Harrastaja, muista tämä: Dronen lennättäminen lentokentän läheisyydessä vaatii aina luvan

Lentokentän läheisyys asettaa tiukat ehdot kauko-ohjattavien ja miehittämättömien ilma-alusten lennättämiseen.

lentoturvallisuus
Markus Koskinen lennättää dronea
Jari Pelkonen / Yle

Porin Kirjurinluodosta ilmaan nousevan dronen puikoissa on jo pari vuotta kauko-ohjattavia koptereita harrastanut Markus Koskinen. Hän on täyttänyt lupapaperit säntillisesti, eikä ongelmia lennonjohdon kanssa ole.

Koskinen pitää huolen myös siitä, ettei riskitilanteita synny. Hän välttelee ihmisjoukkoja ja parkkipaikkoja. Vaikka kokemusta on taustalla paljon, haluaa hän ottaa varman päälle.

– Jos kopteriin tulee vika, en halua sen tippuvan kenenkään päälle. Ainakin Porissa tuulee aina ja se pitää ottaa huomioon. Erityisesti isot kopterit voivat tehdä äkkinäisiä liikkeitä, kun niissä on paljon massaa ja voimaa.

Raja on viisi kilometriä kiitotiestä

Jo pienenä poikana Markus Koskinen haaveili lentämisestä.

Lentäjää hänestä ei tullut, mutta harrastuksen kautta hän on päässyt maistamaan lentämisen vapautta. Vapautta – siltä se tuntuu, vaikka lentämiseen liittyykin valtava määrä rajoja ja vaatimuksia.

Erityisen tarkkaan nämä vaatimukset on huomioitava alueilla, joissa on muutakin lentoliikennettä. Satakunnassa dronen lennättäjän pitää huomioida myös muun muassa kaksi varuskuntaa ja ydinvoimala-alue.

Porin keskustassa ei saa yksikään kauko-ohjattava ilma-alus kokeilla siipiään ilman lennonjohdon siunausta. Trafin ilmailumääräysten mukaan niiden lennättäminen on luvanvaraista viiden kilometrin säteellä kiitotiestä tai yli 50 metrin korkeudessa.

Suurin osa harrastajista tietääkin tämän jo. Lennonjohdon hyllystä löytyvä mappi täyttyy pian lupapapereista.

– Lennättäjien aktiivisuus on lisääntynyt huomattavasti parin viime vuoden aikana. Ilmoituksia tulee viikoittain ja loma-aikoina useampia päivittäin, kertoo Porin lennonjohdon päällikkö Kai Ilkka.

Säännöistä pidettävä kiinni

Lupa heltiää suhteellisen helposti, kunhan se sopii yhteen lentokentän liikenteen kanssa. Käytäntökin on tehty mahdollisimman helpoksi. Hakemus löytyy esimerkiksi täältä (siirryt toiseen palveluun).

Markus Koskinen toivoo, että kaikki harrastajat pelaisivat yhteisten sääntöjen mukaan, jotta lupakäytäntö pysyisi jatkossakin yhtä kevyenä.

– Suurin pelkoni on, että joku kopterin ostava amatööri ei jaksa paneutua harrastukseen ja tekee jotain tyhmää. Siitä voi seurata suuri onnettomuus ja sitten iskee lain kova koura, joka kieltää harrastuksen tai estää sen tehokkaasti.