VR:n pilkkominen jakaa poliitikkojen mielipiteitä: "Se, mitä Suomen hallitus on tekemässä, on aika järkyttävää"

VR:n hallintoneuvosto otti tänään maanantaina kantaa veturimiesten mielenilmaukseen johtaneisiin suunnitelmiin. Hallintoneuvosto suhtautuu VR:n toimintojen yhtiöittämisaikeisiin jyrkemmin kuin valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri.

rautatieliikenne
lähijuna
Yle

VR:n omistajaohjauksesta vastaava elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) kertoo olevansa veturimiesten mielenilmaukseen jokseenkin pettynyt.

– Tietysti harmittava tilanne, että asiakkaat kärsii lakon myötä. Ja yhteiskunnan maksettavaksi tulee tästä iso lasku.

Ministerin mukaan on merkille pantavaa, että kyseessä on poliittinen mielenilmaus, jonka kaltaisia Suomessa nähdään harvoin.

VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Ville Tavio (ps.) tukee mielenilmausta.

– Annan henkilökohtaisesti ja Perussuomalaisten puolesta täyden tukeni ja ymmärrykseni sille. Se, mitä Suomen hallitus on tässä tekemässä, on aika järkyttävää.

Yhtiöittäminen jakaa mielipiteet

Taviota askarruttaa riski siitä, että rautatiejärjestelmä muuttuisi uudistusten myötä huonompaan suuntaan. VR:n hallintoneuvosto kokoontui tänään keskustelemaan matkustajaliikenteen avaamisesta kilpailulle ja VR:n roolista siinä.

– Suhtaudumme kilpailun avautumiseen myönteisesti, haluamme lisätä junamatkustusta Suomessa, mutta toisaalta yhtiöittämistä ja kilpailutuksen toteuttamistapoja on syytä tarkastella uudelleen jatkovalmisteluissa.

Liikenne- ja viestintäministeriön esittelemissä suunnitelmissa VR:stä irtoaisi kolme yhtiötä, joiden vastuulla olisivat raideliikenteen kalusto, kunnossapito ja kiinteistöt. VR:n hallintoneuvosto odottaa suunnitelmiin tarkennuksia.

Hallintoneuvoston kannanotossa myös toivotaan, että jatkovalmisteluissa arvioidaan vielä mahdollisuuksia toteuttaa junaliikenteen kilpailun avaaminen ilman yhtiöittämistä.

VR:n omistajaohjauksesta vastaavan ministerin mukaan suunniteltua yhtiöittämistapaa ei tarvitse muuttaa.

– Se on hyvin selkeä. Nyt työryhmät alkavat työstää sitä, Lintilä sanoo.

Hän muistuttaa, ettei suunnitelmissa aiota yksityistää VR:n toimintoja, vaan perustaa uusia valtionomisteisia yhtiöitä. Kalustoyhtiön tehtäväksi tulisi VR:n junavaunujen ja veturien vuokraaminen myös yksityisille toimijoille.

Hallintoneuvosto ei tee päätöksiä

VR:n hallintoneuvosto voi kommentoida hallituksen aikeita, mutta poliittisia päätöksiä se ei tee. Hallintoneuvoston jäsenet toimivat eduskuntaryhmissään eräänlaisina VR-asiantuntijoina.

Raideliikenteen kilpailutukseen ei liity lakimuutosta, joten sen toteuttamisesta päättää eduskunnan sijaan hallitus. Oppositiopuolueiden kansanedustajat ovat ilmaisseet kriittisempiä kantoja yhtiöittämistä kohtaan kuin hallituspuolueiden jäsenet.

Tänään maanantaina syntynyt VR:n hallintoneuvoston kannanotto on puheenjohtaja Tavion mukaan yksimielinen.

– Hallintoneuvoston jäsenet pystyivät ajattelemaan yhtiön etua ja koko pakettia, eli homma ei mennyt puoluepolitikoinniksi.

Tavio luonnehtii VR:n hallintoneuvostoa mielipidevaikuttajaksi ja toivoo sen saavan olla jatkossakin mukana keskusteluissa matkustajaliikenteen kilpailutuksesta.

– Toimimme VR:n ja koko Suomen junaliikenteen etua ylläpitäen ja samalla valtion nimittämänä. Saimme tänään parlamentaarisen yhteistyön hyvin käyntiin, eli eri puoluiden kansanedustajat pystyivät yhdessä tekemään yhteisen kannanoton.

Lue lisää:

Veturimiesten lakko alkoi – lue tästä kaikki, mitä lakosta pitää tietää

SDP harkitsee välikysymystä junaliikenteen avaamisesta kilpailulle

Veturimies tiukasti mielenilmauksen takana – "Pyydämme anteeksi haittaa asiakkaille ja VR:lle"

VR-kiista kovenee – kuljetusliitot uhkaavat tukitoimilla, jos hallitus ei peru suunnitelmiaan

Junaliikenne seisahtuu yli vuorokaudeksi kello 18.00: Näin toimit lakon aikana

Ministeri Anne Berner veturimiesten mielenilmauksesta: "On erittäin valitettavaa"