Facebook-kirppikset saivat haastajan samalta sivulta: Marketplace-toiminto tulee Suomeen

Yhdysvalloissa Marketplace-kauppapaikka on löytänyt runsaasti käyttäjiä. Nyt Facebook laajentaa palvelua Eurooppaan.

kaupankäynti
Facebook-sovellus älypuhelimessa.
Luong Thai Lin / EPA

Sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebook tiedotti eilen (siirryt toiseen palveluun) alkaneensa laajentaa tavaroiden ostoon ja myyntiin suunnattua Marketplace-toimintoaan Eurooppaan.

Aiemmin kuudessa maassa toiminut palvelu otetaan nyt käyttöön 17 maassa eri puolilla Eurooppaa. Uusia alueita ovat muun muassa Suomi, Tanska, Saksa, Ranska ja Ruotsi.

Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain. Kaikki suomalaiset Facebookin käyttäjät eivät siksi vielä näe Marketplacea profiilissaan. Palveluun pääsee joko Facebookin mobiilisovelluksen kautta tai selaimella.

Marketplacen kautta voi tutustua myynti-ilmoituksia jättäneiden ihmisten julkisiin profiileihin ja nähdä esimerkiksi yhteiset tuttavuudet ja kuinka kauan he ovat olleet Facebookin käyttäjänä. Tietojen avulla voi yhtiön mukaan välttää huijatuksi joutumisen riskiä.

Kauppapaikkojen kilpailu kiristyy

Facebookissa myydään ja ostetaan tavaraa jo muutenkin sinne perustetuissa osto- ja myyntiryhmissä. Marketplace-toiminto tavoittelee entistä selkeämmin samoja käyttäjiä kuin Suomessa ennestään tutut norjalaisen Schibsted Media Groupin Tori.fi ja Sanoman Oikotiehen kuluva Huuto.net.

Huuto.netin liiketoiminnasta vastaava Heikki Lempinen kertoo, että Marketplacen tuloon on varauduttu etukäteen.

– Se on sinänsä odotettu uutinen. Olemme ohjanneet Huuto.netin kehitystä niin, että se palvelee useita käyttäjäryhmiä: kuluttajien välinen kauppa on ollut Huuto.netin osa-alue 90-luvulta lähtien, mutta on myös yrityskauppiaita ja yksityisiä kauppiaita, jotka toimivat huudon kautta.

Myös Tori.fi:n toimitusjohtaja Juha Meronen kertoo, että Marketplacen tuloa Suomeen osattiin odottaa. Schibsted on seurannut asiaa viime vuodesta alkaen, sillä Merosen kollegat Latinalaisessa Amerikassa ovat jo toimineet tilanteessa, jossa paikallinen Torin vastine kilpailee Facebookin Marketplacen kanssa.

– Siellä iso trendi on se, että vertaisverkkokaupasta tulee valtavirtaa. Kaikki käyttävät Facebookia jo muutenkin: Marketplace tuo kaupan jokaisen saataville ja samalla uusia ihmisiä muiden vastaavien palvelujen pariin.

Kansainvälisten kilpailijoiden voittaminen vaatii eri asioita kuin paikallisten.

Juha Meronen

Lempinen uskoo, että palvelut voivat toimia markkinoilla rinnakkain. Meronenkaan ei ole huolissaan Marketplacen tuomasta kilpailusta, vaikka toteaakin, että palvelu saa varmasti oman käyttäjäkuntansa.

– Facebookissa on ollut myyntiryhmiä jo pitkään ja niiden kanssa on toimittu rinnan niin, että Torille on riittänyt hyvää kasvua ja myös ryhmät ovat saaneet jäseniä. Olen luottavaisin mielin, koska tunnistamme kilpailijan vahvuudet ja omat hyvät puolemme.

Merosen mukaan Torin vahvuuksia ovat suomalaisille tuttu brändi ja paikallisuus.

– Suurena yrityksenä Schibsted ymmärtää myös sen, että globaalia kokoa täytyy hyödyntää. Kansainvälisten kilpailijoiden voittaminen vaatii eri asioita kuin paikallisten.

Meronen nimeää Torin haastajiksi Googlen, Facebookin ja jatkossa myös Amazonin.

Yhdysvalloissa Facebookin Marketplaceen julkaistiin yksistään toukokuun aikana yli 18 miljoonaa myynti-ilmoitusta. Vertailun vuoksi: Tori.fi:ssä julkaistiin koko viime vuoden aikana hieman alle 9 miljoonaa ilmoitusta.

Lue lisää:

Nyt kirpputoreillakin on jo kännykkäsovellukset – vertaiskauppa kukoistaa niin netissä kuin perinteisillä kirppareilla

Halutaan ostaa, av, yv, jono – Näillä 10 vinkillä vältät mokat somekirppiksillä

Facebookia käyttää nyt kaksi miljardia ihmistä

Facebook teki taas uuden huipputuloksen - etenkin mainosmyynti siivitti

Juttua päivitetty klo 15.46: Lisätty Tori.fi:n toimitusjohtajan kommentit.

Juttua päivitetty klo 16.53: Lisätty Huuto.netin Heikki Lempisen kommentit.