Mainettaan halvempaa ja helpompaa – "Purjelentotunti on halvempi kuin tunnin ajelu isolla moottoriveneellä Saimaalla"

Ukkoutuvalle lajille haetaan uutta nostetta Pohjoismaisen Purjelentopäivän kautta.

purjelento
Purjelentokoneella liitämässä.
Jarmo Nuotio / Yle

SavonlinnaPurjelentäjä Paavo Koponen katsoo taivaalle Savonlinnan lentokentällä ja hymähtää. Aurinko paistaa, siellä täällä on pientä kumpupilveä ja tuulee.

– Tuolla pilvien alla pitäisi olla sopivasti nostetta, joilla koneelle saa lisää korkeutta. Päivästä on tulossa sellainen, että ilmassa voisi olla pidempäänkin.

Koposen lisäksi kentällä on kaksi aktiivia lentokerholaista, muuten on hiljaista. Koneen tarkistukset sujuvat tottuneesti ja nopeasti. Lentokerhon puheenjohtaja Jorma Paavilainen tuumailee, että tarkistukset ovat paikallaan, sillä koneen käyttö on vähentynyt rajusti.

– Tänä vuonna konetta on hinattu 15 kertaa, kun parhaina vuosina lentokertoja on kertynyt yli 400. Hyvä että kerho pysyy hengissä näillä hinausmäärillä.

Ukkoutuva laji

Purjelentokoneen valmistelua lentoa varten.
Purjelentokonetta laitetaan lähtökuntoon Savonlinnan lentokentällä.Jarmo Nuotio / Yle

Purjelennon alamäki ei koske vain Savonlinnaa, toteaa Paavilainen.

– Vain harvalla ilmailukerholla harrastajamäärät ovat kasvussa. Taustalla on se, että emme ole onnistuneet houkuttelemaan lajin pariin 15-vuotiaita uusia lentäjiä koulutettaviksi. Nykyiset harrastajat ovat tai alkavat olla eläkeiässä.

Paavilainen laittaa toivonsa Pohjoismaiseen purjentopäivään ja vastaaviin tapahtumiin, joissa on mahdollisuus tavoittaa kerralla iso joukko mahdollisia uusia harrastajia.

– Purjelentämisestä on olemassa omia mielikuvia, joita pääsee samalla oikomaan tehokkaasti. Esimerkiksi harrastuksena tämä on edullinen. Nykyisellään purjelentotunti on halvempi kuin tunnin ajelu isolla moottoriveneellä Saimaalla.

Edullisempikin laji voisi olla, mutta se on kiinni harrastajamäärästä. Lentokerholla on omat purjekoneet, mutta myös moottorikoneet purjekoneiden lentoon vetämiseen. Mitä useampi käyttäjä olisi, sitä edullisempaa harrastaminen myös olisi.

Helppo laji

Purjelentäjä Paavo Koponen valmiina lähtöön.
Purjelentäjä Paavo Koponen valmiina lähtemään lentoon.Jarmo Nuotio / Yle

Purjelentäminen sopii suunnilleen kaikille, Paavilainen muistuttaa. On toki sairauksia, jotka voivat estää lentämisen, mutta niitä ei ole paljon.

– Laji on helppo oppia. Lentolupaan tarvitaan 10 lentotuntia, 50 hinausta ja 40 teoriatuntia. Teorian voi nykyään opiskella netissä.

Vaikka laji on helppo, taitojen karttuessa voi myös ottaa itselleen haastetta lisää.

– Kaiken kyllä oppii. Kun vetoköysi irrotetaan ja liito alkaa, sen jälkeen alkaa nauttiminen. Haastetta tulee, kun hakee nostavia virtauksia ja yrittää niiden avulla nostaa konetta ylemmäs.

Lentäjä on päällikkö

Purjekoneessa Koponen katselee taivaan rantaa ja osoittaa aina välillä kyydissä olijalle uusia asioita.

– Tuolla näyttäisi muodostuvan kumpupilvi, sen alle kun suunnistetaan, saattaisi löytyä uutta nostetta. Tämä Saimaa on purjelentäjälle vähän kaksijakoinen paikka. Toisaalta näkymät ovat valtavan hienot ja toisaalta runsas vesistö ehkäisee nosteiden syntymistä.

Kun tuonne pilven reunalle pääsee lentämään, siellä päällikkö olen yksin minä.

Jorma Paavilainen

Paavilainen nauttii myös maisemista, ja pohtii samalla lentäjän kehittymistä.

– Toki niitä maisemia katsoo, ja samalla myötäilee pilviä hakien imua. Noste riippuu myös ilman ja maan kosteudesta, lämpötilasta ja vähän kaikesta. Tämä on vähän tiedettä, mutta tätä tiedettä kuka vain voi opiskella.

Ilmavirtaukset eivät kuitenkaan ole Paavilaiselle se isoin juttu purjelennossa.

– Kotona komentaa emäntä, töissä käskevät pomot ja muualla poliisi. Kun tuonne pilven reunalle pääsee lentämään, siellä päällikkö olen yksin minä ja se vahvistetaan ilmailumääräyksissäkin.