yle.fi-etusivu

Veturimiehet seisauttavat junat huomenna – onko lakkoilusta mitään hyötyä?

Junaliikenne pysähtyy maanantai-iltana veturimiesten mielenilmauksen takia. Lakko sekoittaa matkustajien suunnitelmat ja siitä koituu taloudellisia menetyksiä, mutta saako sillä vaatimukset läpi?

lakot
Veturimies ajaa junaa.
Jarno Mela / Lehtikuva

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun VR:n työntekijät lakkoilevat valtion omistajapolitiikkaa vastaan. Viime vuoden maaliskuussa konduktöörit pysäyttivät matkustajaliikenteen vuorokaudeksi liikennepolitiikan ja irtisanomisten takia.

Myös kesäkuussa 2009 rautatieläiset protestoivat poliittisella lakolla. Ay-liikkeen historiaan perehtynyt SAK:n erikoistutkija Tapio Bergholm kuvailee lakon olleen "menestyksellinen".

– Jo tuolloin suunnitteilla ollutta junaliikenteen avaamista kilpailulle onnistuttiin lykkäämään useilla vuosilla.

Poliittiset työtaistelut ovat harvinaisia. Liikenteen työntekijät ovat lakkoilleet tällä vuosituhannella useimmiten vauhdittaakseen vaatimuksiaan työehtosopimusneuvotteluissa tai protestoineet irtisanomisia.

Liikenteessä lakkoja enemmän kun teollisuudessa

Vuonna 2015 kuljetusten ja liikenteen osuus työtaisteluista nousi tällä vuosikymmenellä ensimmäistä kertaa ohi teollisuuden. EK:n tilastojen mukaan 60 prosenttia työtaisteluista oli kuljetuksen ja liikenteen yrityksissä.

Bergholm arvioi tämän johtuvan alan toimintaympäristön voimakkaasta muutoksesta ja valtioenemmistöisten yhtiöiden organisaatiomyllerryksestä.

– Kyllä se on heijastunut työmarkkinoille levottomuutena. Työntekijät ovat niin tyytymättömiä, että ovat valmiit tarttumaan äärimmäiseen toimeen.

aikataulu lentokentällä
Finnairin matkustamohenkilökunnan lakko vuonna 2006.Seppo Sirkka / AOP

Ilmailualalla Finnairin säästöohjelma, toimintojen myynti ja ulkoistukset on saaneet lentomatkustajien reitit monta kertaa sekaisin sekä viime että tällä vuosikymmenellä. Välillä ovat lakkoilleet matkatavarankäsittelijät, välillä matkustamohenkilökunta ja lentäjät.

– Siellä on ollut sopimusshoppailuun liittyviä työtaisteluita. Ammattiliitto on yrittänyt pitää ne entiset edut, mitä vanhoilla työntekijöillä on ollut. Tällaisissa tilanteissa on oltu ärhäkkänä.

Linja-autoliikenteessä taas kilpailutukset ovat sekoittaneet työmatkalaisten liikkumista.

– Vuosituhannen vaihteessa Helsingin seudun bussiliikenteessä käytiin useita työtaisteluita vuokratyövoimasta tai osa-aika työntekijöiden määrästä, Bergholm muistelee.

Merkittävimmät työpäivämenetykset on aiheuttanut AKT:n satamalakko vuonna 2010. Bergholmin mukaan työtaistelut ovat nykyään aiempaa lyhyempiä ja alueellisia.

Joukkovoima on se mikä jyllää

Onko lakkoilusta mitään hyötyä? Tämä riippuu varmasti siitä, katsooko asiaa työntekijän vai työnantajan tai muun vastapuolen kuten hallituksen näkökulmasta.

Työntekijöiden vaatimusten läpisaanti vaihtelee paljon, myöntää Tapio Bergholm. Monesti jo lakon uhka saa kuitenkin toisen osapuolen neuvottelupöytään etsimään kompromissia.

Hän kutsuu viime aikojen merkittävämmäksi menestykseksi syyskuun 2015 suurmielenosoitusta, johon myös liikenteen liitot osallistuivat.

– Sillähän oli työntekijöiden kannalta se myönteinen vaikutus, että työehtoja heikentäviä pakkolakeja ei tullut, muistuttaa Bergholm.

Palkansaajien mielenilmaus Helsingin Rautatientorilla 18. syyskuuta 2015.
Palkansaajien mielenilmaus Helsingin Rautatientorilla 18. syyskuuta 2015.Jarno Kuusinen / AOP

Pääministeri Juha Sipilä tosin kertoi Ylen A-studiossa haastateltujen Jorvin sairaalan kätilöiden kääntäneen hänen päänsä.

– Työmarkkinatutkijana laittaisin tuon enemmän huumori-osastolle. Voima on näissä asioissa paljon olennaisempi kuin kauniit kyyneleet ja empaattiset kannanotot. Kysymys oli siitä, että hallitus joutui arvioimaan riskin, mikä tällainen iso konflikti olisi ollut, painottaa Bergholm.

– Onneksi siihen ei lopulta päädytty vaan löytyi kompromissi, joka tyydytti kaikkia osapuolia, vaikka monella hampaat kirskuivatkin sen niukkuuden takia.

Lakon menetykset voivat nousta miljoonaluokkaan

VR ei ole vielä laskenut maanantai-iltana alkavan ja tiistaina puolilta öin loppuvan lakon taloudellisia vahinkoja. Jotain viitettä lakon hintalapusta antaa kuitenkin viime maaliskuun konduktöörilakko.

EK:n mukaan vuorokauden työtaistelusta aiheutui VR:lle miljoonan euron vahingot. Lakkoon osallistuneet ammattiosastot tuomittiin Työtuomioistuimessa laittomasta lakosta korvauksiin.

Tuolloin pysähtyi vain matkustajaliikenne, nyt seisahtuu myös tavaraliikenne, mikä kasvattaa taloudellisten menetyksiä. Veturimiesten lakon aikana jää ajamatta 300 kauko- ja 400 tavarajunaa sekä 800 lähijunavuoroa. VR:lla on vuorokauden aikana noin 200 000 matkustajaa, jotka joutuvat nyt miettimään vaihtoehtoja junille.

EK:n jäsenyritysten ilmoitusten mukaan vuoden 2015 syyskuun laaja työtaistelu pakkolakeja vastaan aiheutti puolestaan 80–100 miljoonan euron vahingot.

SAK:n erikoistutkja Tapio Bergholm
Tapio Bergholm.Ville Airaksinen / Yle

Ministeri ei peräänny, mutta esitystä voi viilata

Veturimiehet haluavat, että hallitus arvioi rautatieliikenteen kilpailuttamismallia uudestaan. SAK:n Tapio Bergholm ei usko, että liikenneministeri Anne Berner (kesk.) perääntyy, mutta tulevissa käsittelyissä esityksen yksityiskohtia voidaan vielä hioa.

– Tämähän ei ole vielä hallituksen esitys eikä eduskunnan päätös. Rautatieläisten lisäksi monet asiantuntijat ovat tuoneet esille, että tämä ei ole selkeää riemumarssia vaan esityksessä on monia ongelmia.

Tutkija kertoo, että junaliikenteen yksityistämiset ja kilpailutukset eivät ole menneet aivan nappiin Britanniassa ja Ruotsissa. Liikenne on ollut sekaisin, valtiolle on tullut ylimääräisiä kustannuksia, ja varsinkin Britanniassa lippujen hinnat ovat nousseet.

– Tämä lakko ilmentää veturimiesten turhautumista, ettei tämä viesti mene perille.

Lue myös: Junaliikenne seisoo tiistaina – Tässä matkustajan vaihtoehdot veturimiesten mielenilmauksen aikana

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Politiikka

Analyysi: Vastaehdokkaat haastoivat Niinistöä Ylen tentissä – samalla he pelasivat kärkiehdokkaan pussiin

Kotimaan uutiset

Katsojat arvioivat: Niinistö pärjäsi parhaiten, Haatainen heikoiten – katso suuri vaalikeskustelu Areenasta

Presidentinvaalit

Väyrynen vaalikeskustelussa: Suomi vietiin perustuslakia rikkoen euroalueeseen – Yle seurasi hetki hetkeltä

Alankomaat

Hollannin Maastrichtissa kaksi kuollut, useita haavoittunut puukotuksissa