Koe uusi yle.fi

Väinö Linnan perikunta paheksuu Tuntematon sotilas -tuotteita

Tulossa olevan Tuntematon sotilas -elokuvan nimissä on julkaistu jo siivousvälineitä, kahvia ja kivennäisvettä. Uusia tuotteita on luvassa.

elokuvat
Tuntematon sotilas -tuote.
Jussi Mansikka / Yle

Kirjailija Väinö Linnan perikunta ei hyväksy uuden Tuntematon sotilas -elokuvan tiimoilta julkaistuja tuotteita. Linnan poika, Petteri Linna, kirjoitti perjantaina aiheesta Helsingin sanomien mielipidesivulla (siirryt toiseen palveluun).

Lyhyessä tekstissä Petteri Linna sanoo, että "tuotteilla – toistaiseksi Saludo-kahvi, Vichy-pullot ja Sinituote-siivousvälineet – ei ole perikunnan puolelta minkäänlaista tukea, eikä tätä olisi hyväksynyt myöskään Väinö Linna itse".

Yle tavoitti Petteri Linnan puhelimitse, mutta hän ei halunnut kommentoida asiaa enempää. Helsingin Sanomille Linna kertoo (siirryt toiseen palveluun), että aiheen kannanottoon antoivat SINI-tuotteet.

– Oli todella ikävää huomata, että esimerkiksi netissä jo viime perjantaina oli Tuntematon sotilas -kirjan kansi, jossa kiväärin piippu oli korvattu tiskiharjalla, Petteri Linna sanoo Helsingin Sanomissa.

Linna korostaa, että itse elokuvaprojekti on sujunut hyvässä hengessä, eikä tuotteidenkaan osalta perikunnalta ole odotettavissa jatkotoimenpiteitä.

Tuottaja: "Sopimukset ovat asianmukaisia"

Miia Haavisto, yksi Tuntematon sotilas -elokuvan tuottajista, puolustaa elokuvaprojektin kumppanuusyritysten julkaisemia tuotteita.

– Meillä on asianmukaiset sopimukset Linnan perikunnan kanssa ja ne kattavat myös tämän kumppanuusyhteistyön. Kumppanuusyritykset ovat toimineet ihan näiden sopimusten mukaisesti, Haavisto sanoo.

– Meidän näkökulmasta on hienoa, että nämä kumppaniyritykset ovat halunneet olla tukemassa tätä kulttuuritekoa – tällaisen elokuvan tekeminen ei olisi ollut mahdollista ilman näin laajaa kumppanuusyhteistyötä ja niiden avulla me olemme voineet olla tekemässä 2010-luvun tulkintaa tästä hienosta alkuperäisteoksesta. Olemme tosi kiitollisia tuesta, jota kumppaneilta olemme saaneet.

Oliko perikunnalla sopimusta tehtäessä tietoa, millaisia kumppanuuksia ja millaisia sopimuksia elokuvaan tullaan yhdistämään?

– Kuten sanoin, meillä on asianmukaiset sopimukset oikeudenomistajien kanssa.

Tuntematon sotilas -vesipulloja kaupan kylmäkaapissa.
Jussi Mansikka / Yle

Mitä niissä sovitaan?

– Kauhean yksityiskohtaisesti en voi kummankaan osapuolen vuoksi sopimuksen sisällöstä kertoa. Kaikki ovat kuitenkin toimineet sopimuksen mukaisesti.

Koska sopimus on tehty?

– Tämä on myös sopimuksellinen yksityiskohta, jota en tässä lähtisi sanomaan ilman molempien osapuolien lupaa. Perikunnan kanssa on tehty sopimuksellinen kokonaisuus, joka on mahdollistanut elokuvan teon ja tämän kaupallisen hyödyntämisen.

Miia Haavisto, meneekö tuotteistaminen omasta mielestäsi liian pitkälle?

– Lähtökohta on se, että me koemme kunnioittavamme Väinö Linnan perintöä ylipäätään tuomalla tämän tarinan upean elokuvan välityksellä uusille sukupolville. Kumppanuudet ovat kiinteä osa sitä, ja ne ovat mahdollistaneet tämän elokuvan tekemisen.

Tuleeko kumppanuuksia lisää? Onko tuotteita tulossa lisää?

– Meillä on laaja kumppanuusverkosto ja elokuvan verkkosivulta on nähtävissä, miten hieno määrä kumppaneita meillä on mukana. Kumppanuus on laajaa.

– Yksittäisten tuotteiden julkistaminen on kumppaneiden asia, he osaavat ottaa siihen kantaa ja julkistaa aikanaan.

Onko lanseerausten ympärillä käyty kriittinen keskustelu vähentänyt yritysten intoa ryhtyä kumppaniksi tai hyödyntää kumppanisopimuksia?

– Käyty keskustelu ilmentää osaltaan sitä, että Tuntematon sotilas on todella tärkeä teos suomalaisille. Me olemme saaneet myös todella paljon hyvää palautetta siitä, miten me näymme ja olemme mukana yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Voiko käydä niin, että tästä tulee huonoa mainosta yrityksille?

– Ei minun nähdäkseni. Odotetaan nyt tätä valmistuvaa elokuvaa ja näitä hienoja kampanjatoimenpiteitä mitä meillä on tulossa, niin itse elokuvan markkinoinnin kuin kumppanienkin toimenpiteitten osalta. Kumppanuusyhteistyö on meille valtavan tärkeää ja me olemme ylpeitä siitä, että kumppanit haluavat kiinnittyä tähän elokuvaan niillä tavoilla, joilla ovat mukana suomalaisten arjessa liikeyrityksinä.

Elokuvan ensi-ilta on 27. lokakuuta.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Tiede

Tutkimus: Rasvaiset maitotuotteet voivat olla terveellisempiä - 3 asiantuntijaa vastaa rasvakiistan väitteisiin

Maastopalot

Kaliforniassa palot laajenevat – tuhansia ihmisiä lisää evakuoitu

Iguaanit

Floridassa käydään taistoon iguaaneja vastaan

Ufot ja avaruusoliot

Pentagon myönsi ufojen tutkimusohjelman