Tubecon haluaa laajeta joukkorahoituksella – Nokkamies: "On syntymässä suomalainen vientituote"

Tapahtuma on tarkoitus viedä seuraavaksi ainakin Sveitsiin, Itävaltaan, Saksaan ja Baltian maihin.

joukkorahoitus
Tubecon -tapahtuma Helsingissä, ZoneVD
ZoneVD Tubeconissa vuonna 2015.Jussi Mankkinen / Yle

Viikonloppuna Helsingissä järjestettävä YouTube -tähtien fanitapahtuma Tubecon käynnistää joukkorahoituskampanjan. Joukkorahoituksella haetaan rahaa tapahtuman kansainvälistämiseen ja laajentamiseen.

Joukkorahoitus toteutetaan Invesdor -joukkorahoitusalustalla elokuun aikana. Kampanjan tavoitteena on kerätä 375 000 euroa.

Tubecon Oy:n toimitusjohtaja Risto Kuulasmaa kertoo, että tavoitteena on luoda lisenssimallilla Euroopan laajuinen Tubecon -tapahtumien verkosto. Onnistuneet tapahtumat Suomessa, Ruotsissa ja Espanjassa ovat luoneet kysyntää tapahtuman yhä suuremmalle laajenemiselle.

– Tubeconista on syntymässä suomalainen vientituote. Olemme lähdössä kovasti maailmalle ja hyvältä näyttää. Tällä hetkellä on löytynyt järjestäjätahoja yhdeksästä maasta, jotka haluaisivat tehdä tapahtumaa meidän tavalla, kertoi Kuulasmaa Yle Radio Suomen Ajantasa-ohjelmassa tiistaina.

TV-formaatti mukaan

Kuulasmaa paljastaa, että tapahtuma on tarkoitus viedä seuraavaksi ainakin Sveitsiin, Itävaltaan, Saksaan ja Baltian maihin. Samalla toimintaa laajennetaan monialustaiseksi medialiiketoiminnaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että tapahtumien rinnalle kehitetään myös muuta tekemistä.

Tubecon
Tubeconin toimintaa laajennetaan monialustaiseksi medialiiketoiminnaksi.Jussi Mankkinen / Yle

– Yksi niistä on TV-formaatti. Rakennamme pieniä studioita, joissa nuoret pääsevät tekemään videosisältöjä meidän isännöimänä, Kuulasmaa kertoo.

Helsingin Hartwall Arenalla järjestetyssä Tubeconissa vieraili viime vuonna 19 000 kävijää. Tapahtuma teki viime vuonna yli 600 000 euron liikevaihdon.