VR:n monopoli murtuu: Näitä kuutta asiaa se tarkoittaa

Tulevaisuudessa kolme VR:stä muodostettavaa yhtiötä tarjoaisi palveluitaan kaikille liikennöitsijöille.

rautatieliikenne
Junaraiteet.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi keskiviikkona tiedotustilaisuudessa, miten rautateiden matkustajaliikenteen avaaminen kilpailulle etenee. Tässä ovat uudistuksen tärkeimmät kohdat ja askelmerkit.

1. Junien matkustajaliikenne avataan kilpailulle

Rautateiden matkustajaliikenne avataan kilpailulle vaiheittain. Koko uudistus alkaa Etelä-Suomen matkustajaliikenteestä. Tavoitteena on, että Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutettu liikennöinti alkaa 2020-luvun alkupuolella. Koko maassa kilpailu on auki vuoteen 2026 mennessä.

Uudistus ei vaadi lakimuutosta eikä budjettikäsittelyä. Kilpailun avaaminen edellyttää vain nykyisen LVM:n ja VR:n välisen liikennöintisopimuksen neuvottelemista uudelleen. Tällä hetkellä VR:n yksinoikeussopimus henkilöliikenteestä on voimassa vuoden 2024 loppuun asti.

2. Liikennöitsijöille velvoitteita, turvallisuudesta huolehditaan

Junaliikenne on tarkoitus kilpailuttaa käyttöoikeussopimusmallilla, jolla luvataan turvata junien henkilöliikennepalvelujen saatavuus koko maassa. Käyttöoikeussopimusmalli tarkoittaa sitä, että sopimuksissa yrityksille asetetaan velvoitteita tietynlaisen palvelutason varmistamiseksi. Tällä taataan palvelut jatkossakin niillä alueilla, joiden liikenne tällä hetkellä perustuu ostoliikenteeseen ja velvoiteliikenteeseen.

Rautateiden turvallisuuden säilyminen varmistetaan sillä, että kaikkien liikenteenharjoittajien on noudatettava lainsäädäntöä rautatieturvallisuuteen liittyvissä asioissa.

3. Perustetaan kolme uutta valtionyhtiötä

Kilpailutuksen mahdollistamiseksi VR Groupista eriytetään kolme erillistä täysin valtion omistamaa yhtiötä: kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö ja kiinteistöyhtiö.

Yhtiöjärjestely tehdään siksi, koska henkilöliikenteen kilpailun avaaminen edellyttää tasapuolisten ja kilpailuneutraalien olosuhteiden luomista rautatiemarkkinoille siten, että kaikki junaliikennöintiin liittyvät palvelut ovat toimijoiden käytettävissä tasapuolisin ehdoin.

Kiinteistöjä koskevat lähinnä VR:n juna-asemat. Niihin pääsy avataan VR:n kilpailijoille. Kalustoyhtiön tehtäväksi on tulossa vaunujen ja veturien vuokraaminen myös muille toimijoille kuin VR:lle. Muutoin uuden kaluston hankkiminen saattaisi olla VR:n kilpailijoille liian kallis investointi.

Henkilöstö siirtyy uusiin yhtiöihin vanhoina työntekijöinä.

4. Maakunnat ja suuret kaupungit pääsevät mukaan

Rautatiekilpailun avaaminen henkilöliikenteessä antaa myös maakunnille, suurille kaupungeille ja kaupunkiseuduille mahdollisuuden järjestää ja kilpailuttaa alueellaan junaliikennettä. Tämän vuoksi maakunnat kytketään alusta asti tiiviisti mukaan valtakunnalliseen kilpailutukseen.

Muutoksella halutaan parantaa mahdollisuuksia ottaa vastaan työtä kauempaakin. Työvoiman tämän hetkinen kehno liikkuvuus on koettu jarruttavan talouskasvua.

5. Parempaa palvelua ja lisää junalla matkustamista?

Uudistuksen tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen palvelutasoa ja asiakaslähtöisyyttä sekä kasvattaa junaliikenteen osuutta henkilöliikenteessä.

– Suurimmassa osassa maita, joissa kilpailu on avattu, on syntynyt alueellista liikennettä. Sitä toivottavasti syntyy myös nyt, totesi Berner tiedotustilaisuudessa.

Kilpailun avaamisella halutaan edistää myös lippujen hintakilpailua ja alentaa tavaraliikenteen kuljetuskustannuksia.

6. EU velvoittaa

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kilpailun avaamiseen velvoittaa joulukuussa 2016 hyväksytty (siirryt toiseen palveluun) EU:n neljännen rautatiepaketin täytäntöönpano, jonka tavoitteena on edistää kilpailua rautateiden henkilöliikenteessä.

– Suomen henkilö- ja tavaraliikenteessä kilpailu toimii maalla, merellä ja ilmassa, mutta ei kiskoilla, totesi Berner tiedotteessa.

Valtaosassa EU-jäsenmaita rautateiden kotimaan henkilöliikenne on jo avattu kilpailulle.