yle.fi-etusivu

Kolme nuorta ehti kuolla, ennen kuin rahat vaarallisen tasoristeyksen purkamiseen löytyivät

Valtaosa tasoristeyksistä on vartioimattomia. Niitä poistuu vuosittain käytöstä vain parikymmentä.

rautatieonnettomuudet
Kaivinkone purkaa tasoristeystä Siilinjärvellä
Sakari Partanen / Yle

Norkotin tasoristeys Siilinjärvellä on pian vain muisto. Paikalla möyrii kaivinkone, joka purkaa tasoristeyksen puiset rakenteet ja poistaa radalle menevät ajorampit.

Siilinjärven kunnan kaavoituspäällikön Timo Nenosen mukaan purkutyön tavoite on yksinkertainen.

– Tällä pyritään parantamaan turvallisuutta.

Pekka Kaasinen ja Matias Huovinen purkavat tasoristeyksen liikennemerkkejä
Pekka Kaasinen (vas.) ja Matias Huovinen purkavat tasoristeyksen liikennemerkkiä Siilinjärvellä.Sakari Partanen / Yle

Paikalliset tiesivät risteyksen vaaralliseksi

Tasoristeyksen yli kulkeva tie on johtanut Pyöreälahden uimarannalle. Tie on ollut käytössä myös talvella, jolloin rannalle ovat ajaneet pilkkijät. Nyt radan ali on tehty jalankulkijoita varten tunneli, jonka rakennuskustannuksista Siilinjärven kunta ja Liikennevirasto vastaavat yhdessä.

Radan lähellä jo seitsemänkymmentä vuotta asunut Leena Pellinen on tyytyväinen tasoristeyksen poistamiseen.

– Kyllä tässä on saanut pelätä. Itse olen aina ajatellut, että kyllä sitä siinä pärjää, mutta osa vieraista on pitänyt saattaa radan yli, kun en ole uskaltanut päästää yksin menemään, hän sanoo.

Kuolonkolari vauhditti muutostöitä

Uimarannalle ajetaan nykyisin uutta Liikenneviraston kustantamaa yhteystietä pitkin. Tie on lähes kolme kilometriä pitkä, ja se korvaa kerralla peräti neljä vartioimatonta tasoristeystä.

Yksi tasoristeyksistä on Norkotti, jossa sattui vuoden 2016 helmikuussa henkilöauton ja junan yhteentörmäys. Onnettomuudessa kuoli kolme nuorta miestä.

Kaavoituspäällikkö Timo Nenosen mukaan paikan vaarallisuus oli tiedossa jo ennen onnettomuutta. Kunta oli kuitenkin voimaton, sillä tasoristeysten purkaminen on Liikenneviraston vastuulla ja lisäksi osa alueen asukkaista vastusti tasoristeykset korvaavan yhteystien rakentamista. Onnettomuuden tapahduttua mielet kuitenkin muuttuivat ja myös rahaa löytyi korjaustöihin.

– Toivottavasti kaikki tasoristeykset saataisiin poistettua, ennen kuin niissä menee vielä lisää henkiä.

Siilinjärven kaavoituspäällikkö Timo Nenonen
Kaavoituspäällikkö Timo Nenonen toivoo, että Siilinjärven kaikki tasoristeykset saataisiin pian poistettua käytöstä.Sakari Partanen / Yle

Vuosittain yli kolmekymmentä tasoristeysonnettomuutta

Suomessa tapahtuu vuosittain yli 30 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuolee joka vuosi useita ihmisiä, ja esimerkiksi kuluvan vuoden aikana kuolleita on jo kuusi.

Onnettomuuksia sattuu, sillä maassa on tällä hetkellä yli 3 200 tasoristeystä. Valtaosa niistä on valtion rataverkolla. Loput ovat yksityisraiteiden tasoristeyksiä, joita on esimerkiksi satamissa. Suurin osa tasoristeyksistä on vartioimattomia, eli niissä ei ole varoituslaitteita.

Vuosittain käytöstä poistuu alle kolmekymmentä tasoristeystä. Siilinjärven kunnan kaavoituspäällikkö Timo Nenosen mielestä tahti on sanalla sanoen hidas.

– Sillä vauhdilla menee kyllä todella kauan.

Liikenneviraston tekniikka ja ympäristö -yksikön päällikkö Marko Tuominen myöntää, että tilanne ei ole nopeasti muuttumassa.

– Tasoristeyksiä poistuu lähinnä vain isompien ratahankkeiden yhteydessä.

Lue myös: Katso kartalta, missä ovat Suomen vaarallisimmat tasoristeykset

Kello 13:42 Juttua on täydennetty tiedoilla, joiden mukaan osa alueen asukkaista oli ennen onnettomuutta vastustanut Norkotin tasoristeyksen purkamista.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Donald Trump

Trumpia seksuaalisesta häirinnästä syyttävät naiset vaativat kongressia tutkimaan asian

Doping

Suomalaiset ampumahiihtäjät törmäsivät viallisiin dopingnäytepulloihin – oikeusturva vaarassa

Urheilu

Kommentti: Koivun pitäisi pelata kolmossentterin roolissa

Kurdit

Irakin kurdit pelkäävät nyt entisiä aseveljiään – Etulinjan komentaja Ylelle: Uskon, että hallituksen joukot hyökkäävät vielä