Koe uusi yle.fi

Facebook tunkee televisio- ja suoratoistomarkkinoille – avaa oman videopalvelun

Watch-palvelun ohjelmia voi kommentoida katselun lomassa. Videopalvelua kokeillaan aluksi osalla käyttäjiä Yhdysvalloissa.

Facebook kännykässä.
Katja Oittinen / Yle

Maailman suurin sosiaalinen verkosto Facebook avaa uuden videopalvelun. Watch-nimisestä palvelusta voi tulevaisuudessa katsoa ohjelmia, kuten naisten koripalloa, National Geographicin luonto-ohjelmaa ja lastenkasvatusohjelmia.

Watch-videopalvelu tulee ensin vain rajatun ryhmän käyttöön Yhdysvalloissa.

Laajennuksellaan Facebook astuu perinteisten televisioyhtiöiden sekä video- ja suoratoistopalveluiden, kuten YouTuben ja Netflixin, markkinoille, toteaa BBC News (siirryt toiseen palveluun).

Reuters raportoi Facebookin tehneen ohjelmasopimuksia erilaisten uutis- ja viihdesivustojen, kuten Vox Median ja Buzzfeedin, kanssa.

Facebook Watch -palvelu, kuva Facebookin newsroom-sivun pressikuvista.
Facebook Watchia voi katsoa tietokoneella, puhelimella tai tv-sovelluksilla.Facebook

Facebookin yksi yhteistyökumppani, ATTN-mediayritys on jo kertonut tuovansa Facebook Watch -palveluun näyttelijä Jessica Alban juontaman terveysohjelman ja parisuhdeneuvontaan keskittyvän sarjan.

Facebook lähettää yhteisöpalvelussaan jo nyt baseballin ammattilaissarjan Major League Baseballin pelejä.

Watchissa kommentoidaan katselun lomassa

Watch-palvelussa voi löytää uusia ohjelmia sen mukaan, mitä käyttäjän Facebook-kaverit katsovat. Katsojat voivat myös kommentoida videoita katselun aikana ja keskustella tietylle ohjelmalle perustetussa ryhmässä.

– Ohjelman katsomisen ei tarvitse olla passiivista. Watch-palvelussa jaettu kokemus tuo ihmiset yhteen, sanoo Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg Facebook-päivityksessään.

Samantyylisiä suunnitelmia on esimerkiksi Disneyllä, joka ilmoitti juuri vetävänsä elokuvansa Netfix-palvelusta ja aloittavansa oman suoratoistopalvelun.