Junaliikenteen kilpailun avaaminen ei muuta HSL:n suunnitelmia – yhtymän tarjouskilpailu edessä alkuvuodesta

Raideliikenteen avaaminen kilpailutukselle ei vaikuta Helsingin seudun junaliikenteeseen suuntaan eikä toiseen. HSL-alueen kilpailutuksesta on päätökset tehty jo kolmisen vuotta sitten.

Helsingin seudun liikenne (HSL)
Konduktööri katsoo laiturille junasta.
Henrietta Hassinen / Yle

Hallituksen päätös (siirryt toiseen palveluun) avata rautateiden henkilöliikenne kilpailulle ei suuria vaikuta Helsingin seudulla. Helsingin seudun liikenne HSL jatkaa omien kilpailutussuunnitelmien parissa aiempaan malliin.

– Ei tässä hallituksen päätöksessä ole mitään uutta meille, vahvistaa HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

HSL:n hallitus päätti vuonna 2014 (siirryt toiseen palveluun) junaliikenteen kilpailutuksen periaatteista. Syksyllä sen on tarkoitus päättää tarjouskilpailun järjestämisestä ensi vuoden alussa. Pakollinen EU-ilmoitus kilpailutuksesta on jo tehty.

R- ja Z-junat mukaan kilpailutukseen

Hallituksen päätös rautateiden kilpailutuksesta koskee Etelä-Suomen taajamajunaliikennettä eli R-junaa Helsingistä Riihimäelle ja Z-junaa Helsingistä Lahteen. Lisäksi kilpailutuksessa on mukana paikallisliikenne Riihimäeltä Tampereelle ja Lahdesta Kouvolaan ja Kotkaan.

– Toivon, että lippuyhteistyö jatkuu myös uuden operaattorin kanssa kuten se on toiminut VR:n kanssa nyt, sanoo Rihtniemi.

Etelä-Suomen taajamaliikenteessä tehdään noin 12 miljoonaa matkaa vuodessa ja HSL-alueen junissa 63 miljoonaa matkaa vuodessa. HSL vastaa junaliikenteestä Helsingistä Keravalle ja Siuntioon sekä Kehäradalla.

Hinta ja laatu ratkaisevat

HSL kilpailuttaa raideliikenteen pyörittämisen lisäksi kaluston kunnossapidon. Kilpailun voittaja saa käyttöönsä 81 Flirt-junaa ja varikkotilat. Nykyinen henkilöstö siirtyy kilpailun voittajalle vanhoina työntekijöinä.

Sopimus on tarkoitus saada voimaan vuonna 2021 ja se tehdään kymmeneksi vuodeksi. Lisäksi siihen tulee kolmen lisävuoden jatkomahdollisuus.

– Me haluamme sopimukseen nykyistä vahvemmat laatu- ja kysyntäkannusteet. Kilpailutus on kaksivaiheinen, jossa esikarsinnalla varmistamme, että tarjoajilla on kokemusta ja kykyä junaliikenteen hoitamiseen, kertoo Rihtniemi.