Poliisi halusi palkita lainkuuliaiset mopoilijat bensalahjakortilla – se osoittautui yllättävän vaikeaksi

Itä-Suomen poliisi on jakanut kesän ajan bensalahjakortteja mopoilijoille, joiden kalusto ja asenne on kunnossa. Yhdistelmä on osoittautunut harvinaiseksi.

mopot
Vanhempi konstaapeli Antti Niemi irrottaa mopon rekisterikilpeä
Rekisterikilven irrottaminen on ollut bensalahjakorttia yleisempi näky tänä kesänä.Toni Pitkänen / Yle

Elokuisen illan rauha särkyy mopon ääneen. Tällainen ääni on tullut kesän aikana monelle jopa liiankin tutuksi, mutta nyt moottoria ei huudata viisitoistakesäinen mopopoika vaan virkapukuinen poliisi. Meneillään on moporatsia.

Mopoja on ollut kesän aikana runsaasti liikenteessä, joidenkin mielestä jo liikaakin. Poliisin mukaan moni mopo on jopa vaarallinen.

– Se on paitsi viritetty myös jarruton ja valoton. Siinä ei ole mitään, mikä olisi kunnossa, vaan kaikki on retuperällä, huokaa ylikonstaapeli Antti Mönkkönen.

Virittäminen on hänen mukaansa joskus myös ainoa asia, mitä mopolle on ylipäätään tehty, kun ajokin huolto on laiminlyöty.

Ylikonstaapeli Antti Mönkkönen
Ylikonstaapeli Antti Mönkkönen korostaa mopojen kunnossapidon olevan vanhempien vastuulla.Toni Pitkänen / Yle

Kilvet irti ja sakot päälle

Yleisin laittomuus on juuri virittäminen, eli mopoja muutetaan kulkemaan huomattavasti sallittua kovempaa.

Ajopelin todellinen kulkunopeus selviää kuitenkin vain testaamalla, kuten Kuopiossa pidetyssä moporatsiassa. Käytännössä se tapahtuu siten, että moottoripyöräpoliisi ajaa mopolla kohti poliisin tutka-autoa. Tämän päivän ratsiassa neljästä poliisin koeajamasta moposta peräti kolme osoittautuu viritetyksi.

Vanhemmalle konstaapelille Antti Niemelle tulos merkitsee ylimääräistä työtä, sillä hän joutuu irrottamaan mopoista rekisterikilvet.

– Käyttäkää seuraavalla kerralla lyhyempiä pultteja, hän huikkaa mopojen omistajille pyörittäessään jakoavainta.

Poliisi irrottaa rekisterikilpeä moposta
Viritetty mopo on muutettava takaisin niin sanotuksi vakioksi.Toni Pitkänen / Yle

Niemen mukaan poliisi toimittaa irrotetut rekisterikilvet katsastuskonttorille, minkä jälkeen mopot pitää muuttaa takaisin niin sanotuiksi vakioiksi.

Rekisterikilpien poistaminen ei ole kuitenkaan varsinainen rangaistus, toisin kuin sakko. Esimerkiksi kuudenkymmenen kilometrin tuntivauhtia kulkevan mopon omistaja saa ratsiassa mukaansa neljänkymmenen euron sakkolapun.

Yksi ainoa saa lahjakortin

Itä-Suomessa poliisi on tänä kesänä jakanut sakkojen lisäksi myös huomattavasti miellyttävämpiä papereita. Kymmenen euron bensalahjakortin saa mopoilija, jolla on sekä mopo että asenne kunnossa. Tällainen yhdistelmä on osoittautunut varsin harvinaiseksi, sillä koko Itä-Suomessa on kesän aikana pystytty jakamaan mopoilijoille vain runsaat kymmenen lahjakorttia.

Tämänkertaisessa Kuopiossa pidetyssä ratsiassa lahjakortin ainoa saaja on 15-vuotias Leevi Karjalainen.

– Hyvältähän se tuntuu. Mopo on vakio ja kaikin puolin hyvässä kunnossa, hän hymyilee.

Leevi Karjalainen ja mopo
Leevi Karjalainen oli ainoa, joka sai bensalahjakortin poliisin moporatsiassa Kuopiossa.Toni Pitkänen / Yle

Lahjakortilla palkitseminen ei ole täysin itäsuomalainen keksintö, sillä 10 euron lahjakortteja on jaettu myös Oulun seudulla. Ylikonstaapeli Harri Hiitolan mukaan yhteensä 120 päivittäistavarakaupan lahjakorttia on jaettu alkukesän aikana mopoilijoille ja polkupyöräilijöille.

– Pääosa lahjakortin saajista on ollut polkupyöräilijöitä, joilla on ollut esimerkiksi kypärä päässä, Hiitola kertoo.

Vanhempien asenne ratkaisee

Kuopion ratsiassa syynätään myös 16-vuotiaan Jere Voutilaisen mopo, mutta häneltä jää lahjakortti tällä kertaa saamatta. Syynä on katkennut jarrukahva, mikä harmittaa Voutilaista.

– Olisi saanut hyvät ilmaiset bensat, hän virnistää.

Jere Voutilainen ja mopo
Jere Voutilaiselta jäi bensalahjakortti saamatta rikkoutuneen jarrukahvan vuoksi.Toni Pitkänen / Yle

Voutilaisen mopo ei ole viritetty, ja siihen on hänen mukaansa hyvä syy.

– Varmaan suurin syy siihen on iskä, hän tunnustaa.

Ratsiaa johtava ylikonstaapeli Antti Mönkkönen muistuttaakin vanhempien vastuuta.

– Kotona pitäisi huolehtia siitä, että kalusto on kunnossa ja turvallista. Silloin ei tulisi ongelmia nuorille. Kyllä se on aika yleistä, että jotain pikkuvikaa aina löytyy.

Vanhempi konstaapeli Petteri Serguskin
Vanhempi konstaapeli Petteri Serguskin jakaisi mieluummin bensalahjakortteja kuin sakkoja.Toni Pitkänen / Yle

Ratsiassa mopoja koeajava vanhempi konstaapeli Petteri Serguskin on samaa mieltä. Hän sanoo, että jakaisi nuorille mieluummin lahjakortteja kuin sakkoja.

– Olisi kaikkien etu, että pelit ovat kunnossa. Yksi sakko sinne tai tänne, se on minulle ihan sama. Tärkeintä olisi, että jätkät ja tytöt pääsisivät ehjinä kotiin.