Miten ihmiset saadaan luopumaan autoistaan? Suomalaisidealle on satojen miljardien eurojen markkinat

Maas Globalin toimitusjohtaja Sampo Hietanen kertoo Kova talous -videolla, millä ansaintalogiikalla yritys aikoo yhdistää ihmisten kaiken liikkumisen yhden kuukausimaksun alle.

autot
Kova talous: Maas Global haluaa mullistaa liikkumisen
Kova talous: Maas Global haluaa mullistaa liikkumisen

Kiinteällä kuukausihinnalla bussiin, taksiin, paikallisjunaan, vuokra-autoon, kaupunkipyörän selkään... Tämä on kaikessa yksinkertaisuudessaan suomalaisen Maas Globalin liikeidea.

Yrityksen kehittämä Whim (suom. päähänpisto) -sovellus on käytössä Helsingin seudulla, ja sitä käyttää nyt parisen tuhatta ihmistä.

Kuulostaa vaatimattomalta. Sitä se ei ole.

On tarkoituskin, että palvelu kehittyy ja laajenee tasaisesti. Esimerkiksi kaupunkipyörät ovat vasta tulossa mukaan ja tulevaisuudessa palvelun kautta voi ehkä ostaa lennot ja muun liikkumisen kohteessa ulkomailla.

Hurjimmat digitalisoitumisen ennustajat laskevat liikkumispalvelun markkinat jopa tuhannen miljardin euron kokoisiksi (siirryt toiseen palveluun) vuonna 2030. Myös suomalainen start-up-yritys Tuup aikoo ottaa osansa markkinoista.

"Auton omistaminen vie 84 prosenttia liikenteen markkinoista"

Millä digitalisaatiota hyödyntävät yritykset sitten tekevät katteensa tulevaisuuden liikenteessä? Maas Globalin perustajan ja toimitusjohtajan Sampo Hietasen mukaan avain on omistusauton korvaaminen muilla, tehokkaammilla kulkutavoilla.

Liikkumisen kokonaismarkkinoista menee hänen mukaansa noin 84 prosenttia auton omistamiseen.

– Mitä meidän pitäisi tarjota juuri sinulle, jotta luopuisit omasta autostasi? Maas Globalin tehtävä on etsiä vastaus tähän kysymykseen, Hietanen selittää.

– Kun pystymme tarjoamaan käyttäjälle [omistus]autoon liittyvän vapauden tuomalla muuta tilalle, niin silloin meillä on mahdollisuus tehdä sillä voittoa.

Moni ei tiedä, paljonko autoilu maksaa

Auton omistaminen maksaa useita satoja euroja kuukaudessa (siirryt toiseen palveluun) esimerkiksi auton merkistä ja käyttömääristä riippuen.

– Jos käyttää autoonsa yli 500 euroa kuukaudessa, niin me voimme tarjota tilalle aika paljon sillä rahalla.

Keskivertosuomalainen tekee noin 3,6 matkaa ja liikkuu kulkuvälineillä runsaat 40 kilometriä vuorokaudessa (siirryt toiseen palveluun). Tuon kaiken liikkumisen Maas Global haluaa yhdistää paketiksi. Samalla käyttäjä tulee tietoisemmaksi siitä, paljonko hänellä menee liikkumiseen rahaa.

Yhtiön saama kate perustuu kriittiseen massaan: kun riittävän moni käyttää palvelua, asiakkailta voi pyytää keskihintaa. Joku käyttää enemmän, joku vähemmän, mutta kokonaisuus määrittää hinnan.

– Tilanne on sama kuin teleoperaattoreilla. Jos tuolla olisivat Elisat ja muut laittaneet systeemit pystyyn, ja niillä olisi vain tuhat käyttäjää, niin aika kauhealta näyttäisi se touhu. Me olemme laskeneet, että jos helsinkiläisistä 3–5 prosenttia käyttää Whimiä, se alkaa kannattaa.

Kun käyttäjiä on tuon verran, esimerkiksi taksien käyttöaste on riittävän korkea ja hinnat alkavat "keskivertoistua".

"Joku tekee läpimurron, miksi se emme olisi me?"

Mutta miten Maas Global saavuttaa tavoittelemansa satojen miljardien eurojen liikevaihdon, jolla se aikoo työllistää kymmeniä tuhansia ihmisiä?

– Me olemme ensimmäinen Maas-operaattori maailmassa. Joku tekee kuitenkin läpimurron, miksi se emme olisi me? Ihmisillä on taskussa aika paljon rahaa liikkumiseen.

Jos Maas Globalista tulee nopeasti tunnettu liikkumisen operaattori maailmalla, se voi tehdä "hurjiakin summia".

– Ihminen käyttää käynnykkään noin 30 euroa kuukaudessa ja liikkumiseen kymmenen kertaa enemmän. Markkina on siis kymmenen kertaa suurempi kuin telemarkkina, Hietanen laskee.

Katso ylläolevalta videolta, miksi Suomessa on Sampo Hietasen mielestä maailman paras liikenteen ekosysteemi, mikä Maas Globalin maailmanvalloituksessa voi mennä pieleen ja miten Nokian perintö auttaa liikennepalvelujen start-up-yrityksiä.