Pasilan asemaa tuhotaan täysteholla maan tasalle – "Kun kaikki on isoa, niin isosti puretaankin"

Suomen toiseksi vilkkain asema katoaa maan tasalle marraskuun alkuun mennessä.

Rakentaminen & kiinteistöt
Vanhan Pasilan asema puretaan uuden tieltä
Pasilan asema hupenee silmissä, sillä sen betonirakenteita on purettu kolmessa vuorossa kesäkuun puolesta välistä lähtien.Riku Tonttila / Yle

Kahteenkymmeneenseitsemään ikävuoteen on loppunut traagisesti monen rokkitähden elo. Myös Pasilan aseman tarina kesti vain 27 vuotta.

Tarinan loppu ei ollut traaginen, sillä lähtöä on tehty jo pitkään. Vuonna 1990 valmistuneen aseman purkaminen alkoi jo vuosi sitten kesällä. Tuolloin apteekin ja K-kaupan "siivet" pantiin maan tasalle.

Sen sijaan aseman keskiosan liiketilat palvelivat matkustajia vielä tämän kesän alkuun asti. Siksi tuntuukin kummalliselta nähdä kasa betonilohkareita ja harjateräskasoja siinä, mistä ihan hetki sitten osti evässämpylänsä. Katon loisteputkilamppujen sijaan pään päällä elokuinen taivas.

80-lukua henkinyt asema sai purkutuomion, sillä uuteen asemakortteliin tulee paljon lisäkerroksia eivätkä vanhat rakenteet olisi kestäneet lisäkuormitusta. Lisäkapasiteettia tarvitaan, sillä Pasilan läpi kulkee vuonna 2020 päivässä 80 000 junamatkustajaa (siirryt toiseen palveluun). Se on neljännes enemmän kuin nykyään.

Massiivinen purku-urakka ei saa näkyä junaliikenteessä

Suomen toiseksi vilkkain asema suljettiin kokonaisuudessaan kesäkuun 19. päivänä. Sen jälkeen raskaita betonirakenteiden purkutöitä on tehty kolmessa vuorossa ympäri vuorokauden. Purkutyömaalla työskentelee samanaikaisesti parisenkymmentä henkilöä.

Purkutyöt ovat sujuneet erinomaisesti. Olemme tässä hieman jopa aikataulua edellä.

Ville Väänänen

Työtä riittää, sillä asema puretaan ensimmäisen kerroksen tasalle. Tämä tarkoittaa sitä, että vanhasta asemasta jäljelle jäävät ainoastaan laiturit ja aivan niiden yläpuolella olevat rakenteet.

– Purkutyöt ovat sujuneet erinomaisesti. Olemme tässä hieman jopa aikataulua edellä, purkutyön vastaava johtaja Ville Väänänen Gles Purku- ja Puhdistuspalvelu Oy:sta kertoo.

Purkutyömaa on siitä poikkeuksellinen, että arjen on jatkuttava entisellään massiivisista purkutoimenpiteistä huolimatta. Työmaan alla kulkee yli tuhat junaa päivässä ympäri vuorokauden. Junista ainoastaan Pietariin matkaava Allegro-juna ei pysähdy Pasilassa, mutta kaikkien muiden junien aikatauluissa lukee Pasila–Böle.

Huhtikuusta lähtien matkustajat ovat käyttäneet väliaikaista asemarakennusta.

Vanhan Pasilan asema puretaan uuden tieltä
Pasilan aseman julkisivu muistuttaa tällä hetkellä taistelutannerta eikä Suomen toiseksi vilkkainta rautatieasemaa.Riku Tonttila / Yle

Satoja rekkakuormallisia betonia

Purkutöiden pitäisi olla valmiita marraskuun alussa. Sitä seuraa valtava siivousurakka, jonka päätteeksi asemalta on kuljetettu jätteenkäsittelylaitokselle satoja rekkakuormallisia betonia ja muuta rakennusjätettä. Vasta sitten päästään rakentamaan uutta ja kiiltävää.

Uusi asema valmistuu 2019. Se on osa Triplaksi nimettyä massiivista kolmen korttelin rakennuskokonaisuutta, joka valmistuu kaikkinensa vuoden 2020 aikana. Triplaan kuuluu aseman lisäksi massiivinen 250 liikkeen kauppakeskus, asuntoja, pysäköintilaitos, hotelli ja toimistotiloja.

Innokkaimmat puhuvat jopa Helsingin toisesta keskustasta.

Muita suurikokoisia purkutyömaita viime vuosien aikana ovat olleet muun muassa Sörnäisten Haapaniemenkadulla sijainnut 70-luvulla rakennettu virastotalo (siirryt toiseen palveluun) ja Kasarmikadulta Kaartinkaupungista loppuvuodesta 2016 purettu Helsingin rakennusviraston huonokuntoinen pytinki (siirryt toiseen palveluun).

Kaikkiaan Helsingin kantakaupungista raitiovaunureittien varrelta on purettu 2000-luvun aikana 211 rakennusta.

Purkuhommat tehdään täysteholla

Pasilan aseman on ollut kesäkuusta lähtien niin sanotussa raskaspurkuvaiheessa, eli rakennusta pannaan matalaksi purkurobottien, kaivinkoneiden ja nostureiden voimin. Lekoja ja lihasvoimaa työmaalla ei näy.

Yksi rakennusta purkavista työmiehistä on Max Paakkunainen. Hän seisoo turvakengissään asemarakennuksen toisessa kerroksessa. Hänen vyötärölleen on kiinnitetty purkurobotin kauko-ohjain.

Muutaman metrin päähän parkkeerattu robotti järsii betonisia kattorakenteita terällä, joka tuo mieleen hammaslääkärin pelottavimmat instrumentit.

Hyvä aggressioiden purkukeino tämä ainakin on. Ei tarvitse mennä illalla tämän jälkeen salille.

Max Paakkunainen

Lohkareet mäiskähtelevät tasolle, joka oli vielä jokunen viikko sitten lattia. Betonipöly täyttää ilman.

Tahti on kova, sillä tehot ovat koko ajan täysillä.

– Kun kaikki on isoa, niin isosti puretaankin. Ei ole ainakaan tylsää, eikä pääse nukahtamaan rattiin, Paakkunainen kommentoi.

Mutta miltä purkaminen tuntuu? Luulisi olevan vapauttavaa, kun saa luvan kanssa tuhota. Pistää kamaa tuusan nuuskaksi.

– Hyvä aggressioiden purkukeino tämä ainakin on. Ei tarvitse mennä illalla tämän jälkeen salille, Paakkunainen virkkoo.

Hän uumoilee, että saa puretuksi työn alla olevat kattorakenteet vielä saman työvuoron aikana.

Korjattu kello 11.18 purkutyön vastaavan johtajan Ville Väänäsen yritys YIT:sta Gles Purku- ja Puhdistuspalvelu Oy:ksi.