Tältä näyttää Turun keskusta 2050 – enemmän siltoja, vähemmän autoja, merellinen kulttuuripromenadi

Turun kaupungin keskustavisio maalaa kuvan keskusta-alueen tulevaisuudesta. Suurimmat muutokset liittyvät joukko- ja henkilöautoliikenteeseen.

Turku
Havainnekuvassa on nähtävillä useat Aurajoen ylittävät sillat
Havainnekuvassa on nähtävillä useat Aurajoen ylittävät sillatKuva / Lundén Architecture Company

Turku on julkaissut vision, jota käytetään ohjenuorana kaupungin kehitykselle tulevina vuosikymmeninä. Keskustavisio pureutuu moniin Turun keskustan ongelmiin ja laajentaa elävää keskusta-aluetta myös kauppatorin ympäristön ulkopuolelle.

KOP-kolmion ja kauppatorin kulmassa seisovalle turkulaiselle näkymä on tuttu. Bussit ja taksit jyristävät ohi ja risteyksen laidoilla jalankulkijat odottavat valojen vaihtumista. Tässä on Turun joukkoliikenteen solmukohta.

Yleisesti Turun keskustaksi käsitetään edessä avautuva kauppatori ja sen ympärillä olevat liikekiinteistöt. Uusi keskustavisio lähtee siitä, että kaupallinen keskusta laajenee ja muuttuu vetovoimaiseksi kaupunkilaisen olohuoneeksi.

Keskustavisiossa uusia suunnitelmia on tehty kauppatorin ympäristön lisäksi myös laajenevaan keskustaan, eli jokirantaan, Tuomiokirkon ympäristöön ja yliopiston alueelle.

Keskustavisioon voi tutustua kokonaisuudessaan täällä. (siirryt toiseen palveluun)

Liikennejärjestelyt uusiksi

Keskustavisiossa aloitetaan liikennejärjestelyistä. KOP-kolmion edustan joukkoliikenteen ruuhkapiste hajautettaisiin tulevaisuudessa useisiin kaupunkiterminaaleihin. Nämä uudet liikenteen solmukohdat sijoittuisivat pitkin laajentuvaa keskustaa. Näihin terminaaleihin olisi helpompi saapua laitakaupungilta ja Turun ulkopuolelta.

Eerikinkadun joukkoliikenneterminaali
Eerikinkadun joukkoliikenneterminaaliKuva / Lundén Architecture Company

Joukkoliikenteelle vapautuu tilaa, kun yksityisautoilu ohjataan syrjään keskustasta. Suurissa suunnitelmissa ovat esillä esimerkiksi Vartiovuoren ja Samppalinnan kallioparkit, sekä pysäköintiluola Louhen laajennus, joista liittyminen terminaaliverkoston joukkoliikenteeseen on helppoa.

– Olennaisinta on että kaupunkiympäristö muuttuu viihtyisämmäksi, mutta samalla saavutettavuuden on säilyttävä. Se, millaisia ratkaisutavat ovat esimerkiksi pysäköinnin osalta, riippuu paljon siitä, miten maailma muuttuu autoilun kehittymisen myötä, sanoo kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen.

Yksityisautoilulta vapautuvaa katutilaa annetaan kevyen liikenteen, joukkoliikenteen ja jalankulkijoiden käyttöön.

Esimerkiksi Turun ruutuasemakaavan pisin katu, Linnankatu, muuttuu suunnitelmissa hiljalleen kävelykaduksi aina Vähätorilta Martinsillalle saakka. Kävelyä ja pyöräilyä painotettaisiin myös Aurakadulla, Humalistonkadulla, Hämeenkadulla ja Tuomiokirkon ympärillä.

Keskustan uusi liikenneverkko
Keskustan uusi liikenneverkkoKuva / Lundén Architecture Company

Lisäksi visiossa maalaillaan useita uusia siltoja kurottamaan Aurajoen yli. Turun liikennejärjestelyjen murheenkryyniksi onkin usein mainittu juuri Aurajoki ja ruuhkautuvat sillat. Tuomiokirkkosiltaa voitaisiin vision mukaan laajentaa ja kävelysiltoja rakentaa useitakin.

Turusta osa eurooppalaista kaupunkiyhteisöä

Keskustavision tausta-ajatuksena on Turun kaupungin näkemys siitä, että Turun on mahdollista olla maailmanlaajuisesti merkittävä matkailun ja kulttuurin keskus

Visiossa todetaan, etteivät kaupungit enää kilpaile kansallisesti vaan globaalisti ja elävän keskustan on mahdollista olla kutsuva näyteikkuna koko kaupungille.

kaupunginteatterin ja itenäisyydenaukion ympärille muodostuu visiossa kulttuuriranta.
kaupunginteatterin ja itenäisyydenaukion ympärille muodostuu visiossa kulttuuriranta.Kuva / Lundén Architecture Company

Aivan välittömästi ei Turun keskustan katukuva kuitenkaan muutu. Kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen kuitenkin toteaa, että osa keskustavision hahmotelmista on toteutettavissa jo nykyisen yleiskaavan puitteissa.

Tässä vaiheessa on kuitenkin muistettava, että kyseessä on vasta visio, jonka antaa suuntaa kaupungin kehitykselle seuraavien vuosikymmenten ajaksi. Todennäköisesti uusia siltoja, joukkoliikenneterminaaleja ja liikenteen muutoksia saadaan vielä odottaa.