Veturinkuljettajien liitolta tyrmäys junaliikenteen avaamisesta kilpailulle: "Tässä vain synnytettiin uusi monopoli"

Veturimiesten liittoa pelottaa muun muassa se, mistä yritykset tulevat tekemään säästönsä.

rautatieliikenne
VR:n junia Helsingin päärautatieasemalla.
VR:n junia Helsingin päärautatieasemalla.Martti Kainulainen / Lehtikuva

Veturinkuljettajien ammattiliitosta ei kuulu hurraa-huutoja, kun hallitus ilmoitti junaliikenteen avaamisesta kilpailulle. Liiton puheenjohtaja Tero Palomäki painottaa, että sillä ei ole mitään kilpailua vastaan.

– Tässä vain synnytettiin uusi monopoli, ja sen nimi on kalustoyhtiö, Palomäki tiivisti Ylelle.

Palomäki kummastelee, millä rautateillä tullaan kilpailemaan, kun kalusto pysyy yhdellä yrityksellä. Tässä mallissa valtaosa kustannuksista kun tulee hänen mukaansa annettuna.

– Jos ostetaan kalusto huollettuna, on hyvin vähän liikkuvia osia, joilla voi kilpailla. Mistä niistä säästöjä tehdään, se pelottaa.

Bernerin malli tulee Palomäen mukaan johtamaan siihen, että VR ajetaan pois rautatiemarkkinoilta. Veturimiesten liiton saama palaute onkin hänen mukaansa ollut tyrmistynyttä.

– Kun suurin osa tarvikkeista tulee annettuna, on vaikea uskoa, että tästä seuraa mitään hyvää. Jos perustaa rekkafirman, täytyy olla omat rekat, hän vertaa.

Palomäki huomauttaa, että tavaraliikenteessä kilpailu on ollut tervetullutta.

– On tullut tavaraliikenneoperaattori, joka on investoinut omaan kalustoon ja vetureihin. Se tarkoittaa sitä, että markkina kasvaa, ja yritykset tulevat tänne vastuullisesti.

Lue lisää: VR:n johtaja henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle: "Ei saa olla minkäänlaisia haitallisia vaikutuksia nykyasiakkaille"

Lue lisää: Berner toivoo, että junaliikenteen avaaminen kilpailulle luo alueellista liikennettä – Yle seurasi hetki hetkeltä

Lue lisää: STT: VR pilkotaan kolmeen erilliseen yhtiöön