Monen salolaisen bussimaksut nousivat pilviin – työmatkalaisten sarjalippujen hinnat jopa viisinkertaistuneet

Taustalla on paluu seutulippujärjestelmästä markkinaehtoiseen liikenteeseen.

Salo
Linja-autopysäkki
Kirsi Partanen / Yle

Salon bussiliikenteen lipunhintojen raju nousu hämmästyttää osaa asiakkaista. Esimerkiksi aikuisten sarjalippujen osalta uusi hinta on ollut viisinkertainen aiempaan verrattuna. Aiemmin kympeillä irronnut sarjalippu saattaa maksaa nyt yli 200 euroa, vaikka reitti kulkee kaupungin sisällä.

Salon johtava liikennepalveluasiantuntija Tanja Ahola myöntää tilanteen olevan joidenkin osalta kohtuuton. Taustalla on joukkoliikenteen hinnoittelun siirtyminen markkinaehtoiseen järjestelmään, joka perustuu valtakunnalliseen kilometritaksaan.

Kyseessä on poliittinen päätös. Salon kaupunginhallitus päätti asiasta jo vuonna 2013.

– Pitkään käytössä ollut kaupungin tukema seutulippujärjestelmä siirtymäkausineen päättyi Salossa kesän alussa. Kesäkauden aikana kaupunki kokeili ostoliikennettä, minkä seurauksena lippujen hintoja pystyttiin pitämään edelleen alhaisina. Tilapäisjärjestely päättyi viime viikon perjantaina. Nyt on palattu yrittäjävetoiseen markkinaehtoiseen järjestelmään, toteaa Ahola.

Kaupunki etsii ratkaisua

Salon johtava liikennepalveluasiantuntija Tanja Ahola kertoo, että lipunhinnoista on tullut jonkin verran palautetta asiakkailta. Kaupunki pyrki tiedottamaan asiasta ennakkoon esimerkiksi verkossa, mutta joillekin muutos tuli silti yllätyksenä.

– Etenkin työmatkalaisille tilanne on varmasti vaikea. Kaupungin tavoitteena on yrittää löytää tilanteeseen helpotusta. Markkinaehtoista liikennettä emme voi kuitenkaan julkisin varoin tukea, sillä se on EU:n palvelusopimusasetuksen vastaista, korostaa Tanja Ahola.

Salon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Saija Karnisto-Toivonen (sd.) pitää selvänä, että tilanne kaipaa muutosta. Markkinaehtoinen järjestelmä ei hänen mielestään nykyisellään kannusta asukkaita käyttämään joukkoliikennettä.

Karnisto-Toivonen katsoo, että lippujen hintoja saadaan laskettua, jos Salossa otetaan käyttöön kaupungin kilpailuttama joukkoliikennejärjestelmä.

– Tavoitteena on, että asia tulee kaupunginhallituksen käsittelyyn vielä alkusyksyn aikana, korostaa Karnisto-Toivonen.