HSL:n lipunmyyntijärjestelmä takkuilee, bussikuskit kyllästyivät – Liikennöitsijä: "Julkisuudessa esityt väitteet liioiteltuja"

Helsingin seudun liikenteen LIJ-lipunmyyntijärjestelmässä on ongelmia. Linja-autonkuljettajat ovat jopa joutuneet maksamaan virheistä taloudellisesti itse.

joukkoliikenne
Linja-auto Helsingin Kaisaniemssä.
Linja-auto Helsingin Kaisaniemessä.Henrietta Hassinen / Yle

Helsingin seudun liikenteen (HSL:n) kesällä 2016 käyttöönottama LIJ-järjestelmä aiheuttaa linja-autonkuljettajille ongelmia kassatilityksissä. Kuljettajat ovat kertoneet joutuneensa maksamaan kassavajeita jopa itse.

HSL:n hankejohtaja Eero Nikula myöntää lipunmyyntijärjestelmässä esiintyvät ongelmat. Hänen mukaansa vikoja on yritetty korjata.

Eniten hiertävät kuljettajien tilitysautomaattien ongelmat.

– Kuljettajan lipunmyyntilaitteella on ollut vika tai tietoliikennekatkos niin, että tapahtumat eivät ole tulleet reaaliajassa ja jumista johtuen tapahtuma on jäänyt tulematta.

Iltalehden mukaan (siirryt toiseen palveluun) linja-autonkuljettajat kaavailevat lipunmyynnin lopettamista busseista kokonaan maanantain ja tiistain ajaksi. Nikulan mukaan liikennöitsijöiden välillä on näkemyseroja.

– Epäselvistä tapauksista suurin osa pystytään selvittämään tilitysraporttien, järjestelmän ja laitelokien avulla. Sinne jää pieni murto-osa tapauksista, joita ei pystytä aukottomasti selittämään. Suurimmalla osalla liikennöitsijöistä selvittely sujuu normaalisti.

AKT sai keskiviikkona HSL:ltä kaksisivuisen toimenpide-esityksen ongelmien korjaamiseksi. AKT pohtii parhaillaan, ovatko toimenpiteet riittäviä. Nikulan mukaan uusia ohjelmistoversioita testataan ja tilannetta saadaan sitä mukaa paremmaksi.

– Kaiken kaikkiaan vikatilanne on jo parantunut ja monella liikennöitsijällä arki pyörii ihan hyvin. Keväästä ja vuodentakaisesta on menty eteenpäin, HSL:n hankejohtaja Eero Nikula toppuuttelee.

"Järjestelmän käyttöönotto kestänyt luvattoman pitkään"

Yksi Helsingin seudun liikenteen (HSL) liikennöitsijöistä on Nobina Finland. Sen palkkalistoilla on 1100 HSL:n kaupunkiliikenteessä ajavaa linja-autonkuljettajaa.

Nobina Finlandin toimitusjohtaja Tom Ward sanoo, että julkisuudessa esitetyt tiedot siitä, että bussikuskien mitta olisi täynnä, ovat liioiteltuja. Silti hän myöntää lipunmyyntijärjestelmän ongelmat.

– Kyllähän järjestelmän käyttöönotto on kestänyt luvattoman pitkään ja siinä on ollut monenlaista ongelmaa. Kyllä luulen, että julkisuudessa esitetyt väitteet, miten se bussikuskin arkipäivää rasittaa, ovat liioiteltuja ja ylimitoitettuja.

Wardin mukaan kesän aikana on tapahtunut edistystä.

– Siinä mielessä en näe tilannetta mitenkään hankalana. Toisaalta linja-autonkuljettaja tekee työtä siellä päivittäin.

Ward sanoo, että työtä tehdään niillä työkaluilla, mitkä ovat käytettävissä.

– Julkisuudessa on ollut puhetta, että kieltäydytään lipunmyynnistä, niin kuljettajan tehtäviin kuuluu lipunmyynti asiakkaalle. Ei se sen kummempaa ole.

Wardin mukaan liikennöitsijöiden ryhmäpäälliköt ovat jutelleet kentällä kuljettajien kanssa asiasta eilen ja toissapäivänä.

– Tilanne on se, että ei siellä mitään merkittävää ongelmaa ole.

Seurataan tilannetta

JHL:n pääkaupunkiseudun aluepäällikkö Rune Takamaa kertoo, että tämänpäiväisessä Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n kokouksessa päätettiin pidättäytyä toimenpiteistä ja seurata tilannetta.

– Haluamme seurata, kun HSL on esittänyt viikolla 33 ja 34 tehtäisiin toimenpiteitä. Esitämme yhteispalaveria, missä etsitään ratkaisu ongelmiin.

Takamaan mukaan iso kysymys on kuljettajan oikeusturva.

– Ei voi olla niin, että kuljettaja on vastuussa järjestelmän tekemistä virheistä jopa taloudellisesti. Kuljettajat eivät ole välttämättä edes huomanneet, mistä se johtuu.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Iltalehti.

Juttua päivitetty 10.8. klo 15.34. Lisätty JHL:n aluepäällikkö Rune Takamaan kommentit tämänpäiväisen kokouksen kulusta. Lisätty alaotsikkoon tieto, että kuljettajat ovat joutuneet maksamaan jopa omasta pussistaan virheistä.