1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. varhaiskasvatus

Päiväkodilta voi nyt vaatia entistä laadukkaampaa varhaiskasvatusta – lapset pääsevät suunnittelemaan toimintaa

Uudet ohjeet muuttavat tästä syksystä lähtien päiväkotien toimintaa.

varhaiskasvatus
Lapsia pihalla leikkimässä.
Lasten ideat otetaan entistä enemmän huomioon päiväkodin toiminnan suunnittelussa.Mårten Lampén / Yle

Espoolaisen Aamunkoiton päiväkodin lapset istuvat aamupiirissä lastentarhanopettaja Suvi Damskin kanssa. Lapset kertovat kesämuistoistaan. Keskustelu ohjautuu etanoihin, ja lapsille pulpahtelee niistä mieleen monia kysymyksiä. Opettaja lupaa, että ryhmä selvittää etana-asioita toisena päivänä.

– Me lähdemme nyt suunnittelemaan toimintaa entistä enemmän yhdessä lasten kanssa. Lähdemme liikkeelle lasten mielenkiinnon kohteista, vahvuuksista ja tarpeista, lastentarhanopettaja Suvi Damski sanoo.

Päiväkodeissa on elokuun alussa otettu käyttöön uudet varhaiskasvatussuunnitelmat eli vasut. Niiden pohjana ovat valtakunnalliset ohjeet, jotka Opetushallitus julkaisi viime syksynä. Yhtenä painotuksena on, että lasten kiinnostuksen aiheita huomioidaan aiempaa enemmän.

– Lapsi ei ole vain passiivinen kohde, johon suuntautuu kasvatuksellisia, opetuksellisia ja hoidollisia toimenpiteitä. Lapsilla on tosi hyviä ideoita siitä, miten toimintaa voisi kehittää ja mikä olisi heidän mielenkiintonsa mukaista tekemistä, opetusneuvos Elisa Helin Opetushallituksesta sanoo.

lapsia siällä leikkimässä.
Espoolaisen Aamunkoiton päiväkodin aamupiirissä jutusteltiin kesämuistoista.Mårten Lampén / Yle

"Enää ei voida ajatella, että tuota emme tee"

Ensimmäistä kertaa päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa täytyy noudattaa valtakunnallisia varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (siirryt toiseen palveluun). Aiemmin ohjeet ovat olleet vain suosituksia.

– Enää ei voida ajatella, että tuota emme tee tai tuo on niin kivaa, että tehdään tuota tosi paljon. Pitää toteuttaa reunaehtoja, jotka asiakirjassa annetaan, ja tuoda siihen mukaan paikalliset mausteet ja osaaminen, opetusneuvos Elisa Helin Opetushallituksesta sanoo.

Varhaiskasvatusta pidetään nyt entistä tiiviimpänä osana koulutusjärjestelmää. Se ei saa olla vain päivähoitoa, vaan sen pitää olla myös tavoitteellista lasten kehitystä ja oppimista tukevaa toimintaa. Päiväkodit eivät kuitenkaan ole muuttumassa kouluiksi, vaan kaikki tilanteet ovat oppimisen paikkoja.

– Käsitteitä, värejä ja hyvin monenlaisia asioita voi oppia vaikka housuja jalkaan laittaessaan, lastentarhanopettaja Suvi Damski toteaa.

Päiväkodeissa leikitään jatkossakin paljon

Uusiin ohjeisiin sisältyy esimerkiksi itsestä huolehtimisen, vuorovaikutuksen sekä tieto- ja viestintäteknologisten taitojen harjoittelua.

Jatkossakin päiväkodeissa leikitään paljon, niin kuin on tehty ennenkin.

– Leikki on kaiken a ja o, lastentarhanopettaja Suvi Damski sanoo.

Myös espoolaisen Aamunkoiton päiväkodin viskarilaisten mielestä leikki näyttää kuuluvan päiväkotipäivän tärkeimpiin asioihin.

– Siinä puuhastellaan lasten juttuja, ja on kiva leikkiä kaverin kanssa, nelivuotias Eila Meskanen toteaa.

– Tykkään leikkiä pelkästään. Ja pitää syödä tarpeeksi, että kasvaa, viisivuotias Emil Åkerback miettii.

Lapsia pihalla
Mårten Lampén / Yle

Jokaiselle lapselle tehdään oma vasu

Tästä lähtien jokaiselle lapselle perhepäivähoidossa ja päiväkodissa tehdään myös oma varhaiskasvatussuunnitelma, lapsen vasu. Suuri osa päiväkodeista on tehnyt niin jo aiemminkin. Suunnitelmaan kirjataan lapsen vahvuuksia ja lisäksi mietitään, miten hankaluuksia tuottavien asioiden kanssa käytännössä edetään.

Uudistukset vaativat päiväkotien henkilökunnalta uudenlaista ajattelua.

– Näkökulma muuttuu. Muutos voi olla joillekin iso ja joillekin vähän pienempi. Meillä koko henkilökunta on innostunut uudesta vasusta, lastentarhanopettaja Suvi Damski sanoo.

Lue seuraavaksi