Unohda isot sähköautotuet – Bernerin raporttiluonnos ohjaisi liikenteen päästövähennyksiin 16 miljoonaa euroa

Työryhmä on jäljessä aikataulustaan esimerkiksi autoilun verotusta koskevien näkemyserojen vuoksi.

autot
Sähköauto latauksessa Fredrikinkadulla Helsingissä.
Sähköauto latauksessa Helsingissä.Emmi Korhonen / Lehtikuva

Sähköautotuet ja autoilun verotus ovat nousemassa jälleen uutisotsikoihin, kun liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) johtama työryhmä sorvaa ehdotusta liikenteen päästövähennyksien toteuttamisesta.

Hallitus- ja oppositiopuolueiden kansanedustajista koostuvan työryhmän tavoitteena on laatia perjantaihin mennessä suunnitelma siitä, miten Suomi puolittaa liikenteen päästöt vuosien 2005–2030 välisenä aikana.

Jo etukäteen on ollut tiedossa, että suurin osa päästövähennyksistä hoidetaan lisäämällä tuntuvasti uusiutuvien biopolttoaineiden käyttöä tieliikenteessä.

Ylen tietojen mukaan työryhmä on biopolttoaineiden lisäksi käsitellyt ainakin sähkö- ja kaasuautojen mahdollista hankintatukea, latauspisteiden rakentamisen vauhdittamista valtion toimilla, ruuhkamaksuja sekä autoilun verotusta (autovero, ajoneuvovero ja polttoainevero).

Meheviä sähköautotukia odottavat joutuvat todennäköisesti pettymään. Ylen tietojen mukaan väliraportin luonnoksessa ehdotetaan 16 miljoonan euron vuotuista pottia liikenteen päästövähennyksiin yhteensä.

Summa käytettäisiin siis kaikkiin liikenteen päästövähennyksiin, ei yksin sähkö- ja kaasuautoilun tukemiseen. Keskiviikkona oli vielä auki, miten rahat jaettaisiin.

Summa voi vielä elää loppuraportin valmistumisen myötä, mutta on selvää että, mittaviin hankintatukiin se ei riitä.

Summa otettaisiin tiettävästi energia- ja ilmastostrategian toteutukseen varatuista rahoista. Hallitus ohjasi kevään kehysriihessä 25 miljoonaa euroa vuodessa sähkö- ja kaasuautoilun edistämiseen, uusiutuvan energian tuotantoon ja puurakentamiseen vuosille 2018–2021.

Hallitus on jo aiemmin linjannut energia- ja ilmastostrategiassa (siirryt toiseen palveluun), että Suomen teillä pitäisi olla vähintään 250 000 sähkö- ja kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä.

Sähköauton latauspaikka.
Ismo Pekkarinen / AOP

Isot veroratkaisut myöhemmin?

Ylen tietojen mukaan autoilun verotus on herättänyt intohimoja työryhmässä. Esillä on ollut esimerkiksi valtiovarainministeriön kannattama ajatus, jonka mukaan liikenteen päästöjä voitaisiin leikata korottomalla polttoaineveroja nykykaavailuja enemmän.

Moni työryhmän jäsen kuitenkin kavahtaa tavallisen autoilijan lompakolla käymistä, sillä autoilu voi kallistua jo hallituksen biopolttoainelinjauksen myötä.

Myös autoveron osalta väliraportin sanamuodot voivat jäädä ympäripyöreiksi. Päättäjien tuoreessa muistissa on tammikuinen farssi: Liikenne- ja viestintäministeriön esitys autoilun verotuksen radikaalista laskemisesta johti autokaupan hetkelliseen lamaantumiseen.

Samassa rytäkässä kaatui kunnianhimoinen hanke Suomen tieverkon yhtiöittämisestä.

Toisaalta puolueryhmät eivät halua lyödä verolinjauksia lukkoon ennen kuin työryhmä on käsitellyt intohimoja herättävät väylärahat. Esimerkiksi teiden korjausvelan hoitaminen linjataan vasta ensi vuoden helmikuussa julkaistavassa loppuraportissa.

Verolinjaukset voivat jäädä vaisuiksi myös siksi, että hallituspuolueet Keskusta, Kokoomus ja Perussuomalaista irtautunut Uusi vaihtoehto, pitävät mielellään verolinjaukset omissa näpeissään.

Sähköauton pikalatauspiste, ABB, Fortum.
Derrick Frilund / Yle

Väliraportin aikataulu auki

Alun perin työryhmän tavoitteena on ollut julkaista väliraportti perjantaina 18. elokuuta. Poliittisen sovun löytyminen yli puoluerajojen on kuitenkin osoittautumassa jälleen vaikeaksi.

Ylen tietojen mukaan työryhmä ei päässyt sopuun väliraportin lopullisesta versiosta viimeisessä kokouksessaan tiistaina. Osa työryhmän jäsenistä puhui tiistaina jo selväsanaisesti aikalisän tarpeesta. Puheenjohtajana toimiva Berner piti vielä tiistaina kiinni aikataulusta.

– Kyllä työryhmä tavoittelee väliraportin valmistumista 18.8. mennessä, Berner vastasi lyhyellä sähköpostiviestillä Ylelle tiistaina.

Keskiviikkona liikenne- ja viestintäministeriöstä kerrottiin STT (siirryt toiseen palveluun):lle keskiviikkona, että puolueet eivät välttämättä pääse sopuun määräajassa.

Työryhmän työ jatkuu joka tapauksessa ensi vuoden helmikuun loppuun saakka. Loppuraportissa työryhmän on määrä linjata väyläverkon rahoitusta, liikenteen automaatiota ja digitaalisten palveluiden edistämistä.