Saksalaistieto: Auto- ja moottoripyöränvalmistajat vääristelevät myös melupäästöjä

Monet valmistajat manipuloivat tietoisesti autojen ja moottoripyörien ääniä niin, että ne läpäisevät EU:n nykyiset melurajat, ilmenee Saksan yleisradioyhtiön keskiviikkona esitettävästä ohjelmasta.

tieliikenne
Lomailijat ruuhkauttavat Saksan moottoritien.
Markus Scholz / EPA

Yleisradioyhtiö ARD kertoi jo etukäteen keskiviikkoiltana Plusminus (siirryt toiseen palveluun)-ohjelmassa esitettävät väitteet, joiden mukaan valmistajat optimoivat erilaisin teknisin järjestelyin ajoneuvot niin, että ne ovat hiljaisia testissä vaaditussa 50 kilometrin tuntinopeudessa.

EU:n tyyppihyväksynnässä ajoneuvot testataan kiihdytystestillä. Melu mitataan mikrofoneilla ajoneuvon ajaessa mittauspaikkojen ohi.

Saksalaistietojen mukaan useat ajoneuvot on suunniteltu niin, että melu voi olla jopa monikertainen heti, kun vauhtia lisätään yli viiden kympin nopeuteen.

EU:n asetuksessa henkilöautojen melurajat on jaoteltu neljään eri ryhmään auton tehomassaan mukaan. Kevyelle ja pienitehoiselle autolle hyväksytään enimmillään 72 desibeliä. Suurimmista henkilöautoista saa tyyppihyväksynnässä lähteä ääntä 75 desibelin verran.

Viimeisen melurajamuutos tuli viime vuonna. Melurajoja muutetaan lähivuosina vielä kahteen otteeseen. Vuosina 2020-22 raja-arvot putoavat välille 70-74 desibeliä. Vuosina 2024-26 autot saavat tyyppihyväksynnän saadakseen pitää ääntää enää korkeintaan 68-72 desibeliä.

Moottoripyörille on erikseen omat säännökset. Niidenkin äänet mitataan kuitenkin samalla tavalla.

EU:n asetus kieltää käyttämästä ajoneuvoissa järjestelmiä, jotka manipuloivat testitilanteessa moottorin ja pakokaasujärjestelmän ääntä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi ajoneuvon elektroniikan ohjaamat läpät