Veturimiehiä hiertää hallituksen esittämä kilpailuttamismalli ja VR:n pilkkominen – "Mennään vanhaan, ei nykymaailmaan päin"

Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki valotti Ylen aamu-tv:ssä mielenilmauksen taustoja.

veturinkuljettajat
Junia rautatieasemalla Helsingissä.
Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki keskusteli Aamu-tv:ssä kansanedustaja, Liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtajan Mirja Vehkaperän kanssa siitä, miten hallituksen suunnittelema junaliikenteen avaaminen kilpailulle pitäisi toteuttaa.

Kilpailuttamismalli ja VR:n pilkkominen osiin ovat ne asiat, jotka hallituksen viime viikolla esittelemässä raideliikenteen uudistuksessa veturimiehiä erityisesti hiertävät, sanoo Veturimiesten liiton puheenjohtajan Tero Palomäki.

Hänen mukaansa veturimiehillä ei ole mitään sitä vastaan, että alalle tulisi uusia toimijoita ja uutta liikennettä, mutta hänen mukaansa se vaatisi investointeja ja kalustoa.

Palomäki sanoo Ylen aamu-tv:n haastattelussa, että heidän mukaansa kalustoyhtiöt ja alueelliset yhtiöt ovat kaikista huonoin vaihtoehto niin VR:n työntekijöille kuin koko Suomelle.

– Yhtiöittäminen luo uuden monopolin, eli kalustomonopoli tulee ja kunnossapito viedään, joka on jo kilpailtu alue. Tässä on paljon huonoja asioita ja tässä mennään vanhaan ei nykymaailmaan päin.

Palomäki: Hallituksen mallilla markkina ei kasva

Nykyisen mallin mukaan maa jaettaisiin viiteen osaan ja vilkkaan osuuden ajamisen vastapainona täytyisi pitää huolta myös hiljaisemmista rataosuuksista.

Palomäen mukaan tällaisella mallilla luodaan alueellisia monopoleja. Hänen mukaansa olisi hyvä, jos kunnat voisivat alueellisesti miettiä, minkälaista liikennettä esimerkiksi Pohjois-Suomessa tarvitaan ja voisivat sitten ostaa sen valtion kanssa.

Hän sanoo, ettei liitolla ole mitään sitä vastaan, jos vaikkapa kunnat ja valtio perustaisivat kalustoyhtiön ja ostaisivat sinne kaluston.

– Mutta sen päälle voi luoda markkinan, eli tulee velvoiteliikennettä. Siinä voit ajaa Helsinki–Oulu-välin sillä ehdolla, että teet velvoitteena jonkun osan. Pitäisi mahdollistaa se, että sinä tai minä voitaisiin perustaa yhtiö ja tehdä omaa liikennettä, eikä niin että myydään yksinoikeussopimuksia. Markkina ei kasva vaan tämä näivettää sitä, Palomäki sanoi.

Lue myös:

Veturimies tiukasti mielenilmauksen takana – "Pyydämme anteeksi haittaa asiakkaille ja VR:lle"

Junaliikenne seisahtui yli vuorokaudeksi: Näin toimit lakon aikana

Töihin täytyy mennä myös lakon aikana – oli kulkuneuvoa tai ei

VR:n monopoli murtuu: Näitä kuutta asiaa se tarkoittaa