Venäjän liikenneturvallisuus on kohentunut, mutta teiden kuninkaat ja rattijuopot aiheuttavat yhä onnettomuuksia

Perinteisesti on sanottu, että Venäjällä on kaksi ongelmaa, tiet ja typerykset. Viime aikoina teitä on korjattu ja autokantaa on uusittu, mutta itseään maailman parhaina kuskeina pitävät typerykset istuvat edelleen rattien takana.

Yle maailmalla: Moskova
Paremmat tiet ja turvallisemmat autot ovat johtaneet liikennekuolemien vähenemiseen.
Paremmat tiet ja turvallisemmat autot ovat johtaneet liikennekuolemien vähenemiseen.Kerstin Kronvall / Yle

Venäjän liikennekulttuurissa on viime vuosina tapahtunut ihme, sillä liikenne on muuttunut aikaisempaa huomattavasti turvallisemmaksi. Silti maassa kuolee liikenteessä yhä valtavan paljon ihmisiä.

Venäjällä kuoli viime vuonna liikenneturvallisuussivusto Transspotin (siirryt toiseen palveluun) tilastojen mukaan noin 20 000 ihmistä liikenteessä. Luku on alhaisin kymmeniin vuosiin ja muutos on ollut radikaali, sillä vain kaksi vuotta aikaisemmin kuolleita oli 26 000 ihmistä.

Venäjällä toimii valtakunnallinen autonomistajien liitto (siirryt toiseen palveluun), joka ajaa muutoksia liikennekäyttäytymiseen, tekee valistustyötä ja lobbaa liikennelainsäädännön muutoksia.

Kolme syytä liikennekuolemien vähenemiseen

Liiton puheenjohtajan, Sergei Kanajevin, mukaan liikennekuolemien vähenemiseen on kolme tärkeää syytä.

Kanajev sanoo, että kuolemat ovat vähentyneet, koska teiden kunto on parantunut ja autokanta on uudistunut sekä siksi, että liikennerikkomuksista saa aiempaa kovemmat sakot.

Kanajev listaa kolme syytä myös siihen, miksi Venäjällä kuolee edelleen paljon enemmän ihmisiä suhteessa liikenneonnettomuuksien määrään kuin esimerkiksi Suomessa.

Kun Suomessa kuolee noin viisi ihmistä tuhatta onnettomuutta kohti, Venäjällä tuhatta liikenneonnettomuutta kohti kuolee 18-19 ihmistä.

Sergei Kanajev uskoo sakkorangaistuksiin Venäjän liikennekulttuurin kohentajana.
Sergei Kanajev uskoo sakkorangaistuksiin Venäjän liikennekulttuurin kohentajana.Kerstin Kronvall / Yle

Myös onnettomuuksiin on kolme syytä

Kanajevin mukaan suurimmat vaaratekijät Venäjän liikenteessä ovat vastaantuleva liikenne, kapeat tiet ja varomattomat ohitukset.

Jalankulkijat elävät riskien alla, sillä vajaa kolmasosa liikenteessä kuolleista on jalankulkijoita. Erityisen vaarallista on suojatien ylittäminen risteyksen lähellä.

Myös rattijuopot aiheuttavat erittäin paljon onnettomuuksia. Venäjällä on hyvin tavallista, että autoa ajetaan pienessä hiprakassa tai jopa kunnon humalassa.

Kolme keinoa parantaa tilanne

Sergei Kanajevin mukaan tarvitaan kolme uudistusta, jotta autonomistajien liiton tunnuslause ”_Turvallisuus koskee jokaista_” toteutuisi.

Venäjälle pitäisi saada Euroopassa yleinen porrastettu sakkojärjestelmä, jossa sakon määrä riippuu sakotettavan tuloista. Silloin myös hyvätuloiset miettisivät kaksi kertaa ennen kuin rikkoisivat liikennesääntöjä.

Toiseksi maantieliikenteen valvonnassa olisi päästävä eroon lahjuskäytännöstä. Niin kauan, kun tilanteesta kuin tilanteesta voi päästä eroon maksamalla liikennepoliisille sopivan ruplamäärä, mikään ei muutu.

Tärkeimmän uudistuksen on kuitenkin tapahduttava autoilijoiden asenteissa.

– Me haluamme, että autoilijat lakkaavat pitämästä itseään teiden kuninkaina, Kanajev sanoo.

Hän arvioi, ettei tämän tavoitteen toteuttaminen onnistu sakkoja korottamalla, vaan siihen tarvitaan valistusta.