Tarmo Peltokoski, 17, yrittää naurattaa raatia säveltämällään kappaleella – Maj Lind -pianokilpailu alkaa

Tarmo Peltokoski on pianokilpailun kuopus. Soittamisen lisäksi Peltokoski säveltää ja opiskelee orkesterinjohtoa.

Maj Lind -pianokilpailu
Tarmo Peltokoski
Jyrki Lyytikkä / Yle

Kansainvälisen Maj Lind -pianokilpailun osallistujat astelevat estradille eri lähtökohdista. Mukana on 37 vuonna 1987 tai sen jälkeen syntynyttä nuorta muusikkoa eri puolilta maailmaa.

Toiselle kelpaa vain paikka kuuden finalistin joukossa, toista motivoi esiintymiskokemus arvovaltaisen tuomariston edessä.

Kisan kuopus, vuonna 2000 syntynyt Tarmo Peltokoski, suhtautuu tulevaan kylmän viileästi.

– Sinne mennään, en mä fiiliksistä tiedä, Peltokoski toteaa keskiviikkona, pari päivää ennen kisan alkua.

Entä ne tavoitteet? Voitto? Finaalipaikka?

– Ei ole tavoitteita. Menen soittamaan mahdollisimman hyvin. Pienemmässä kisassa saattaisi olla paineita, hän huomauttaa viitaten Maj Lind -kilpailun kokoon ja korkeaan tasoon. Voittajalle on luvassa 30 000 euroa ja sooloresitaali Piano-Espoo-festivaalilla marraskuussa.

Peltokosken mukaan pianistin tärkeimpiä ominaisuuksia on vaikea listata. Kilpailussa menestys riippuu myös siitä, mistä tuomaristo sattuu pitämään.

– Hyvä ominaisuus olisi se, että saisi jollain tavalla vangittua kuulijan, mutta mähän en tiedä, miten se tehdään, hän virnistää.

Improvisoiden välierässä

Helsingin konservatoriossa ja Eiran aikuislukiossa opiskeleva Peltokoski on monilahjakkuus, joka aloitti pianotunnit kahdeksanvuotiaana ja säveltämisen käytännössä jo ennen sitä. Kapellimestariksi hän opiskelee professori Jorma Panulan kursseilla.

Kansainvälisen pianokilpailun alla rajallinen aika on painottunut soittohommiin.

– Olisin aika tyhmä, jos en juuri nyt panostaisi pianoon. Sen jälkeen sitten... no niin. Säveltämiseen en ainakaan panosta. Sitä tehdään siksi, että se on kivaa. Kesällä olisi saattanut olla aikaa, mutta läppärini meni rikki, joten se siitä.

Tarmo Peltokoski
Jyrki Lyytikkä / Yle

Joka tapauksessa Peltokoski esittää omaa musiikkiaan pianokilpailussa raadille, jossa mukana on maailmankuuluja pianisteja, kuten Dmitri Baškirov ja Ralf Gothóni. Alkuerässä kuullaan Peltokosken säveltämä etydi Neoklassinen impressio (2016).

– Se on hauska. Jos onnistun naurattamaan, niin hyvin menee. Se on sellainen Prokofjev-parodia ja tyylikokeilu, joka ei ole ominta alaani.

Välierässä ylivoimaisesti suurin osa kilpailijoista soittaa pakollisena numerona Kaija Saariaholta kilpailua varten tilatun sävellyksen Arabesques et adages. Muutamat osallistujat ovat valinneet Saariahon sijaan vaihtoehdon, jossa kilpailija esittää itse säveltämänsä kappaleen.

Kolmas vaihtoehto on esittää improvisaatio teemasta, joka annetaan kilpailijalle 20 minuuttia ennen suoritusta. Peltokoski on yksi kolmesta tämän ratkaisun tehneistä, koska improvisoidessa hän tuntee olevansa kotonaan. Peltokoski tutustui improvisoimiseen ja säveltämiseen alun perin ennen varsinaisia pianotunteja mummulassa, jossa hän pääsi pianon ääreen.

– Se olisi just tosi siistiä päästä sinne välierään asti, hän innostuu.

"Inspiroituminen on sitä, että..."

Peltokoski inspiroituu taidokkaista sävellyksistä ja hyvistä opettajista. Molempia tulee vastaan säännöllisesti. Opintojen lisäksi Peltokoski on ollut neljä vuotta mukana Nuorten Pianoakatemiassa.

– Se on erityislaatuinen konsepti, jonka Niklas Pokki on laittanut pystyyn. Siinä on systeemi, joka toimii, Peltokoski kehuu.

– Vuodessa on kuusi tai seitsemän periodia, ja mukana on aina huippuopettajia. Esimerkiksi Mäntässä oli vastikään Richard Goode.

Goode on legendaarinen amerikkalaispianisti ja esimerkki sellaisesta opettajasta, joka inspiroi Peltokoskea.

– Heiltä oppii. Inspiroituminen on sitä, kun tuntee, että on tajunnut jotain uutta musiikista.

Jos Peltokoski pääsee kilpailussa finaaliin saakka, yleisö saa kuulla häneltä Rahmaninovin rakastetun Pianokonserton nro 2. Sitä on kuitenkin tullut soitettua jo niin paljon, että pianisti nimeää ohjelmistonsa helmeksi Franz Lisztin Sonaatin h-molli.

– Sen rakenne. Sitä pitää lukea ja sieltä pitää löytää asioita. Sen kanssa pitää viettää aikaa, jotta tajuaa, kuinka nerokkaasti se on rakennettu, 17-vuotias Peltokoski pohtii.

Tarmo Peltokoski
Jyrki Lyytikkä / Yle

Elokuvatunnareita kuusikätisesti

Nuorten Pianoakatemian myötä Peltokoski on osa tiivistä pianistiyhteisöä. Aivan ensimmäisessä periodissa neljä vuotta sitten opettajana oli Paavali Jumppanen.

– Ennen kuin kukaan oli soittanut ääntäkään hän sanoi, että vaikka teillä on isot harjoitteluhalut, niin nyt kun kokoonnutte näin, niin viettäkää aikaa toistenne kanssa, koska se on tosi hyödyllistä.

– Se oli tosi totta, Peltokoski myöntää.

Sävellystaitojaan Peltokoski on päässyt hyödyntämään myös sovittamistyössä. Hän on kirjoittanut itsensä ja Pianoakatemia-kavereidensa iloksi neli- ja kuusikätisiä sovituksia elokuvien tunnusmusiikeista.

– Alun perin harrastus lähti siitä, kun tykkäsin katsoa leffoja. Enää en ehdi katsoa niitäkään. Ehdin sentään lukemaan spoilerit, Peltokoski naurahtaa.

Seuraa kilpailun etenemistä Yle Klassisen sivulla. Lähetysajat voit tarkistaa täältä.

Tutustu kilpailun kaikkiin suomalaissoittajiin täällä.

Tarina Maj Lind -pianokilpailun takana.

Ylen kilpailulähetysten asiantuntijan Niklas Pokin haastattelu.