Veturimies tiukasti mielenilmauksen takana – "Pyydämme anteeksi haittaa asiakkaille ja VR:lle"

Veturimiesten liiton Pieksämäen osaston puheenjohtaja Janne Huupponen arvioi, että matkustajaliikenteen yhtiöittäminen tarkoittaisi yt-neuvotteluiden aloittamista VR:llä.

rautatieliikenne
Janne Huupponen toimii Veturimiesten liiton Pieksämäen osaston puheenjohtajana.
Janne Huupponen.Petri Vironen / Yle

Veturimiesten mielenilmaus pysäyttää junaliikenteen Suomen rautateillä maanantai-iltana. Sitä ennen lähteneet vuorot ajetaan pääteasemille, mutta seuraava juna lähtee vasta tiistain ja keskiviikon vastaisena yönä.

– Oma työvuoroni alkaa 0.26. Ajan tavarajunan Kouvolaan. Minun pitäisi tulla kiskobussilla takaisin, mutta se on jäänyt maanantai-iltana Pieksämäelle. No, siirtoajot on tarkoitus hoitaa niin, että junat ovat oikeilla paikkakunnilla mielenilmauksen päätyttyä, Janne Huupponen kertoo.

Huupposen johtaa Pieksämäellä osastoa, johon kuuluu 43 kuljettajaa. Naapurikaupungit Kuopio, Joensuu ja Savonlinnan mukaan lukien kuljettajia on reilut 110.

Janne Huupponen muistuttaa, että kuljettajat eivät sinällään ole yksityistämistä ja kilpailuttamista vastaan. Heitä korpeaa suunnitelma, jonka mukaan VR:n junakalusto olisi jatkossa kaikkien käytettävissä.

– Nykyinen hyvä kalusto ja tulevat uudet veturit on revitty työntekijöiden selkänahasta ja toisaalta veronmaksajien kukkarosta. VR:n tilaamat ja maksamat uudet veturit tulisivat samalla myös kilpailijoiden käyttöön.

– Jos suunniteltu kilpailutus toteutetaan, se tarkoittaa välittömästi yt-neuvotteluja meillä.

Samat kuljettajat ajavat matkustaja- ja tavarajunia

VR:n kuljettajat ajavat sekä matkustaja- että tavarajunia. Pieksämäen varikon kuljettaja voi ajaa tavarajunan työvuoronsa aluksi Kouvolaan ja körötellä takaisin matkustajajunalla.

– Meidän käsitys on, että nämä jouduttaisiin eriyttämään toisistaan. Ei jäisi enää ajovarikoita, joista hoidettaisiin sekä tavara- että matkustajajunia.

Rautateiden tavaraliikenne on avattu kilpailulle jo aiemmin. Janne Huupposen mukaan se operaatio sujui rauhallisesti.

– Tietääkseni kymmenkunta prosenttia tavaraliikenteestä on muilla kuin VR:llä. Mutta heidän kuljettajat ovat samanlaisia veturinkuljettajia kuin mekin, Huupponen muistuttaa.

Veturimiehet korostavat, että kyse on poliittisesta mielenilmauksesta, jonka kärki osoittaa Juha Sipilän (kesk.) hallitusta kohtaan. Arviolta tuhat junavuoroa jää mielenilmauksen aikana ajamatta. Moni suomalainen joutuu etsimään korvaavia matkustustapoja.

– Pyydämme vilpittömästi anteeksi sitä haittaa, mikä tästä asiakkaille ja VR:lle aiheutuu, Janne Huupponen sanoo.

Tavarajuna puutavaralastissa Pieksämäen ratapihalla.
Myös tavarajunaliikenne pysähtyy mielenilmauksen ajaksi.Petri Vironen / Yle