomalaista kulttuuria ja suomalaisuutta tutkimuksissaan. Hän näkee, että vaatteet, tai ainakin osa niistä lähtee suomalaisilta pois, jos tilaisuus tulee.

– Pitkän pimeän ja kylmän syys- ja talvikauden jälkeen kesän lämpö ja valo vapauttavat estoja, Laurén toteaa.

Laurén toteaa, että festareilla, kaduilla ja jopa ruokakaupoissa saatetaan lämpimän sään saapuessa kulkea helposti vähissä vaatteissa. Niukat vaatteet ja paidattomat miehet ovat hänen mukaansa esimerkkejä suomalaisen kulttuurin seksualisoitumisesta.

– Tämä näkyy ennen kaikkea mediassa, mutta jossain määrin myös kaduilla, hän arvioi.

Varmasti saunakulttuurillamme on osuutensa suhtautumisessa alastomuuteen.

Kirsi Laurén

Suomalaisten alastomuuden arkailuun Laurén ei usko. Hän korostaa, että Suomessa erilaisia joukkoalastomuustilaisuuksia löytyy paljon.

– Meno oli varsin estotonta myös kaupunkialueella Joensuussa heinäkuussa, kun siellä rikottiin naku-uinnin maailmanennätys. On Helsingissäkin pyöräilty isolla porukalla alasti, Laurén nostaa esimerkeiksi.

Alastomuutta voi tavata pääkaupungistamme jopa ihan tavallisena perjantaina (siirryt toiseen palveluun) (Ilta-Sanomat), kun kesällä on voinut uida alasti keskellä Helsinkiä.

– Jo näiden pohjalta väittäisin, ettei täällä nyt niin kovin häveliäitä olla alastomuuden suhteen.

Alastomuus oli miehen työ

Suomalaisten suhtautuminen alastomuuteen näkyy myös kuvataiteen historiassa. Turun yliopiston taidehistorian määräaikainen lehtori Johanna Frigård on tutkinut 1900-luvun alun julkista alastonkuvausta. Vuosituhannen alussa alastonkuvissa esiintyivät lähinnä urheilevat miehet.

– Etenkin painijoiden ja voimailijoiden alastomana esittäminen kuului taiteelliseen tavoitteluun, jossa miesvartalot piti muokata ihanteellisen kauneuden ilmentymiksi, Frigård toteaa.

1900-luvun alussa alastomia miesvartaloita esiteltiin Frigårdin mukaan lähinnä erilaisissa kauneuskilpailuissa, jotka olivat avoimia vain urheilun, lääketieteen tai taiteen ammattilaisille. Naisilla ei kisoihin ollut mitään asiaa.

Lähes alastomia miehiä.
Noin sata vuotta sitten ihailtiin fyysisiä saavutuksia, jotka ovat vartaloita muokanneet.Radu Aneculaesi / EPA

Kuvia ihanteellisista alastomista miesvartaloista julkaistiin myös urheilulehdissä, jolloin niiden katsojakunta laajeni myös ammattilaisten ulkopuolelle, vaikka tuohon aikaan lehdet olivatkin sivistyneistön pariin rajoittuneita.

– Silloin ei ollut some-aikakautta, joten katsojakunta ei ollut niin laaja, Frigård naurahtaa.

1920-luvulla ihailtiin enemmän fyysisiä saavutuksia kauniin miesvartalon taustalla. Kuvataiteessa tilaa saivat myös kauniit naisvartalot, mutta kunnia annettiin heitä kuvaaville valokuvaajille tai taiteilijoille, jotka olivat pääosin miehiä.

– Naisvartalon alastomasta tutkielmasta oli tullut taiteellinen mittapuu. Valokuvaajan näkemys naisvartalosta oli tärkeämpi kuin sen vartalon muokkaaminen, Frigård toteaa.

Miksi nänniä kauhistellaan?

Julkisuudessa on tasaisin väliajoin kauhisteltu äitien imettämistä julkisilla paikoilla. Osittain ällötystä aiheuttaa nimenomaan rinnan paljastaminen julkisella paikalla. Alastomuuden historiaan tutustunut muotoilija Isla Vainiolla arvelee, että yksi syyllinen on rintoihin liitettävät monet arvot.

– Rinnan paljastaminen voi olla esimerkiksi kannanotto siihen, että ei välitä toisten näkemyksestä tai sosiaalisista säännöistä, Vainio sanoo.

Vauva imee rintaa.
Julkinen imetys herättää aika ajoin keskustelua. Riku Kaminen / Yle

Hän uskoo, että kyseessä voi olla myös tottumuksen puute.

– Nykyaikana voimme kuratoida hyvin, mitä näemme, ja mitä meidän ei tarvitse nähdä. Kun jonkun toisen omat arvot tai alastomuus sattuvat tielle, se rikkoo meidän ajatusmaailmaamme siitä, mitä me haluamme nähdä, Vainio pohtii.

Samaa arvelee myös Johanna Frigård. Hän uskoo, että kyseessä ovat ihmisten omien rajojen vaihtelut.

– Yksityisen ja julkisen rajat ovat määrittyneet ihmisten mielestä tietyllä tavalla ja paljas rinta rikkoo sen, esimerkiksi ravintolassa syödessä, Frigård pohtii.

Hyvästä olosta häpeään

Opinnäytetyönsä aikana muotoilija Isla Vainio teki itsestään elävän koekaniinin ja kuvautti itsensä alastomana. Tähän kokemukseen perustuen sekä yhtenä osana opinnäytetyötään Vainio toteutti neutraalia alastomuutta sisältävän vaatemalliston. Mallistoon kuului esimerkiksi toisen rinnan paljastava paita.

Kuvaukset olivat ikimuistoinen kokemus.

– Se oli todella ihana kokemus, koska ensin se oli aivan kamalaa. Vaikka olin kotona, minusta tuntui, että ihmiset tietävät, ja teen jotain väärää täällä, Vainio kertoo.

alaston nainen istuu lasikaapissa aukiolla Utrechtissa
Vuonna 2014 Suomessa vieraili nykyteatterifestivaali Baltic Circle, jonka alaston "mummo" lasikopissa herätti kohua. Suomessa performanssia sensuroitiin ja naiselle puettiin alusvaatteet, muualla Euroopassa mummo oli alasti. Mummo istui kopissa nuoren naisen naamari kasvoillaan.Yle

Kuvausten kamalan alkuvaiheen jälkeen Vainio huomasi itsessään jotakin jännittävää.

– Parin tunnin päästä olo oli täysin vapaa. Ei tuntunut mitenkään pahalta tai hävettävältä olla alasti.

Tunne muuttui kuitenkin radikaalisti noin viikko kuvausten jälkeen.

– Huomasin, että se häpeä ja nolous palasi takaisin. Tuntui siltä, että en saa kertoa kenellekään, että olin alastonkuvauksissa. Se itsevarmuus ja vapautuneisuus, joka näiden kuvausten jälkeen tuli, katosi aika nopeasti, Vainio toteaa.

Hän kannustaa kuitenkin kaikkia kokeilemaan itsensä kuvaamista ilman vaatteita.

– Vaikka omassa kodissaan ja kaverin kanssa. Se avaa paljon ajatuksia siitä, mitä tekee omien tai muiden ihmisten arvojen vuoksi, Vainio kannustaa.

Korjattu 10.8.2017 klo 10:06: Poistettu sitaatista kohta, jossa kerrottiin, että perjantaisin on voinut uida alasti keskellä Helsinkiä. Todellisuudessa tilaisuuksia on ollut muutamia.