Kaukoliikenteen sarjalippujen uudistus aiheutti someraivon – VR rauhoittelee tilannetta ja selittää syitä

Jatkossa VR:n sarjalipulla ei voi hypätä suoraan junaan, vaan paikkavaraus on tehtävä etukäteen.

VR-Yhtymä
VR:n juna raiteella.
Henrietta Hassinen / Yle

VR:n toiminta sarjalippujen kanssa on saanut jälleen uuden käänteen. Kesäkuussa raivoa herätti yhtiön päätös lopettaa sarjalippujen myynti, josta kertoivat muun muassa Aamulehti (siirryt toiseen palveluun), Iltalehti (siirryt toiseen palveluun) ja Suomen Kuvalehti (siirryt toiseen palveluun).

Nyt matkustajien tunteet ovat nousseet pintaan, kun yhtiö tiedotti tuovansa sarjaliput takaisin, mutta niin, että asiakkaiden on pakko varata paikka junaan.

VR:n matkustajaliikenteen kaupallinen johtaja Ville Melkko selittää, sarjalippujen poisto oli vain väliaikainen ratkaisu. Se johtui hänen mukaansa teknisistä uudistuksista.

– Sarjaliput tulevat uudestaan myyntiin ensi maanantaina, Melkko kertoo ja painottaa, että lippujen hintoja yhtiö ei ole nostamassa.

Tuotetta ei siis ole vedetty pois myynnistä sen takia, jotta sen hintaa voisi hilata salaa ylöspäin.

Syy, miksi ihmiset ovat kimpaantuneet on seuraava. Jatkossa sarjalipulla ei voi hypätä junaan tuosta vain, vaan paikkalippu varattava ennen matkaa.

Tätä osa suomalaisista ei ole sulattanut ja internetissä onkin herännyt jonkinlaista vastustusta VR:n tekemiä muutoksia kohtaan.

VR on selitellyt asiaa sosiaalisen median kanavissa

VR:n tiedotteen mukaan (siirryt toiseen palveluun) "paikan varaaminen onnistuu helposti varaamalla matka sarjalipun tilausnumerolla haluttuun junavuoroon".

VR:n Facebook-sivulla (siirryt toiseen palveluun) ihmiset eivät ole aivan samaa mieltä. Monet ovat raivostuneet ja kritisoineet kovin sanoin uudistusta.

Uudistusta pidetään heikennyksenä entiseen, sillä sen myötä joustavuus häviää sarjalipulla matkustavilta, kun he eivät voi hypätä junaan viime tingassa.

VR on perustellut viestintäkanavissaan uudistusta matkustusmukavuuden ja turvallisuuden takaamisella kaikille matkustajille. Seisovat matkustajat junissa ovat turvallisuusriski.

Kimpaantuneita asiakkaita on myös muistuteltu siitä, että lipun voi jatkossakin ostaa junasta konduktööriltä, mikäli ennalta ei saa varattua itselleen paikkaa.

– Sarjalipulta varatun matkan voi muuttaa tai peruuttaa veloituksetta ennen matkan alkua soittamalla VR Asiakastukeen 0800 166 888 tai asioimalla asemien lipunmyynneissä, yhtiö tiedottaa.

VR: Taustasyynä matkustajamäärien kasvu

VR:n matkustajaliikenteen kaupallinen johtaja Ville Melkko kertoo, että syynä uudistukseen on matkustajamäärien kasvu.

Kaukoliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet viime vuonna noin 5 prosenttia ja alkuvuoden aikana tammi-heinäkuussa noin 10 prosenttia.

– Matkustajamäärien kasvu on saanut aikaan sen, että monet ovat joutuneet junassa seisomaan. Monesti ne, joilla ei ole paikkaa, joutuvat seisomaan ja se ei ole kenenkään etu, Melkko kertoo.

Melkon mukaan VR on saanut negatiivista palautetta siitä, että junat ovat liian täynnä paikkaliputtomien matkustajien takia.

– Pyrimme uudistuksella varmistamaan, että kaikilla olisi mahdollisimman hyvin istumapaikkoja, Melkko kertoo.

Hän kertoo matkustaneensa itsekin usein täydessä junassa, jossa monet ovat joutuneet seisomaan. Tämä on ollut aivan arkipäivää ruuhkaisimmilla väleillä.

– Eihän se kovin mukavaa matkustusta ole. Tai jos sinulla on paikka ja joudut häätämän siitä jonkun pois. Monet kokevat senkin epämukavaksi, Melkko kertoo.

lippuautomaatti
Antti Kolppo / Yle

Suurin osa varaa paikan etukäteen

Melkko kertoo, että ennen uudistusta noin 70 prosenttia sarjalipulla matkustaneista halusi varmistaa itselleen istumapaikan varaamalla lipun. 30 prosenttia oli hypännyt junaan paikkaa varaamatta.

Melkon mukaan luvut lippuja varaavista toteutuvat varsin hyvin, sillä valtaosa lipun varanneista matkustajista käyttää varatun matkan.

– Tilastojemme mukaan hyvin harva peruu matkojaan, Melkko valistaa.

Hänen mukaansa VR on saanut yhtä lailla positiivista ja negatiivista palautetta uudistuksestaan.

– Ymmärrämme kyllä, että muutos vie yhden ominaisuuden – sen, että voi hypätä junaan kuin junaan. Tämä ei kuitenkaan ole kaikkien edun mukaista, Melkko muistuttaa ja huomauttaa, että ei ole koko totuus, että 30 prosenttia asiakkaista olisi nyt käärmeissään.

Hänen mukaansa on myös niitä, jotka kärsivät aiemmin siitä, että junat olivat liian täysiä, kun niihin päästettiin kaikki sisään, vaikka paikkoja ei ollut.

Paikkojen varaamiseen velvoittamisella on siis myös hyviäkin puolia asiakkaiden kannalta, kaikkki eivät suinkaan koe sitä negatiivisesti, kuten moni äänekäs some-kommentoija.

Toisaalta, edelleenkin kaukoliikenteen junaan voi tulla ilman matkalippua, mikäli haluaa ostaa hieman kalliimman lipun konduktööriltä.

– Ne, jotka ovat varanneet matkan ennalta, ovat tyytyväisiä, ja ne, jotka ovat nauttineet vapaudesta hypätä junaan kuin junaan, kokevat tämän heikennykseksi, Melkko sanoo.

Hän uskoo, että uudistus palvelee kuitenkin enemmistön etua ja yhtiö ei tule enää uudistuksessa perääntymään.

Kapasiteettia kasvatetaan, lisää paikkoja juniin

Mainittuun ongelmat junia tukkivista seisojista ja lisääntyvistä matkustajamääristä, Melkko kertoo VR:n suunnitelmista ehkäistä ruuhkia lisäämällä junien matkustajakapasiteettia.

Tämä on mahdollista uusien ohjausvaunuhankintojen takia. Kapasiteetin lisäys tulee olemaan uudistuksen myötä noin 1 700 asiakaspaikkaa ja se toteututaan nimenomaan kaikkein ruuhkaisimmille kaukoliikenteen reiteille, "ongelmaväleille".

– Se tarkoittaa 7,4 prosenttia kaikista istumapaikoista, joten puhumme varsin merkittävästä kapasiteetin lisäyksestä, Melkko kertoo.

Sarjalippujen uudistus on tehty ylipäänsä kesällä Melkon mukaan sen takia, että kesäisin sarjalippujen käyttö on vähäisintä.

– Tässäkin ajateltiin asiakkaiden etua ja kokonaisuuden kannalta parasta ratkaisua.

Sarjalipulta matkan ostaminen eli paikan varaaminen hoituu kännykkäsovelluksella. Lippua ei voi perua sovelluksen kautta, vaan on soitettava VR:n asiakaspalveluun, ellei halua mennä lippupisteelle jonottamaan.

Lipun perumismahdollisuus on tulossa itsepalvelukanaviin Melkon mukaan ensi vuoden aikana.