Koe uusi yle.fi

Pietarilaiset pettyivät kiinalaisturisteihin – kiinalaisten omat ravintolat ja myymälät vievät tulot paikallisilta

Pietarin matkailuyrittäjät ovat harmissaan kiinalaisten matkailun uudesta lieveilmiöstä, jossa matkanjärjestäjät perivät tuntuvia korvauksia ravintoloilta ja myymälöiltä tuomistaan asiakkaista.

matkailu
Kiinalainen perhe Verikirkon edustalla Pietarissa.
Kari Kosonen / Yle

Pietari

Pietarissa vierailee tänä vuonna vajaat puoli miljoonaa kiinalaisturistia, ja kaupungin ulkomaalaisista matkailijoista joka neljäs on jo kiinalainen.

Turistien mukana kaupunkiin ovat tulleet myös kiinalaiset liikemiehet, jotka muuttavat entisiä arvokiinteistöjä kiinalalaisten omiksi ravintoloiksi ja myymälöiksi. Ne maksavat matkanjärjestäjille tuntuvia korvauksia siitä, että oppaat tuovat kiinalaisryhmiä asiakkaiksi. Palkkiobisneksessä liikkuu vuosittain kymmeniä miljoonia euroja.

Meripihkakorut ovat suosittuja matkamuistoja.
Näyttävästä meripihkakorusta kiinalaisturisti maksaa jopa 4000 euroa. Oppaalle ja matkanjärjestäjälle tuleva palkkio on 20 prosenttia myynnistä. Kari Kosonen / Yle

Ilmiön taustalla on pienten kiinalaisten matkanjärjestäjien tulo markkinoille. Ne myyvät valmismatkoja lähes tappiolla, sillä varsinainen tuotto saadaan ravintoloiden ja matkamuistomyymälöiden maksamasta komissiosta. Palkkiot ovat myös tärkeä osa oppaiden palkkaa.

Samalla paikalliset yritykset hyötyvät entistä vähemmän kasvavasta kiinalaisturismista.

– Nämä kiinalaisten uudet kaupat vievät meiltä asiakkaita, harmittelee matkamuistomyymälä Art Housen myymäläpäällikkö Ksenia Galkina.

Elena Potapenko.
Incoming-matkatoimisto Fremad Russian osastonjohtaja Elena Potapenko.Kari Kosonen / Yle

– Kiinalaisyritykset pyrkivät kotiuttamaan suurimman osan saamistaan tuloistaan takaisin Kiinaan. Me käytämme paikallisia yrityksiä ja tuemme siten venäläistä taloutta, sanoo kiinalaisturisteja Venäjälle tuovan matkatoimiston Fremad Russian osastonjohtaja Elena Potapenko.

Massaturismin sijaan varakkaampia matkailijoita ja ryhmiä

Pietarilainen Parklane Resort & Spa on vuosi sitten valmistunut kylpylähotelli, jonka asiakkaista merkittävä osa tulee Aasiasta.

Kiinalaisia turisteja Pietarissa.
Kari Kosonen / Yle

– Odotimme, että jalkapallon Confederations Cup olisi täyttänyt hotellit, mutta näin ei käynyt. Hotellit toivottavat aasialaiset ryhmät tervetulleiksi, sanoo toimitusjohtaja Blake Andersson.

Aasialaiset täyttävät nyt huoneita, jotka alunperin oli varattu keskieurooppalaisille jalkapallofaneille.

– Kiinalaisten osalta kyse on nyt ensivaiheen massaturismista, jolloin turistit on saatu liikkeelle halvoilla hinnoilla. Toivomme, että pystymme pian siirtymään enemmän premium-luokan asiakkaisiin, mikä tarkoittaa pienempiä ryhmiä ja yksittäisiä turisteja, pohtii toimitusjohtaja Blake Andersson.

Blake Anderson.
Parklane Resort & Span toimitusjohtaja Blake Andersson. Kari Kosonen / Yle

Parempaa laatua vaativat premium-asiakkaat käyttävät enemmän paikallisia palveluita ja ovat valmiita myös maksamaan niistä.

Tämä olisi myös keino torjua kiinalaisten matkailubisnekseen kuuluvaa palkkiokulttuuria. Vastaavasta ilmiöstä on viitteitä myös Suomesta, kun matkaoppaat vaativat pääkaupunkiseudun kultasepänliikkeiltä palkkioita liikkeisiin tuomistaan ryhmistä. Sama voi toistua myös muualla Suomessa, kun kiinalaisten matkailu lisääntyy esimerkiksi Lapissa tai Saimaan alueella.